Russische discounter Mere wil naar de Verenigde Staten

FotograFFF / Shutterstock.com

De controversiële Russische discountketen Mere onderzoekt expansiemogelijkheden in de VS. Een projectmanager moet winkels in Georgia en Alabama gaan openen.

 

Goedkoper dan Aldi en Lidl

Russische discounter Mere wil uitbreiden naar de Verenigde Staten. Dat blijkt uit een vacature waar vakblad Winsight Grocery Business over bericht. De keten, die 'hard' terugbrengt naar de harddiscount, zoekt in de VS een projectmanager. Hij of zij spreekt liefst Russisch en moet een specialist zijn in commercieel vastgoed. 


De bedoeling is namelijk dat de toekomstige projectmanager locaties voor winkels in de staten Georgia en Alabama onderzoekt, de huurcontracten onderhandelt en ook effectief winkels opent. Wellicht focust Mere zich op Alabama en Georgia omdat die rurale regio’s op dit moment nog veel kleine zelfstandigen telt. Massadiscounters zoals Walmart en Dollar General zijn er aan een opmars bezig.


Mere belooft echter nog goedkoper te zijn dan Aldi en Lidl, door een beperkt basisassortiment producten rechtstreeks vanop paletten te verkopen. Zo is er in de Europese winkels geen onverpakt versaanbod, maar zijn er wel veel restpartijen en grootverpakkingen te vinden. In thuisland Rusland heeft dat concept de retailer – onder de naam Svetofor – een plaats in de top tien van grootste supermarktketens opgeleverd, goed voor zo’n 2.500 winkels in Rusland, Wit-Rusland en Centraal-Azië sinds de oprichting in 2009.

 

Schimmige constructie

Ook buiten de VS en Rusland is Mere aan een sterke expansie bezig. Binnenkort opent de eerste Britse vestiging en er zijn ook Belgische plannen. Alleen lukt het de Russen nog niet zo goed om echt woord bij daad te voegen: de Belgische constructie oogt wat schimmig en van de voorziene opening in Opwijk lijkt voorlopig nog niet veel in huis te komen. Ook de Duitse groei gaat heel wat trager dan verwacht, met na twee jaar pas vijf van de honderd voorziene winkels geopend.


De keuze voor de VS is eveneens opvallend, aangezien Russische landgenoot X5 Retail Group eerder een poging waagde met discountformule Okey-Dokey in Florida. Het vijftal winkels ging al na een jaar terug dicht.