Regering wil app om herkomst producten te bepalen

Regering wil app om herkomst producten te bepalen

Staatsecretaris Van Dam van Economische Zaken wil een eigen app lanceren waarmee consumenten eenvoudig de oorsprong van producten moeten kunnen bepalen. Via de app zullen ze gewoon de streepjescode kunnen scannen.

 

Meer bewustwording

De database die achter de app zal zitten, moet dan aangevuld worden door de supermarkten, de tussenhandel en boeren. “Ik ben afhankelijk van medewerking van andere partijen zoals supermarkten, boeren en de tussenhandel. Die moeten wel willen. Samen moeten ze de database vullen die nodig is voor de app”, zegt Staatssecretaris Van Dam in De Telegraaf.

 

De bedoeling is om zo meer bewustwording te creëren bij de Nederlandse consument. Die weten vaak niet waar de ingrediënten in al hun producten vandaan komen en ze kunnen volgens de Staatssecretaris zo geen bewuste keuze maken rond hun aankoop. Van Dam is niet van plan om de app te verplichten, maar hij hoopt dat de supermarkten ook zonder een wet hun medewerking zullen bieden.

 

In het kader van die bewustwording gaat er ook meer geld vrijgemaakt worden voor lessen over voedsel op de basisschool. Dat lessenpakket zal bestaan uit kooklessen, smaaklessen en uitstapjes naar boeren. Zo moeten kinderen meer fruit en groenten gaan eten en moeten ze zich ook bewust worden dat ze beter kunnen kiezen voor Nederlandse producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top