Refresco ziet winst stijgen | RetailDetail

Refresco ziet winst stijgen

Refresco ziet winst stijgen

Sap- en frisdrankproducent Refresco Gerber heeft in 2015 zijn winst met 8% de hoogte in weten te stuwen, ondanks een omzetdaling van 1% ten opzichte van een jaar eerder.

 

Ook groei in volume

De omzet van Refresco strandde in 2015 op 2,02 miljard euro, maar de nettowinst van het bedrijf ging er met 8% op vooruit naar 41,8 miljoen euro. Vooral in het vierde kwartaal maakte het bedrijf beduidend meer winst: de omzet daalde in die periode van 498 miljoen euro naar 470,6 miljoen euro, maar de nettowinst steeg van 4,8 miljoen euro naar 24,6 miljoen euro. Ook het volume ging met 2,1% de hoogte in tot 6,1 miljard liter frisdrank en sap.

 

“Als ik terugkijk op 2015, dan ben ik blij om te bevestigen dat we hebben gepresteerd in lijn van onze verwachting om de volumes sneller te laten groeien dan de markt”, zegt CEO Hans Roelofs. “De omzet daalde lichtjes, omdat we onze klanten betere prijzen hebben voorgeschoteld, een strategie die we in de voorgaande kwartalen hadden onderstreept.”

 

Refresco verwacht in 2016 een groei van het volume die vergelijkbaar is met die van 2015, waarbij de brutowinstmarge wel iets lager zal uitkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.