Roemenië verplicht lokale producten in supermarkt

Roemenië verplicht lokale producten in supermarkt

Het Roemeense parlement heeft een wetsvoorstel gestemd dat supermarkten verplicht om minstens 51% lokale producten te verkopen. De vraag is echter of zo’n protectionistische wet wel kan binnen de EU. 

Gemengde reacties

Als het van de Roemeense volksvertegenwoordigers afhangt, moeten alle retailers met meer dan twee miljoen euro omzet minstens 51% lokale producten verkopen in de afdelingen vlees, groenten, fruit, melk, eieren, honing, brood en patisserie. De wet – die nog niet werd ondertekend door de Roemeense president – wil ook regels voor de herkomstvermelding van vleeswaren regelen en een betalingstermijn van zeven dagen instellen voor verse voeding, meldt Foodnavigator. 

 

Zowel de retailers als de federatie van de Roemeense voedingsindustrie reageren negatief, maar de vakbonden van de voedingsindustrie echter zijn voorstander van de wet. Ze vinden dat lokale producenten vaak onheus behandeld worden door de grote internationale foodretailers die de Roemeense markt domineren. 


De kans dat deze protectionistische wet door de beugel kan voor de Europese Commissie is wel quasi nihil. Toch staat Roemenië niet alleen met zijn bezorgdheid om lokale producenten: eerder al werd Slovakije teruggefloten toen het supermarkten wilde verplichten om bij de inkom van elke winkel aan te geven hoeveel producten van Slovaakse oorsprong ze in de rekken hebben. En recent berichtten we over de “supermarkttaks” die de Poolse regering wil opleggen aan grote (dus per definitie buitenlandse) retailers, iets wat hen door Hongarije al werd voorgedaan. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top