Refresco neemt Amerikaanse sectorgenoot over

Refresco neemt Amerikaanse sectorgenoot over
Shutterstock

De Nederlandse sap- en frisdrankbottelaar Refresco heeft de bottelactiviteiten van de Amerikaanse sectorgenoot Cott overgenomen voor een bedrag van 1,25 miljard dollar (1,1 miljard euro). Het wordt zo de grootste onafhankelijke bottelaar ter wereld.

Capaciteit en omzet verdubbeld

Refresco is dankzij de overname ook in één klap marktleider in de Verenigde Staten en Europa. Met de overname komen er 29 productielocaties in de Verenigde Staten, Canada, Mexico en het Verenigd Koninkrijk in handen van Refresco.

 

Daarnaast wordt de capaciteit bijna verdubbeld naar 12 miljard liter en voegt het 1,7 miljard dollar (1,5 miljard euro) omzet toe aan de eigen omzet van 2,1 miljard euro uit 2016. De komende drie jaar moeten synergiën ook nog eens 47 miljoen euro opleveren. De overname moet nog dit jaar volledig afgerond zijn.

 

Naast de overname voerde Refresco ook een kapitaalverhoging van 200 miljoen euro door, in de vorm van nieuwe aandelen. Dat viel niet in goede aarde bij de aandeelhouders, waardoor het aandeel dinsdag naar beneden ging.

 

De gesprekken tussen Cott en Refresco zouden al sinds oktober vorig jaar aan de gang zijn en binnen Refresco werd al langer gedacht aan een overname van de Amerikaanse sectorgenoot.

 

Met de overname van Cott lijkt een verkoop van Refresco aan de Franse private-equitygroep PAI nu volledig van de baan. Eerder waren daar al geruchten over, maar met de overname van Cott is Refresco mogelijk te groot geworden om nog als prooi gezien te worden door PAI.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Back to top