Rode cijfers brengen Kraft Heinz in problemen

De beurskoers van voedingsfabrikant Kraft Heinz is in vrije val na de publicatie van zware verliescijfers en het bekend raken van een onderzoek naar de boekhouding. Bovendien ligt de producent in conflict met de Duitse marktleider Edeka.

 

Opeenstapeling van slecht nieuws

Alleen al in het vierde kwartaal van boekjaar 2018 leed Kraft Heinz een nettoverlies van wel 12,6 miljard dollar (11 miljard euro). Bovendien maakte het bedrijf bekend dat het 15,4 miljard dollar (net geen 14 miljard euro) afboekt op de waarde van zijn merken, wat dus betekent dat het concern ervan uitgaat dat die merken nu minder waard zijn dan op het moment van de fusie in 2015. Het gaat dan onder andere om kaasmerk Kraft en vleesproducent Oscar Mayer, twee divisies die lijden onder de trend naar gezondere voeding. 

 

Tot overmaat van ramp kreeg de multinational een dagvaarding van beurswaakhond SEC, die de boekhouding onder de loep neemt. Die opeenstapeling van slecht nieuws zorgt voor een scherpe daling van de beurskoers en brengt eigenaars Berkshire Hathaway (van Warren Buffet) en 3G Capital in slechte papieren. Zij realiseerden de monsterfusie tussen Kraft en Heinz met de belofte dat ze de marges zouden verhogen door synergie en kostenbesparingen. Die aanpak blijkt echter niet te werken en ligt dan ook meer en meer onder vuur. 

 

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, blijkt nu dat er bij de Duitse marktleider Edeka geen flessen Heinz Ketchup meer te vinden zijn in de rekken. Door onenigheid over een prijsverhoging weigert Heinz nog langer te leveren. Edeka reageerde erg scherp tegenover Lebensmittel Zeitung: “We kunnen niet toestaan dat kapitaalfondsen op de kosten van onze klanten hun deals herfinancieren.”