Sainsbury’s schrapt nog eens 800 banen

Sainsbury’s schrapt nog eens 800 banen

Nadat Sainsbury's, het Britse nummer drie onder de supermarkten, begin dit jaar al 500 kantoorbanen schrapte, gaan nu ook in de winkels zelf nog eens 800 banen voor de bijl. De hevige prijzenoorlog over het Kanaal maakt steeds meer slachtoffers...

Al 1.300 jobs op de schop sinds begin dit jaar

De hevige prijzenoorlog die de klassieke Britse supermarkten momenteel uitvechten en waarbij vooral de (Duitse) discounters aan de winnende hand zijn, blijft niet zonder gevolgen. Sainsbury's, na Tesco en Asda de grootste Britse supermarktketen, gaat 800 banen schrappen in zijn winkels. Met de ingreep wil de distributeur ervoor zorgen dat "de winkels beter kunnen inspelen op de veranderende behoeften van de klanten".

 

Die 800 banen komen bovenop de 500 kantoorjobs die de groep begin dit jaar al schrapte. De ontslagen maken deel uit van een groter herstructureringsplan waarmee de groep de komende drie jaar zo'n half miljard pond (ca. 700 miljoen euro) wil besparen. Met dat geld wil Sainsbury's "toekomstige investeringen in domeinen die er écht toe doen voor de consument zoals service, prijs en kwaliteit mogelijk maken".

 

Eerder kondigde ook marktleider Tesco aan duizenden banen te schrappen na een historisch recordverlies van 6,38 miljard pond - een duizelingwekkende negen miljard euro - in zijn boekjaar dat afliep op 28 februari. Ter vergelijking: in het boekjaar 2013-2014 boekte het nummer één nog een winst vóór belastingen van 2,26 miljard pond (of 3,2 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top