Regering stelt richtlijnen rond gebruik ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’ | RetailDetail

Regering stelt richtlijnen rond gebruik ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’

Regering stelt richtlijnen rond gebruik ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’
Shutterstock

De FOD Economie heeft een lijst richtlijnen opgesteld rond het gebruik van de woorden ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’ in productbenamingen. Een aantal supermarktketens en merken hebben zich op dat vlak al aangepast na een eerdere ophef in maart.

Test-Aankoop

Het was Test-Aankoop dat in maart de kat aan de bel bond, door te stellen dat productbenamingen consumenten vaak in de waan laten dat het om ambachtelijke of artisanale producten gaat, terwijl dat helemaal niet het geval is. Na dat onderzoek hebben al een aantal fabrikanten hun productbenamingen aangepast: zo veranderde Albert Heijn de naam van hun ‘grootmoeders wafels’ en zal Lidl in de toekomst alle verwijzingen naar ambachten of traditie van zijn producten bannen.

 

Om het gebruik van die woorden verder aan banden te leggen, heeft de FOD Economie nu een aantal richtlijnen opgesteld, waar de industrie zich in de toekomst naar moet schikken. Test-Aankoop juicht die maatregel toe, maar is ook van mening dat er een verbod moet komen op afbeeldingen die een ambachtelijke productie suggereren. Daarnaast vindt de consumentenorganisatie dat niet duidelijk wordt benadrukt dat “een manuele handeling in een voor het overige volledig geautomatiseerd of geïndustrialiseerd proces niet voldoende is om een ambachtelijk karakter te verlenen aan een voedingsmiddel”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.