Sainsbury’s juicht ondanks slechtste kerst in tien jaar

Sainsbury’s juicht ondanks slechtste kerst in tien jaar

Met een identieke omzet die 1,7 procent daalt en een dalende kwartaalomzet voor de vierde keer op rij, kan je moeilijk juichen. Toch zocht - én vond - Sainsbury's de positieve noot bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers.

Toenemende prijsconcurrentie

De Britse supermarktketen Sainsbury's heeft woensdag de resultaten bekendgemaakt voor het derde kwartaal, dat eindigde op 3 januari 2015. De identieke omzet daalde met 1,7 procent, waarmee kerst 2014 voor Sainsbury's het slechtste resultaat opleverde in tien jaar. De totale omzet (exclusief brandstof) daalde lichtjes met 0,4 procent. "Onze collega's hebben fantastisch werk geleverd in hun dienstverlening aan de klanten tijdens de drukste tijd van het jaar", reageert topman Mike Coupe echter.

 

"Goede omzetresultaten in een moeilijke markt", zo vat de Britse retailer de prestaties in het jongste kwartaal samen. Wat er dan zo goed aan is? "Onze prestatie toont een verbeterende trend aan, kwartaal na kwartaal", stelt Coupe. In het tweede kwartaal moest Sainsbury's nog een 2,1 procent lagere identieke omzet rapporteren: dan is een daling van 1,7 procent inderdaad iets beter - al daalde in het eerste kwartaal de identieke omzet met slechts 1,1 procent.

 

Voor het vierde kwartaal, dat nu net is begonnen, verwacht Coupe eveneens een dalende identieke omzet. Dit komt door een nog steeds toenemende prijsconcurrentie, niet in het minst door Sainsbury's zelf, dat recentelijk nog aankondigde dat het de komende drie jaren jaarlijks 150 miljoen pond (ruim 190 miljoen euro) investeert in prijsverlagingen.

 

Gemakswinkels groeien wel

Coupe baseert zijn optimisme op goede verkopen van kerstgerelateerde artikelen, met name van zijn top-huismerklijn Taste the Difference, waarvan de omzet met vijf procent groeide. "De trend van vaker en meer lokaal boodschappen doen zet voort, en we zagen de omzet in onze gemakswinkels met ruim 16 procent toenemen", aldus Coupe.

 

Het is niettemin een trend – eerder verwoord door Waitrose-directeur Mark Price – die ook voor Sainsbury's een keerzijde heeft, want klanten die frequenter en lokaler bij gemakswinkels boodschappen doen, bezoeken minder vaak de grote supermarkten. Net dat format vormt ook voor Sainsbury's nog steeds de ruggengraat van de organisatie.

 

"Beste online Kerst tot nu toe"

Gemak en online zijn de kanalen die volgens Coupe het meest baat hebben gehad bij de drukte rond de kerst. "Met ruim zes miljoen transacties in de gemakswinkels in de week voor Kerst was 24 december jongstleden met een omzet van ruim 8 miljoen pond (ruim 10 miljoen euro) de drukste dag ooit voor onze gemakswinkels", aldus de CEO. "Voor onze online levensmiddelenoperatie was deze Kerst onze grootste tot nu toe. In de drie dagen tot 23 december heeft ons online team ruim 110.000 orders verwerkt."

 

Toch zal ook Coupe met weemoed terugdenken aan de kerst van 2012, toen Sainsbury's met een identieke omzetgroei van 1,5 procent liefst 32 opeenvolgende kwartalen van identieke groei mocht rapporteren. Toen groeide de totale omzet in het kwartaal nog met 3,9 procent.

 

Downtrading

Een jaar later al, met kerst 2013, zette de daling in met een omzetgroei van 2,5 procent en een identieke omzet die met een uiterst mager plusje van 0,2 procent nagenoeg stabiel bleef. Een jaar later is de identieke omzet dus met 1,7 procent gedaald.

 

Bepaald geen reden voor champagne in de bestuurskamer van Sainsbury's met andere woorden. Hoogstens een glaasje Taste the Difference Conegliano Prosecco, waarvan Tesco met kerst 2014 liefst 30 procent meer omzette. Voor champagne bezoeken steeds meer Britten andere winkels: typerend voor de downtrading van Britse consumenten, waarvan met name de grote serviceretailers als Sainsbury's en Tesco de wrange vruchten plukken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top