Rode Duivels helpen Carrefour België aan 3,8% extra omzet | RetailDetail

Rode Duivels helpen Carrefour België aan 3,8% extra omzet

Rode Duivels helpen Carrefour België aan 3,8% extra omzet

De Franse warenhuisgroep Carrefour heeft in het tweede kwartaal een omzet geboekt van 20,517 miljard euro (+0,3%). In België lag de verkoop op vergelijkbare basis zelfs 3,8% hoger, mede dankzij acties rond de Rode Duivels.

Grootste groei in convenience stores

In thuisland Frankrijk zette Carrefour 9,847 miljard euro om: op vergelijkbare basis was er een vooruitgang met 1,8%. Zonder brandstoffen en met uitzuivering van kalendereffecten zou de progressie 2,1% hebben bedragen. Vooral in de supermarkten en de gemakswinkels liep het goed, de hypermarkten konden slechts een bescheiden surplus laten optekenen.

 

In de andere Europese landen boekte Carrefour een omzet van 5,331 miljard euro: op vergelijkbare basis goed voor een omzetstijging van 2%. Na uitsluiting van brandstoffen en eliminatie van kalendereffecten was er nog sprake van een plus van 1,5%.

 

Rode Duivels helpen Belgische tak

De Belgische tak deed evenwel merkelijk beter dan dit gemiddelde, met een toename van de vergelijkbare groei van 5%. Na aftrek van de brandstoffen en de kalendereffecten bleef daarvan 3,8% over. Het enthousiasme rond het WK Voetbal en de Rode Duivels misten hun impact duidelijk niet.

 

De grootste groei kende Carrefour niettemin in de opkomende markten: daar stegen de verkopen op vergelijkbare basis na uitzuivering van brandstofverkopen en kalendereffecten met 8,4%. In Latijns-Amerika bedroeg de groei zelfs 15,2%: vooral in Brazilië en zeker in Argentinië – waar de omzet op vergelijkbare basis 42,4% aantrok – presteerden sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.