Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen

Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen
Shutterstock

Sainsbury’s, de tweede grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, zou plannen hebben om tot duizend kantoorbanen te schrappen. De keten mikt immers op een besparing van 500 miljoen pond (550 miljoen euro).

Kosten besparen

Sainsbury’s heeft managementconsultants McKinsey onder de arm genomen in de zoektocht naar manieren om de kosten binnen het bedrijf te drukken. Een van de maatregelen die daarbij volgens bronnen naar voor kwam, is het schrappen van een duizendtal banen.

 

Het schrappen van die banen moet bijdragen aan een driejarenplan van de keten dat moet zorgen dat er tegen maart 2018 tot 500 miljoen pond wordt bespaard. In maart van dit jaar maakte de keten ook al bekend dat ze 400 banen zou schrappen in de winkels en dat de werkuren van 4.000 andere werknemers worden aangepakt, om zo de supermarkten goedkoper open te kunnen houden. Daarbij verdween onder andere al het nachtwerk bij 140 vestigingen.

 

Concurrentie met discounters

Sainsbury’s heeft momenteel 3.000 mensen die werkzaam zijn in de backoffice van het bedrijf. Daarvan verdwijnt er dus mogelijk een derde, vooral werknemers in human resources en personeelsopleiding zouden getroffen worden. Sainsbury’s zal volgens de bronnen volgende maand de exacte cijfers bekendmaken. 

 

Met het verdwijnen van de banen zet Sainsbury’s de trend verder die wordt gevolgd door alle andere grote supermarktbedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Allemaal hebben ze manieren gezocht om de kosten fors te drukken, om zo de strijd te kunnen aangaan met discounters Aldi en Lidl, die met een steeds groter deel van de koek gaan lopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top