Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen

Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen
Shutterstock

Sainsbury’s, de tweede grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, zou plannen hebben om tot duizend kantoorbanen te schrappen. De keten mikt immers op een besparing van 500 miljoen pond (550 miljoen euro).

Kosten besparen

Sainsbury’s heeft managementconsultants McKinsey onder de arm genomen in de zoektocht naar manieren om de kosten binnen het bedrijf te drukken. Een van de maatregelen die daarbij volgens bronnen naar voor kwam, is het schrappen van een duizendtal banen.

 

Het schrappen van die banen moet bijdragen aan een driejarenplan van de keten dat moet zorgen dat er tegen maart 2018 tot 500 miljoen pond wordt bespaard. In maart van dit jaar maakte de keten ook al bekend dat ze 400 banen zou schrappen in de winkels en dat de werkuren van 4.000 andere werknemers worden aangepakt, om zo de supermarkten goedkoper open te kunnen houden. Daarbij verdween onder andere al het nachtwerk bij 140 vestigingen.

 

Concurrentie met discounters

Sainsbury’s heeft momenteel 3.000 mensen die werkzaam zijn in de backoffice van het bedrijf. Daarvan verdwijnt er dus mogelijk een derde, vooral werknemers in human resources en personeelsopleiding zouden getroffen worden. Sainsbury’s zal volgens de bronnen volgende maand de exacte cijfers bekendmaken. 

 

Met het verdwijnen van de banen zet Sainsbury’s de trend verder die wordt gevolgd door alle andere grote supermarktbedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Allemaal hebben ze manieren gezocht om de kosten fors te drukken, om zo de strijd te kunnen aangaan met discounters Aldi en Lidl, die met een steeds groter deel van de koek gaan lopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top