Retail Partners Colruyt Group integreert distributie Alvo | RetailDetail

Retail Partners Colruyt Group integreert distributie Alvo

Retail Partners Colruyt Group integreert distributie Alvo

De groothandelspoot van Colruyt Group heeft de integratie afgerond van de nv Alvocol, die aankoop, opslag en transport verzorgde voor de zelfstandige Alvo-supermarkten. De Alvo-supermarkten worden voortaan dus ook bevoorraad vanuit Mechelen, net als de Spar-winkels van de Colruyt-groep.

 

Spar en Alvo delen voortaan assortiment

De kruidenierswaren voor de Alvo-supermarkten zijn verhuisd van het Alvo-distributiecentrum in Bornem naar de site van Retail Partners Colruyt Group in Mechelen, laat Retail Partners Colruyt Group weten in een persbericht. Ook de uitdagingen om de IT-platformen en assortimenten op mekaar af te stemmen werd succesvol afgerond. "Door de operatie profiteren alle partijen voortaan meer van de schaalgrootte van Colruyt Group", klinkt het in het persbericht.

 

Met de integratie ging niettemin baanverlies gepaard: van de 30 medewerkers van de Alvo-site in Bornem verhuisde de helft mee naar Mechelen, 14 anderen vonden een nieuwe job. "Wie niet mee verhuisde, hebben we begeleid om een andere job te vinden binnen de groep of erbuiten", zegt Dirk Depoorter, directeur-generaal Retail Partners Colruyt Group.

 

Ook werden de assortimenten van Spar en Alvo op elkaar afgestemd. Samen waren de supermarktketens voorheen goed voor 12.000 artikelen, nu is dat aantal verminderd naar 8.000. Driekwart daarvan is beschikbaar voor zowel Spar als Alvo, die daarnaast elk nog een duizendtal eigen producten behouden. "Dit gestroomlijnde assortiment is logistiek veel beter handelbaar, wat ons en alle partners voordeel oplevert", vindt Dirk Depoorter. "Bovendien hebben we ook de gelegenheid benut om de assortimenten van Alvo en Spar commercieel te versterken, zodat ze beter beantwoorden aan de behoeften van hun klanten."

 

Nieuw kantoor, bij Mechelen

Tegelijk met de afronding van de verhuis sloten Retail Partners Colruyt Group en de Alvo-organisatie nog een nieuw samenwerkingscontract af. Aankoop en logistiek worden nu volledig beheerd door de groep, vanuit de site in Mechelen.

 

Op commercieel vlak blijven de Alvo-winkels weliswaar nog een onafhankelijke koers varen, benadrukken de partijen. Al verhuist het resterende (achtkoppige) commerciele team wel mee naar een nieuw kantoor in Temse.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.