Sainsbury’s snijdt in eigen vlees | RetailDetail

Sainsbury’s snijdt in eigen vlees

Sainsbury’s snijdt in eigen vlees

Voor het zesde opeenvolgende kwartaal rapporteert Sainsbury's dalende omzetten. Vooral het afkalven van de identieke omzet baart zorgen. Net zoals de andere grote Britse retailers, heeft ook Sainsbury's het lek nog niet boven in de strijd met Aldi en Lidl.


Identieke omzet daalt ruim 2% in eerste kwartaal

Ook het nieuwe boekjaar is voor Sainsbury's teleurstellend begonnen. Door prijspromoties snijdt Sainsbury's immers in eigen vlees, wat extra pijnlijk is als desondanks bestaande klanten wegblijven of minder besteden.

 

 In het eerste kwartaal dat eindigde op 6 juni 2015, moest de Britse retailer genoegen nemen met minder omzet vergeleken met het eerste kwartaal van het ook al tegenvallende boekjaar 2014-2015. In het eerste kwartaal daalde de totale omzet met 0,6 procent en ging de identieke omzet zelfs met -2,1 procent onderuit.

 

Tanken bij Sainsbury's is niet interessant

De woensdag gepubliceerde cijfers betekenen het zesde opeenvolgende kwartaal waarin Sainsbury's een dalende omzetontwikkeling moet rapporteren. Over het volledige boekjaar 2014/2015 daalde de totale omzet van de derde Britse foodretailer met 0,2 procent en moest het op identieke basis zelfs 1,9 procent toeleggen - exclusief brandstofverkopen. Inclusief brandstof waren de jaarresultaten nog slechter, met een twee procent lagere omzet en een identieke omzet die 3,6 procent daalde.

 

De verkoop van goedkope brandstof is vaak een middel voor supermarkten en hypermarkten om extra klanten te trekken, maar dat werkt klaarblijkelijk niet bij Sainsbury's. Ook niet in het jongste kwartaal, waarin het weliswaar haar 300e tankstation opende, maar waarin de omzet inclusief brandstof nog forser daalde dan de reguliere supermarktomzet: in totaal met liefst 2,3 procent (exclusief brandstof was dat -0,6 procent) en op identieke basis daalde de omzet inclusief brandstof met 3,7 procent (exclusief brandstof was dat -2,1 procent).

 

Meer volume en transacties, maar minder omzet

Tanken bij Sainsbury's is klaarblijkelijk niet interessant genoeg om extra klanten te lokken. Is shoppen bij Sainsbury's dat dan wel? "We staan bekend om ons gevarieerde assortiment en om onze kwaliteit nog eens te benadrukken hebben we eerder al aangegeven dat we investeren in een verbeterde kwaliteit van 3.000 van onze huismerkproducten", zegt chief executive Mike Coupe in een persverklaring. "We willen concurrerend blijven en het is bemoedigend om te zien dat enkele belangrijke operationele waarden een positieve ontwikkeling te zien geven."

 

De positieve operationele 'metrics' waarnaar Coupe verwijst, zijn groei van het verkochte volume en het aantal transacties. Nu staat Coupe bekend om zijn optimisme, maar juist in combinatie met een afnemende totale en identieke omzet, kan groei van het aantal verkochte items en het aantal transacties er alleen maar op duiden dat klanten per winkelbezoek veel minder besteden. De prijspromoties weten de omzet onvoldoende op te krikken en zorgen voor uitholling van het rendement.

 

Hopen op online en gemak

De druk op de omzet en het rendement in de kernactiviteit van supermarkten hoopt Sainsbury's voor een deel te compenseren via de gemakswinkels en door de groei van online. De gemakswinkels noteerden volgens Sainsbury's een dubbelcijferige omzetgroei in het eerste kwartaal. Tien gemakswinkels voegde Sainsbury's toe, drie gingen er zicht en vier werden verbouwd. Dat is met een netto-toename van zeven winkels iets dynamischer dan de supermarktoperatie, die in aantal niet groeide in het kwartaal.

 

De online operatie kende in het eerste kwartaal opnieuw een recordweek, waarin Sainsbury's 256 duizend online orders verwerkte. "We hebben nu twintig ophaalpunten in bedrijf en we liggen op schema om eind 2015 honderd ophaalpunten operationeel te hebben", aldus Coupe, die ook in het bezorgen van online blijft investeren. "We hebben het aantal bezorgtijden die klanten kunnen kiezen vergroot, waardoor onze klanten meer flexibiliteit krijgen. We blijven investeren in ons brede aanbod aan producten en services, en in onze verschillende aankoopkanalen."

