Rode Duivels helpen Carrefour België aan 3,8% extra omzet

Rode Duivels helpen Carrefour België aan 3,8% extra omzet

De Franse warenhuisgroep Carrefour heeft in het tweede kwartaal een omzet geboekt van 20,517 miljard euro (+0,3%). In België lag de verkoop op vergelijkbare basis zelfs 3,8% hoger, mede dankzij acties rond de Rode Duivels.

Grootste groei in convenience stores

In thuisland Frankrijk zette Carrefour 9,847 miljard euro om: op vergelijkbare basis was er een vooruitgang met 1,8%. Zonder brandstoffen en met uitzuivering van kalendereffecten zou de progressie 2,1% hebben bedragen. Vooral in de supermarkten en de gemakswinkels liep het goed, de hypermarkten konden slechts een bescheiden surplus laten optekenen.

 

In de andere Europese landen boekte Carrefour een omzet van 5,331 miljard euro: op vergelijkbare basis goed voor een omzetstijging van 2%. Na uitsluiting van brandstoffen en eliminatie van kalendereffecten was er nog sprake van een plus van 1,5%.

 

Rode Duivels helpen Belgische tak

De Belgische tak deed evenwel merkelijk beter dan dit gemiddelde, met een toename van de vergelijkbare groei van 5%. Na aftrek van de brandstoffen en de kalendereffecten bleef daarvan 3,8% over. Het enthousiasme rond het WK Voetbal en de Rode Duivels misten hun impact duidelijk niet.

 

De grootste groei kende Carrefour niettemin in de opkomende markten: daar stegen de verkopen op vergelijkbare basis na uitzuivering van brandstofverkopen en kalendereffecten met 8,4%. In Latijns-Amerika bedroeg de groei zelfs 15,2%: vooral in Brazilië en zeker in Argentinië – waar de omzet op vergelijkbare basis 42,4% aantrok – presteerden sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top