Sainsbury’s snijdt in eigen vlees

Sainsbury’s snijdt in eigen vlees

Voor het zesde opeenvolgende kwartaal rapporteert Sainsbury's dalende omzetten. Vooral het afkalven van de identieke omzet baart zorgen. Net zoals de andere grote Britse retailers, heeft ook Sainsbury's het lek nog niet boven in de strijd met Aldi en Lidl.


Identieke omzet daalt ruim 2% in eerste kwartaal

Ook het nieuwe boekjaar is voor Sainsbury's teleurstellend begonnen. Door prijspromoties snijdt Sainsbury's immers in eigen vlees, wat extra pijnlijk is als desondanks bestaande klanten wegblijven of minder besteden.

 

 In het eerste kwartaal dat eindigde op 6 juni 2015, moest de Britse retailer genoegen nemen met minder omzet vergeleken met het eerste kwartaal van het ook al tegenvallende boekjaar 2014-2015. In het eerste kwartaal daalde de totale omzet met 0,6 procent en ging de identieke omzet zelfs met -2,1 procent onderuit.

 

Tanken bij Sainsbury's is niet interessant

De woensdag gepubliceerde cijfers betekenen het zesde opeenvolgende kwartaal waarin Sainsbury's een dalende omzetontwikkeling moet rapporteren. Over het volledige boekjaar 2014/2015 daalde de totale omzet van de derde Britse foodretailer met 0,2 procent en moest het op identieke basis zelfs 1,9 procent toeleggen - exclusief brandstofverkopen. Inclusief brandstof waren de jaarresultaten nog slechter, met een twee procent lagere omzet en een identieke omzet die 3,6 procent daalde.

 

De verkoop van goedkope brandstof is vaak een middel voor supermarkten en hypermarkten om extra klanten te trekken, maar dat werkt klaarblijkelijk niet bij Sainsbury's. Ook niet in het jongste kwartaal, waarin het weliswaar haar 300e tankstation opende, maar waarin de omzet inclusief brandstof nog forser daalde dan de reguliere supermarktomzet: in totaal met liefst 2,3 procent (exclusief brandstof was dat -0,6 procent) en op identieke basis daalde de omzet inclusief brandstof met 3,7 procent (exclusief brandstof was dat -2,1 procent).

 

Meer volume en transacties, maar minder omzet

Tanken bij Sainsbury's is klaarblijkelijk niet interessant genoeg om extra klanten te lokken. Is shoppen bij Sainsbury's dat dan wel? "We staan bekend om ons gevarieerde assortiment en om onze kwaliteit nog eens te benadrukken hebben we eerder al aangegeven dat we investeren in een verbeterde kwaliteit van 3.000 van onze huismerkproducten", zegt chief executive Mike Coupe in een persverklaring. "We willen concurrerend blijven en het is bemoedigend om te zien dat enkele belangrijke operationele waarden een positieve ontwikkeling te zien geven."

 

De positieve operationele 'metrics' waarnaar Coupe verwijst, zijn groei van het verkochte volume en het aantal transacties. Nu staat Coupe bekend om zijn optimisme, maar juist in combinatie met een afnemende totale en identieke omzet, kan groei van het aantal verkochte items en het aantal transacties er alleen maar op duiden dat klanten per winkelbezoek veel minder besteden. De prijspromoties weten de omzet onvoldoende op te krikken en zorgen voor uitholling van het rendement.

 

Hopen op online en gemak

De druk op de omzet en het rendement in de kernactiviteit van supermarkten hoopt Sainsbury's voor een deel te compenseren via de gemakswinkels en door de groei van online. De gemakswinkels noteerden volgens Sainsbury's een dubbelcijferige omzetgroei in het eerste kwartaal. Tien gemakswinkels voegde Sainsbury's toe, drie gingen er zicht en vier werden verbouwd. Dat is met een netto-toename van zeven winkels iets dynamischer dan de supermarktoperatie, die in aantal niet groeide in het kwartaal.

 

De online operatie kende in het eerste kwartaal opnieuw een recordweek, waarin Sainsbury's 256 duizend online orders verwerkte. "We hebben nu twintig ophaalpunten in bedrijf en we liggen op schema om eind 2015 honderd ophaalpunten operationeel te hebben", aldus Coupe, die ook in het bezorgen van online blijft investeren. "We hebben het aantal bezorgtijden die klanten kunnen kiezen vergroot, waardoor onze klanten meer flexibiliteit krijgen. We blijven investeren in ons brede aanbod aan producten en services, en in onze verschillende aankoopkanalen."

Voor het zesde opeenvolgende kwartaal rapporteert Sainsbury's dalende omzetten. Vooral het afkalven van de identieke omzet baart zorgen. Net zoals de andere grote Britse retailers, heeft ook Sainsbury's het lek nog niet boven in de strijd met Aldi en Lidl.


Identieke omzet daalt ruim 2% in eerste kwartaal

Ook het nieuwe boekjaar is voor Sainsbury's teleurstellend begonnen. Door prijspromoties snijdt Sainsbury's immers in eigen vlees, wat extra pijnlijk is als desondanks bestaande klanten wegblijven of minder besteden.

 

 In het eerste kwartaal dat eindigde op 6 juni 2015, moest de Britse retailer genoegen nemen met minder omzet vergeleken met het eerste kwartaal van het ook al tegenvallende boekjaar 2014-2015. In het eerste kwartaal daalde de totale omzet met 0,6 procent en ging de identieke omzet zelfs met -2,1 procent onderuit.

