Regering stelt richtlijnen rond gebruik ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’ | RetailDetail

Regering stelt richtlijnen rond gebruik ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’

Regering stelt richtlijnen rond gebruik ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’
Shutterstock

De FOD Economie heeft een lijst richtlijnen opgesteld rond het gebruik van de woorden ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’ in productbenamingen. Een aantal supermarktketens en merken hebben zich op dat vlak al aangepast na een eerdere ophef in maart.

Test-Aankoop

Het was Test-Aankoop dat in maart de kat aan de bel bond, door te stellen dat productbenamingen consumenten vaak in de waan laten dat het om ambachtelijke of artisanale producten gaat, terwijl dat helemaal niet het geval is. Na dat onderzoek hebben al een aantal fabrikanten hun productbenamingen aangepast: zo veranderde Albert Heijn de naam van hun ‘grootmoeders wafels’ en zal Lidl in de toekomst alle verwijzingen naar ambachten of traditie van zijn producten bannen.

 

Om het gebruik van die woorden verder aan banden te leggen, heeft de FOD Economie nu een aantal richtlijnen opgesteld, waar de industrie zich in de toekomst naar moet schikken. Test-Aankoop juicht die maatregel toe, maar is ook van mening dat er een verbod moet komen op afbeeldingen die een ambachtelijke productie suggereren. Daarnaast vindt de consumentenorganisatie dat niet duidelijk wordt benadrukt dat “een manuele handeling in een voor het overige volledig geautomatiseerd of geïndustrialiseerd proces niet voldoende is om een ambachtelijk karakter te verlenen aan een voedingsmiddel”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.