Sainsbury’s tevreden over eerste helft 2017 | RetailDetail

Sainsbury’s tevreden over eerste helft 2017

Sainsbury’s tevreden over eerste helft 2017
Shutterstock

De Britse supermarktketen Sainsbury’s is tevreden met de resultaten in de eerste zes maanden van 2017: de omzet ging er met 17% op vooruit, al viel de winst wel bijna met 10% terug. Dochterketen Argos zorgde voor een groot deel van de nieuwe omzet.

Kleine vergelijkbare groei

De omzet van Sainsbury’s groeide in de eerste helft van het jaar naar 16,3 miljard pond (18,4 miljard euro). Sainsbury’s zegt dat het die stijging - heel wat sneller dan de algemene marktgroei - te danken heeft aan zijn focus op kwaliteit, lage prijzen en innovaties. Daarbij moet wel in rekening worden gebracht dat de vergelijkbare omzet er met slechts 1,6% op vooruit ging, aangezien de groep in de eerste helft van het jaar 112 vestigingen van Argos opende. Online groeide Sainsbury’s met 7,2%.

 

Ondanks die sterke omzetgroei daalde de winst voor belastingen met 9% naar 251 miljoen pond (280 miljoen euro) als gevolg van lagere prijzen, de impact van hogere lonen en het verlies bij Argos. Sainsbury’s slaagde er wel in om meer kosten te besparen dan verwacht en wil over een periode van drie jaar, die volgend jaar eindigt, 540 miljoen pond (610 miljoen euro) besparen.

 

“We hebben een goede prestatie geleverd voor heel de groep in de voorbije zes maanden, met meer consumenten die ervoor kiezen om bij Sainsbury’s te winkelen dan ooit tevoren. We zijn nu drie jaar bezig met onze nieuwe strategie en de resultaten zijn overduidelijk”, zegt CEO Mike Coupe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.