Voor het zesde opeenvolgende kwartaal rapporteert Sainsbury's dalende omzetten. Vooral het afkalven van de identieke omzet baart zorgen. Net zoals de andere grote Britse retailers, heeft ook Sainsbury's het lek nog niet boven in de strijd met Aldi en Lidl.


Identieke omzet daalt ruim 2% in eerste kwartaal

Ook het nieuwe boekjaar is voor Sainsbury's teleurstellend begonnen. Door prijspromoties snijdt Sainsbury's immers in eigen vlees, wat extra pijnlijk is als desondanks bestaande klanten wegblijven of minder besteden.

 

 In het eerste kwartaal dat eindigde op 6 juni 2015, moest de Britse retailer genoegen nemen met minder omzet vergeleken met het eerste kwartaal van het ook al tegenvallende boekjaar 2014-2015. In het eerste kwartaal daalde de totale omzet met 0,6 procent en ging de identieke omzet zelfs met -2,1 procent onderuit.

 

Tanken bij Sainsbury's is niet interessant

De woensdag gepubliceerde cijfers betekenen het zesde opeenvolgende kwartaal waarin Sainsbury's een dalende omzetontwikkeling moet rapporteren. Over het volledige boekjaar 2014/2015 daalde de totale omzet van de derde Britse foodretailer met 0,2 procent en moest het op identieke basis zelfs 1,9 procent toeleggen - exclusief brandstofverkopen. Inclusief brandstof waren de jaarresultaten nog slechter, met een twee procent lagere omzet en een identieke omzet die 3,6 procent daalde.

 

De verkoop van goedkope brandstof is vaak een middel voor supermarkten en hypermarkten om extra klanten te trekken, maar dat werkt klaarblijkelijk niet bij Sainsbury's. Ook niet in het jongste kwartaal, waarin het weliswaar haar 300e tankstation opende, maar waarin de omzet inclusief brandstof nog forser daalde dan de reguliere supermarktomzet: in totaal met liefst 2,3 procent (exclusief brandstof was dat -0,6 procent) en op identieke basis daalde de omzet inclusief brandstof met 3,7 procent (exclusief brandstof was dat -2,1 procent).

 

Meer volume en transacties, maar minder omzet

Tanken bij Sainsbury's is klaarblijkelijk niet interessant genoeg om extra klanten te lokken. Is shoppen bij Sainsbury's dat dan wel? "We staan bekend om ons gevarieerde assortiment en om onze kwaliteit nog eens te benadrukken hebben we eerder al aangegeven dat we investeren in een verbeterde kwaliteit van 3.000 van onze huismerkproducten", zegt chief executive Mike Coupe in een persverklaring. "We willen concurrerend blijven en het is bemoedigend om te zien dat enkele belangrijke operationele waarden een positieve ontwikkeling te zien geven."

 

De positieve operationele 'metrics' waarnaar Coupe verwijst, zijn groei van het verkochte volume en het aantal transacties. Nu staat Coupe bekend om zijn optimisme, maar juist in combinatie met een afnemende totale en identieke omzet, kan groei van het aantal verkochte items en het aantal transacties er alleen maar op duiden dat klanten per winkelbezoek veel minder besteden. De prijspromoties weten de omzet onvoldoende op te krikken en zorgen voor uitholling van het rendement.

 

Hopen op online en gemak

De druk op de omzet en het rendement in de kernactiviteit van supermarkten hoopt Sainsbury's voor een deel te compenseren via de gemakswinkels en door de groei van online. De gemakswinkels noteerden volgens Sainsbury's een dubbelcijferige omzetgroei in het eerste kwartaal. Tien gemakswinkels voegde Sainsbury's toe, drie gingen er zicht en vier werden verbouwd. Dat is met een netto-toename van zeven winkels iets dynamischer dan de supermarktoperatie, die in aantal niet groeide in het kwartaal.

 

De online operatie kende in het eerste kwartaal opnieuw een recordweek, waarin Sainsbury's 256 duizend online orders verwerkte. "We hebben nu twintig ophaalpunten in bedrijf en we liggen op schema om eind 2015 honderd ophaalpunten operationeel te hebben", aldus Coupe, die ook in het bezorgen van online blijft investeren. "We hebben het aantal bezorgtijden die klanten kunnen kiezen vergroot, waardoor onze klanten meer flexibiliteit krijgen. We blijven investeren in ons brede aanbod aan producten en services, en in onze verschillende aankoopkanalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top