Rode cijfers voor Carrefour | RetailDetail

Rode cijfers voor Carrefour

Rode cijfers voor Carrefour
Shutterstock.com

Niet geheel verrassend heeft Carrefour in 2017 zowat 1,3 miljard euro verlies geboekt. De zwakke cijfers bevestigen de noodzaak van het transformatieplan, meent topman Alexandre Bompard.


Cruciaal jaar

Bij de presentatie van de jaarcijfers van de Franse retailgroep werd niet meteen goed nieuws verwacht. Dat kwam er ook niet: de vergelijkbare omzetgroei bedroeg vorig jaar 1,6%, tegenover 3% in 2016. De operationele winst bedroeg goed 2 miljard euro, een daling met 14,7%. De operationele marge kromp tot 2,5%.

 

Redenen voor deze zwakke cijfers? De sterke concurrentie (vooral in Frankrijk), een stijging van de distributiekosten in de belangrijkste markten, een toename van de afschrijvingen na een periode van aanzienlijke investeringen en een erg moeilijke situatie in Argentinië.

 

“Deze resultaten illustreren de noodzaak om het transformatieplan voor Carrefour onverwijld te implementeren”, commentarieert CEO Bompard. “De groep legt nu de focus op Carrefour 2022, met ambitieuze actieplannen die momenteel worden uitgevoerd in alle geografische markten van de groep. Met dit plan, dat van Carrefour de leider van de voedseltransitie wil maken, en dat een omnichannelmodel bij uitstek wil bouwen, zijn we weer in de aanval en investeren we om opnieuw met groei aan te knopen.” 2018 wordt een cruciaal jaar voor de transformatie van de groep. De retailer stelt voor om het dividend met 34% te verminderen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.