Roep om strenger beleid voor alcohol | RetailDetail

Roep om strenger beleid voor alcohol

Roep om strenger beleid voor alcohol

Het Vlaams Expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs wil dat er een strengere aanpak komt rond alcohol. Volgens het centrum wordt er momenteel veel te laks omgegaan met alcoholmisbruik in België.

Gevoelige prijsverhoging

Zo wil het centrum minder alcoholreclame, minder aanbod en een stevige prijsverhoging. “We willen geen prijsverhoging in kleine stapjes, maar een significante verhoging, voelbaar in de portemonnee”, zegt directeur Marijs Geirnaert aan De Tijd. Daarnaast wil de organisatie een beperking op de verkoop van drank in tankstations en nachtwinkels, waarbij er ’s avonds en ’s nachts geen alcohol meer verkocht kan worden in nachtwinkels. Bij tankstations wil het VAD zelfs een volledig verbod op alcoholverkoop.

 

Maandag zitten de verschillende ministers van Volksgezondheid alvast samen om het probleem van alcoholmisbruik aan te pakken. Federaal minister Maggie De Block heeft eerder al laten verstaan dat ze het probleem onderkent, maar dat ze niet wil dat de nieuwe regels mensen die af en toe alcohol drinken treffen.

 

“Alle ogen zijn nu gericht op minister Maggie De Block”, zegt Geirnaert. “Zij krijgt, als voorzitter van de interministeriële conferentie, op 24 oktober de sleutels in handen om een krachtig beleid te installeren dat de gezondheid én de staatskas ten goede komt.”

 

Ook in Nederland gaan er overigens stemmen op om voor een beter beleid rond alcohol. Daar wordt onder andere gepleit voor een minimumprijs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.