Rekub lanceert app tegen voedselverspilling

Rekub lanceert app tegen voedselverspilling

Rekub, de vzw die voedselverspilling op een creatieve manier te lijf wil gaan, lanceert binnenkort een app. De organisatie is op zoek naar onder meer bakkers, slagers, kruideniers en supermarkten die willen meestappen in het project.

 

Handelaar bepaalt prijs

De vzw hoopt dat de handelaars hun voedseloverschotten en producten die dicht tegen de vervaldatum aanzitten online willen bekendmaken, alsook de prijs die ze er nog voor vragen. Daarop kunnen geïnteresseerde kopers zich dan melden. Zij moeten de gevraagde goederen vervolgens nog binnen de dag afhalen.

 

Welke producten hij online zet en welke prijs hij er nog voor vraagt, blijft een beslissing van de handelaar.

 

Restjesrestaurant als oplossing

Het gaat niet om het eerste initiatief van rekub. Vorig jaar opende de vzw al een tijdelijk restjesrestarant in het Felix Pakhuis in Antwerpen, waar maaltijden werden bereid met overschotten van Albert Heijn en enkele bioboeren. De overschotten die het restaurant zelf niet aanwendde, werden overgedragen aan armoede-organisaties of konden door bezoekers van het restaurant mee naar huis worden genomen.

 

Rekub is een initiatief van Ellien Stinissen en Marijke Dejongh.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top