Sainsbury’s snijdt in eigen vlees

Sainsbury’s snijdt in eigen vlees

Voor het zesde opeenvolgende kwartaal rapporteert Sainsbury's dalende omzetten. Vooral het afkalven van de identieke omzet baart zorgen. Net zoals de andere grote Britse retailers, heeft ook Sainsbury's het lek nog niet boven in de strijd met Aldi en Lidl.


Identieke omzet daalt ruim 2% in eerste kwartaal

Ook het nieuwe boekjaar is voor Sainsbury's teleurstellend begonnen. Door prijspromoties snijdt Sainsbury's immers in eigen vlees, wat extra pijnlijk is als desondanks bestaande klanten wegblijven of minder besteden.

 

 In het eerste kwartaal dat eindigde op 6 juni 2015, moest de Britse retailer genoegen nemen met minder omzet vergeleken met het eerste kwartaal van het ook al tegenvallende boekjaar 2014-2015. In het eerste kwartaal daalde de totale omzet met 0,6 procent en ging de identieke omzet zelfs met -2,1 procent onderuit.

 

Tanken bij Sainsbury's is niet interessant

De woensdag gepubliceerde cijfers betekenen het zesde opeenvolgende kwartaal waarin Sainsbury's een dalende omzetontwikkeling moet rapporteren. Over het volledige boekjaar 2014/2015 daalde de totale omzet van de derde Britse foodretailer met 0,2 procent en moest het op identieke basis zelfs 1,9 procent toeleggen - exclusief brandstofverkopen. Inclusief brandstof waren de jaarresultaten nog slechter, met een twee procent lagere omzet en een identieke omzet die 3,6 procent daalde.

 

De verkoop van goedkope brandstof is vaak een middel voor supermarkten en hypermarkten om extra klanten te trekken, maar dat werkt klaarblijkelijk niet bij Sainsbury's. Ook niet in het jongste kwartaal, waarin het weliswaar haar 300e tankstation opende, maar waarin de omzet inclusief brandstof nog forser daalde dan de reguliere supermarktomzet: in totaal met liefst 2,3 procent (exclusief brandstof was dat -0,6 procent) en op identieke basis daalde de omzet inclusief brandstof met 3,7 procent (exclusief brandstof was dat -2,1 procent).

 

Meer volume en transacties, maar minder omzet

Tanken bij Sainsbury's is klaarblijkelijk niet interessant genoeg om extra klanten te lokken. Is shoppen bij Sainsbury's dat dan wel? "We staan bekend om ons gevarieerde assortiment en om onze kwaliteit nog eens te benadrukken hebben we eerder al aangegeven dat we investeren in een verbeterde kwaliteit van 3.000 van onze huismerkproducten", zegt chief executive Mike Coupe in een persverklaring. "We willen concurrerend blijven en het is bemoedigend om te zien dat enkele belangrijke operationele waarden een positieve ontwikkeling te zien geven."

 

De positieve operationele 'metrics' waarnaar Coupe verwijst, zijn groei van het verkochte volume en het aantal transacties. Nu staat Coupe bekend om zijn optimisme, maar juist in combinatie met een afnemende totale en identieke omzet, kan groei van het aantal verkochte items en het aantal transacties er alleen maar op duiden dat klanten per winkelbezoek veel minder besteden. De prijspromoties weten de omzet onvoldoende op te krikken en zorgen voor uitholling van het rendement.

 

Hopen op online en gemak

De druk op de omzet en het rendement in de kernactiviteit van supermarkten hoopt Sainsbury's voor een deel te compenseren via de gemakswinkels en door de groei van online. De gemakswinkels noteerden volgens Sainsbury's een dubbelcijferige omzetgroei in het eerste kwartaal. Tien gemakswinkels voegde Sainsbury's toe, drie gingen er zicht en vier werden verbouwd. Dat is met een netto-toename van zeven winkels iets dynamischer dan de supermarktoperatie, die in aantal niet groeide in het kwartaal.

 

De online operatie kende in het eerste kwartaal opnieuw een recordweek, waarin Sainsbury's 256 duizend online orders verwerkte. "We hebben nu twintig ophaalpunten in bedrijf en we liggen op schema om eind 2015 honderd ophaalpunten operationeel te hebben", aldus Coupe, die ook in het bezorgen van online blijft investeren. "We hebben het aantal bezorgtijden die klanten kunnen kiezen vergroot, waardoor onze klanten meer flexibiliteit krijgen. We blijven investeren in ons brede aanbod aan producten en services, en in onze verschillende aankoopkanalen."

