Sainsbury’s duikt diep in het rood

Serge Cornu / Shutterstock.com

De coronakosten hebben Sainsbury’s in de rode cijfers gejaagd. De Britse supermarktgroep leed vorig jaar 261 miljoen pond (300 miljoen euro) verlies, terwijl ook de omzet globaal genomen bleef steken.

 

Omzet komt gelijk uit

Sainsbury’s heeft de run op de supermarkten tijdens de coronapandemie niet kunnen verzilveren. De Britse nummer twee in het supermarktlandschap zag de foodomzet dan wel met 7,3% toenemen en de onlineverkoop zelfs verdubbelen, de totale groepsomzet bleef stabiel omdat klanten minder tankten bij de tankstations van de groep en ook de kledingverkoop met 9% daalde. De omzet voor het hele boekjaar, dat afliep op 6 maart, bleef zo steken op 29 miljard pond (33 miljard euro) – net als een jaar eerder.


Wat echter vooral opvalt, is hoe rood de winstcijfers van de groep kleurden. Sainsbury’s boekte een fors verlies van 261 miljoen pond (300 miljoen euro), ondanks de groei in de supermarkten. Om zowel de medewerkers als de klanten ‘coronaveilig’ te houden, gaf het bedrijf in totaal 485 miljoen pond uit. In dat bedrag zitten, behalve beveiligingsmateriaal, ook de extra bonussen voor personeel, de vervangingskosten voor medewerkers in quarantaine en een vergoeding voor kwetsbaar personeel dat thuis moest blijven.

 

Dure dividenden

Dat Sainsbury’s zich verplicht heeft gevoeld om, net als andere supermarkten, miljoenen ponden aan overheidssteun terug te betalen, heeft evenmin geholpen. De keten had vorig jaar van overheidswege recht op een belastingvermindering ter waarde van liefst 440 miljoen pond, maar verschillende retailers kwamen vervolgens onder vuur te liggen omdat ze nog dividenden uitkeerden aan aandeelhouders. 


In ruil voor 232 miljoen pond aan dividenden gaf het de 440 miljoen dus maar terug. Ook nu oordeelt de groep dat "aandeelhouders niet de volledige kortetermijnimpact van het corona-effect op het bedrijf hoeven te dragen", aldus The Guardian, en volgt er nog een slotdividend.


Voor dit jaar verwacht Sainsbury’s alvast betere winstcijfers, maar verder blijft het “voorzichtig” over de economische vooruitzichten. De groep maakt zich niettemin klaar voor een feestelijke zomer, waarin het gedrag van klanten zich eindelijk zou gaan normaliseren.