Sainsbury’s schrapt nog eens 800 banen | RetailDetail

Sainsbury’s schrapt nog eens 800 banen

Sainsbury’s schrapt nog eens 800 banen

Nadat Sainsbury's, het Britse nummer drie onder de supermarkten, begin dit jaar al 500 kantoorbanen schrapte, gaan nu ook in de winkels zelf nog eens 800 banen voor de bijl. De hevige prijzenoorlog over het Kanaal maakt steeds meer slachtoffers...

Al 1.300 jobs op de schop sinds begin dit jaar

De hevige prijzenoorlog die de klassieke Britse supermarkten momenteel uitvechten en waarbij vooral de (Duitse) discounters aan de winnende hand zijn, blijft niet zonder gevolgen. Sainsbury's, na Tesco en Asda de grootste Britse supermarktketen, gaat 800 banen schrappen in zijn winkels. Met de ingreep wil de distributeur ervoor zorgen dat "de winkels beter kunnen inspelen op de veranderende behoeften van de klanten".

 

Die 800 banen komen bovenop de 500 kantoorjobs die de groep begin dit jaar al schrapte. De ontslagen maken deel uit van een groter herstructureringsplan waarmee de groep de komende drie jaar zo'n half miljard pond (ca. 700 miljoen euro) wil besparen. Met dat geld wil Sainsbury's "toekomstige investeringen in domeinen die er écht toe doen voor de consument zoals service, prijs en kwaliteit mogelijk maken".

 

Eerder kondigde ook marktleider Tesco aan duizenden banen te schrappen na een historisch recordverlies van 6,38 miljard pond - een duizelingwekkende negen miljard euro - in zijn boekjaar dat afliep op 28 februari. Ter vergelijking: in het boekjaar 2013-2014 boekte het nummer één nog een winst vóór belastingen van 2,26 miljard pond (of 3,2 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.