Rek op slot: wat met alcoholverbod in retail?

Vrouw koopt wijn in supermarkt
Foto: Shutterstock

Hoe zorg je er als supermarkt of nachtwinkel voor dat klanten na 20u geen alcohol meer kunnen kopen? Comeos probeert een uniforme regeling te vinden, in Nederland sluiten veel supermarkten vroeger de deuren.

 

Verboden voor een uur

Het verbod op alcoholverkoop na 20 uur dat vanaf vandaag ingaat, zet ook veel retailers met de handen in de haren. Voor nachtwinkels komt het erop neer dat ze welgeteld twee uur lang alcohol mogen verkopen. Een ramp, meent de sector, die al tijdens de volledige lockdown in maart aan de alarmbel trok. De winkels zouden ook geen compensatiepremies genieten, aldus ondernemer Ranjit Grewal tegenover het Nieuwsblad.


Maar ook supermarkten zijn op vrijdag meestal tot 21 uur open. Voor een uurtje per week zouden ze nu dus de boel moeten barricaderen of het afrekenen van alcoholische dranken weigeren. “Heel erg moeilijk”, klinkt het bij Delhaize. De keten plant aan franchisenemers advies te geven over hoe ze het best aanpakken, maar zegt niets te kunnen afdwingen. De keten gaat de eigen filialen wel een uur vroeger sluiten op vrijdag. Colruyt gaat dat ook doen. Comeos gaat intussen het gesprek aan met de bevoegde instanties, in de hoop dat de handelsfederatie uniforme afspraken voor de hele sector kan vastleggen.

 

Ervaring in Nederland

Om inspiratie op te doen, kunnen ze over de grens kijken naar de noorderburen. Daar geldt al sinds 15 oktober een alcoholslot vanaf 20 uur, terwijl supermarkten er net vaak tot 21 uur of zelfs 22 uur open blijven. De sector was er erg bang voor conflicten tussen klanten en medewerkers, praktische moeilijkheden en extra kosten. Kleinere ketens zoals Deen, Hoogvliet en Poiesz hebben daarom besloten de winkels voortaan maar om 20 uur te sluiten.


De grote ketens, waaronder Albert Heijn, Jumbo en Lidl, houden wel vast aan hun openingsuren. Schappen en rayons worden afgesloten met rolcontainers, kratten en afzetlint. Wie na 20 uur toch nog iets alcoholisch probeert af te rekenen aan de kassa, ziet zijn (poging tot) aankoop door medewerkers weggenomen worden.

 

Wat met e-commerce?

Tot grote incidenten kwam het tot nu toe in Nederland niet. Retailers communiceren volop over de nieuwe maatregelen en klanten zijn goed op de hoogte, berichten de Nederlandse kranten. Onduidelijker wordt het echter online: in webshops en op platformen mogen klanten wel nog de klok rond bestellen, maar na 20 uur mag er geen alcohol worden geleverd. 


Ook niet als dat het gewone bezorgslot is voor de wekelijkse boodschappen of als koeriers eerder bestelde drank dan pas leveren, wat de kwestie logistiek complex maakt. Maaltijdbezorgers Deliveroo en Takeaway.com hebben in Nederland alcoholische opties na 20 uur alvast onzichtbaar gemaakt.