Voor het zesde opeenvolgende kwartaal rapporteert Sainsbury's dalende omzetten. Vooral het afkalven van de identieke omzet baart zorgen. Net zoals de andere grote Britse retailers, heeft ook Sainsbury's het lek nog niet boven in de strijd met Aldi en Lidl.


Identieke omzet daalt ruim 2% in eerste kwartaal

Ook het nieuwe boekjaar is voor Sainsbury's teleurstellend begonnen. Door prijspromoties snijdt Sainsbury's immers in eigen vlees, wat extra pijnlijk is als desondanks bestaande klanten wegblijven of minder besteden.

 

 In het eerste kwartaal dat eindigde op 6 juni 2015, moest de Britse retailer genoegen nemen met minder omzet vergeleken met het eerste kwartaal van het ook al tegenvallende boekjaar 2014-2015. In het eerste kwartaal daalde de totale omzet met 0,6 procent en ging de identieke omzet zelfs met -2,1 procent onderuit.

 

Tanken bij Sainsbury's is niet interessant

De woensdag gepubliceerde cijfers betekenen het zesde opeenvolgende kwartaal waarin Sainsbury's een dalende omzetontwikkeling moet rapporteren. Over het volledige boekjaar 2014/2015 daalde de totale omzet van de derde Britse foodretailer met 0,2 procent en moest het op identieke basis zelfs 1,9 procent toeleggen - exclusief brandstofverkopen. Inclusief brandstof waren de jaarresultaten nog slechter, met een twee procent lagere omzet en een identieke omzet die 3,6 procent daalde.

 

De verkoop van goedkope brandstof is vaak een middel voor supermarkten en hypermarkten om extra klanten te trekken, maar dat werkt klaarblijkelijk niet bij Sainsbury's. Ook niet in het jongste kwartaal, waarin het weliswaar haar 300e tankstation opende, maar waarin de omzet inclusief brandstof nog forser daalde dan de reguliere supermarktomzet: in totaal met liefst 2,3 procent (exclusief brandstof was dat -0,6 procent) en op identieke basis daalde de omzet inclusief brandstof met 3,7 procent (exclusief brandstof was dat -2,1 procent).

 

Meer volume en transacties, maar minder omzet

Tanken bij Sainsbury's is klaarblijkelijk niet interessant genoeg om extra klanten te lokken. Is shoppen bij Sainsbury's dat dan wel? "We staan bekend om ons gevarieerde assortiment en om onze kwaliteit nog eens te benadrukken hebben we eerder al aangegeven dat we investeren in een verbeterde kwaliteit van 3.000 van onze huismerkproducten", zegt chief executive Mike Coupe in een persverklaring. "We willen concurrerend blijven en het is bemoedigend om te zien dat enkele belangrijke operationele waarden een positieve ontwikkeling te zien geven."

 

De positieve operationele 'metrics' waarnaar Coupe verwijst, zijn groei van het verkochte volume en het aantal transacties. Nu staat Coupe bekend om zijn optimisme, maar juist in combinatie met een afnemende totale en identieke omzet, kan groei van het aantal verkochte items en het aantal transacties er alleen maar op duiden dat klanten per winkelbezoek veel minder besteden. De prijspromoties weten de omzet onvoldoende op te krikken en zorgen voor uitholling van het rendement.

 

Hopen op online en gemak

De druk op de omzet en het rendement in de kernactiviteit van supermarkten hoopt Sainsbury's voor een deel te compenseren via de gemakswinkels en door de groei van online. De gemakswinkels noteerden volgens Sainsbury's een dubbelcijferige omzetgroei in het eerste kwartaal. Tien gemakswinkels voegde Sainsbury's toe, drie gingen er zicht en vier werden verbouwd. Dat is met een netto-toename van zeven winkels iets dynamischer dan de supermarktoperatie, die in aantal niet groeide in het kwartaal.

 

De online operatie kende in het eerste kwartaal opnieuw een recordweek, waarin Sainsbury's 256 duizend online orders verwerkte. "We hebben nu twintig ophaalpunten in bedrijf en we liggen op schema om eind 2015 honderd ophaalpunten operationeel te hebben", aldus Coupe, die ook in het bezorgen van online blijft investeren. "We hebben het aantal bezorgtijden die klanten kunnen kiezen vergroot, waardoor onze klanten meer flexibiliteit krijgen. We blijven investeren in ons brede aanbod aan producten en services, en in onze verschillende aankoopkanalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top