Sainsbury’s ziet winst stijgen, maar verkoop slabakken

Sainsbury’s ziet winst stijgen, maar verkoop slabakken

De Britse supermarktketen Sainsbury’s heeft in het fiscale jaar 2013-2014 een winststijging van 16,3 % tot 898 miljoen pond (1,09 miljard euro) behaald, ondanks de “moeilijke retailomgeving” waarin de vergelijkbare omzet slechts 0,2 % steeg.

Discountketens veroorzaken prijzenoorlog

De keten moest het afgelopen fiscale jaar strijden tegen de opkomst van discounters als Aldi en Lidl, waardoor de grote Britse supermarktketens hun prijzen moesten verlagen. “We zullen altijd de prijzen van onze concurrenten evenaren, zoals we altijd al hebben gedaan”, zegt de CEO van Sainsbury, Justin King.

 

Hij liet echter ook verstaan dat het niet enkel om de prijs gaat, maar dat ook kwaliteit een grote rol speelt en dat Sainsbury’s op dat vlak goed heeft gescoord het afgelopen jaar. De verkoop van algemene producten steeg meer dan 2 keer sneller dan de verkoop van voedselproducten, maar ook de kledinglijn leverde 750 miljoen pond op (913 miljoen euro).

 

Het bedrijf blijft echter voorzichtig wat de toekomst betreft en waarschuwt dat de “omstandigheden in de voedselretailsector in de nabije toekomst een uitdaging zullen blijven vormen” en dat “klanten voorzichtig zullen blijven in hun uitgaven”. Investeerders lieten hun waardering voor de positieve cijfers in elk geval blijken door het aandeel van Sainsbury’s 1,92 % te laten stijgen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top