Roemenië verplicht lokale producten in supermarkt | RetailDetail

Roemenië verplicht lokale producten in supermarkt

Roemenië verplicht lokale producten in supermarkt

Het Roemeense parlement heeft een wetsvoorstel gestemd dat supermarkten verplicht om minstens 51% lokale producten te verkopen. De vraag is echter of zo’n protectionistische wet wel kan binnen de EU. 

Gemengde reacties

Als het van de Roemeense volksvertegenwoordigers afhangt, moeten alle retailers met meer dan twee miljoen euro omzet minstens 51% lokale producten verkopen in de afdelingen vlees, groenten, fruit, melk, eieren, honing, brood en patisserie. De wet – die nog niet werd ondertekend door de Roemeense president – wil ook regels voor de herkomstvermelding van vleeswaren regelen en een betalingstermijn van zeven dagen instellen voor verse voeding, meldt Foodnavigator. 

 

Zowel de retailers als de federatie van de Roemeense voedingsindustrie reageren negatief, maar de vakbonden van de voedingsindustrie echter zijn voorstander van de wet. Ze vinden dat lokale producenten vaak onheus behandeld worden door de grote internationale foodretailers die de Roemeense markt domineren. 


De kans dat deze protectionistische wet door de beugel kan voor de Europese Commissie is wel quasi nihil. Toch staat Roemenië niet alleen met zijn bezorgdheid om lokale producenten: eerder al werd Slovakije teruggefloten toen het supermarkten wilde verplichten om bij de inkom van elke winkel aan te geven hoeveel producten van Slovaakse oorsprong ze in de rekken hebben. En recent berichtten we over de “supermarkttaks” die de Poolse regering wil opleggen aan grote (dus per definitie buitenlandse) retailers, iets wat hen door Hongarije al werd voorgedaan. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.