 

Tanken bij Sainsbury's is niet interessant

De woensdag gepubliceerde cijfers betekenen het zesde opeenvolgende kwartaal waarin Sainsbury's een dalende omzetontwikkeling moet rapporteren. Over het volledige boekjaar 2014/2015 daalde de totale omzet van de derde Britse foodretailer met 0,2 procent en moest het op identieke basis zelfs 1,9 procent toeleggen - exclusief brandstofverkopen. Inclusief brandstof waren de jaarresultaten nog slechter, met een twee procent lagere omzet en een identieke omzet die 3,6 procent daalde.

 

De verkoop van goedkope brandstof is vaak een middel voor supermarkten en hypermarkten om extra klanten te trekken, maar dat werkt klaarblijkelijk niet bij Sainsbury's. Ook niet in het jongste kwartaal, waarin het weliswaar haar 300e tankstation opende, maar waarin de omzet inclusief brandstof nog forser daalde dan de reguliere supermarktomzet: in totaal met liefst 2,3 procent (exclusief brandstof was dat -0,6 procent) en op identieke basis daalde de omzet inclusief brandstof met 3,7 procent (exclusief brandstof was dat -2,1 procent).

 

Meer volume en transacties, maar minder omzet

Tanken bij Sainsbury's is klaarblijkelijk niet interessant genoeg om extra klanten te lokken. Is shoppen bij Sainsbury's dat dan wel? "We staan bekend om ons gevarieerde assortiment en om onze kwaliteit nog eens te benadrukken hebben we eerder al aangegeven dat we investeren in een verbeterde kwaliteit van 3.000 van onze huismerkproducten", zegt chief executive Mike Coupe in een persverklaring. "We willen concurrerend blijven en het is bemoedigend om te zien dat enkele belangrijke operationele waarden een positieve ontwikkeling te zien geven."

 

De positieve operationele 'metrics' waarnaar Coupe verwijst, zijn groei van het verkochte volume en het aantal transacties. Nu staat Coupe bekend om zijn optimisme, maar juist in combinatie met een afnemende totale en identieke omzet, kan groei van het aantal verkochte items en het aantal transacties er alleen maar op duiden dat klanten per winkelbezoek veel minder besteden. De prijspromoties weten de omzet onvoldoende op te krikken en zorgen voor uitholling van het rendement.

 

Hopen op online en gemak

De druk op de omzet en het rendement in de kernactiviteit van supermarkten hoopt Sainsbury's voor een deel te compenseren via de gemakswinkels en door de groei van online. De gemakswinkels noteerden volgens Sainsbury's een dubbelcijferige omzetgroei in het eerste kwartaal. Tien gemakswinkels voegde Sainsbury's toe, drie gingen er zicht en vier werden verbouwd. Dat is met een netto-toename van zeven winkels iets dynamischer dan de supermarktoperatie, die in aantal niet groeide in het kwartaal.

 

De online operatie kende in het eerste kwartaal opnieuw een recordweek, waarin Sainsbury's 256 duizend online orders verwerkte. "We hebben nu twintig ophaalpunten in bedrijf en we liggen op schema om eind 2015 honderd ophaalpunten operationeel te hebben", aldus Coupe, die ook in het bezorgen van online blijft investeren. "We hebben het aantal bezorgtijden die klanten kunnen kiezen vergroot, waardoor onze klanten meer flexibiliteit krijgen. We blijven investeren in ons brede aanbod aan producten en services, en in onze verschillende aankoopkanalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi verkoopt in Duitsland nu ook games

21/08/2017

Aldi (Nord én Süd samen) gaan in Duitsland online videogames verkopen. De verkoop gaat morgen van start. Die dag werd niet toevallig gekozen, want op 22 augustus start in Keulen ook Gamescom, de grootste gamebeurs van Europa.

Lotus Bakeries haalt ook in België koekjes uit de rekken

21/08/2017

Niet enkel in Frankrijk zijn er koekjes van Lotus Bakeries uit de winkelrekken verdwenen: na een rondvraag bij de supermarktketens Colruyt, Lidl en Delhaize blijkt dat ook in België te zijn gebeurd.

Walmart vraagt patent aan voor vliegende winkel

21/08/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft een bijzonder patent aangevraagd. Daarin wordt gewag gemaakt van een vliegende winkel, die met de hulp van drones bestellingen kan leveren bij klanten.

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond

21/08/2017

Ondanks de zwakke positie van het Britse pond wist koekjesmaker Lotus Bakeries in de eerste helft van het jaar zijn omzet met een procent te laten stijgen. Met een recordgroei in 2016 had Lotus nochtans een zware vergelijkingsbasis.

Ook Carrefour gooit zich op laagsteprijsgarantie

21/08/2017

Supermarktketen Carrefour gaat met een nieuwe actie vol de strijd om de goedkoopste prijzen aan. Klanten die een product ergens anders goedkoper vinden dan in de folder, krijgen het verschil vijf keer terugbetaald.

In Frankijk ook wafeltjes uit winkelrekken vanwege fipronil-crisis

21/08/2017

In Frankrijk zijn een aantal wafeltjes uit de winkelrekken gehaald, omdat ze zijn gemaakt met eieren die mogelijk besmet zijn geraakt met fipronil. Op de lijst bevindt zich ook een lot frangipanewafels van Lotus.

Back to top