Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen | RetailDetail

Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen

Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen
Shutterstock

Sainsbury’s, de tweede grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, zou plannen hebben om tot duizend kantoorbanen te schrappen. De keten mikt immers op een besparing van 500 miljoen pond (550 miljoen euro).

Kosten besparen

Sainsbury’s heeft managementconsultants McKinsey onder de arm genomen in de zoektocht naar manieren om de kosten binnen het bedrijf te drukken. Een van de maatregelen die daarbij volgens bronnen naar voor kwam, is het schrappen van een duizendtal banen.

 

Het schrappen van die banen moet bijdragen aan een driejarenplan van de keten dat moet zorgen dat er tegen maart 2018 tot 500 miljoen pond wordt bespaard. In maart van dit jaar maakte de keten ook al bekend dat ze 400 banen zou schrappen in de winkels en dat de werkuren van 4.000 andere werknemers worden aangepakt, om zo de supermarkten goedkoper open te kunnen houden. Daarbij verdween onder andere al het nachtwerk bij 140 vestigingen.

 

Concurrentie met discounters

Sainsbury’s heeft momenteel 3.000 mensen die werkzaam zijn in de backoffice van het bedrijf. Daarvan verdwijnt er dus mogelijk een derde, vooral werknemers in human resources en personeelsopleiding zouden getroffen worden. Sainsbury’s zal volgens de bronnen volgende maand de exacte cijfers bekendmaken. 

 

Met het verdwijnen van de banen zet Sainsbury’s de trend verder die wordt gevolgd door alle andere grote supermarktbedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Allemaal hebben ze manieren gezocht om de kosten fors te drukken, om zo de strijd te kunnen aangaan met discounters Aldi en Lidl, die met een steeds groter deel van de koek gaan lopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.