Regering wil app om herkomst producten te bepalen | RetailDetail

Regering wil app om herkomst producten te bepalen

Regering wil app om herkomst producten te bepalen

Staatsecretaris Van Dam van Economische Zaken wil een eigen app lanceren waarmee consumenten eenvoudig de oorsprong van producten moeten kunnen bepalen. Via de app zullen ze gewoon de streepjescode kunnen scannen.

 

Meer bewustwording

De database die achter de app zal zitten, moet dan aangevuld worden door de supermarkten, de tussenhandel en boeren. “Ik ben afhankelijk van medewerking van andere partijen zoals supermarkten, boeren en de tussenhandel. Die moeten wel willen. Samen moeten ze de database vullen die nodig is voor de app”, zegt Staatssecretaris Van Dam in De Telegraaf.

 

De bedoeling is om zo meer bewustwording te creëren bij de Nederlandse consument. Die weten vaak niet waar de ingrediënten in al hun producten vandaan komen en ze kunnen volgens de Staatssecretaris zo geen bewuste keuze maken rond hun aankoop. Van Dam is niet van plan om de app te verplichten, maar hij hoopt dat de supermarkten ook zonder een wet hun medewerking zullen bieden.

 

In het kader van die bewustwording gaat er ook meer geld vrijgemaakt worden voor lessen over voedsel op de basisschool. Dat lessenpakket zal bestaan uit kooklessen, smaaklessen en uitstapjes naar boeren. Zo moeten kinderen meer fruit en groenten gaan eten en moeten ze zich ook bewust worden dat ze beter kunnen kiezen voor Nederlandse producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.