Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen | RetailDetail

Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen

Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen
Shutterstock

Sainsbury’s, de tweede grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, zou plannen hebben om tot duizend kantoorbanen te schrappen. De keten mikt immers op een besparing van 500 miljoen pond (550 miljoen euro).

Kosten besparen

Sainsbury’s heeft managementconsultants McKinsey onder de arm genomen in de zoektocht naar manieren om de kosten binnen het bedrijf te drukken. Een van de maatregelen die daarbij volgens bronnen naar voor kwam, is het schrappen van een duizendtal banen.

 

Het schrappen van die banen moet bijdragen aan een driejarenplan van de keten dat moet zorgen dat er tegen maart 2018 tot 500 miljoen pond wordt bespaard. In maart van dit jaar maakte de keten ook al bekend dat ze 400 banen zou schrappen in de winkels en dat de werkuren van 4.000 andere werknemers worden aangepakt, om zo de supermarkten goedkoper open te kunnen houden. Daarbij verdween onder andere al het nachtwerk bij 140 vestigingen.

 

Concurrentie met discounters

Sainsbury’s heeft momenteel 3.000 mensen die werkzaam zijn in de backoffice van het bedrijf. Daarvan verdwijnt er dus mogelijk een derde, vooral werknemers in human resources en personeelsopleiding zouden getroffen worden. Sainsbury’s zal volgens de bronnen volgende maand de exacte cijfers bekendmaken. 

 

Met het verdwijnen van de banen zet Sainsbury’s de trend verder die wordt gevolgd door alle andere grote supermarktbedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Allemaal hebben ze manieren gezocht om de kosten fors te drukken, om zo de strijd te kunnen aangaan met discounters Aldi en Lidl, die met een steeds groter deel van de koek gaan lopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.