Sainsbury’s ziet winst stijgen, maar verkoop slabakken

Sainsbury’s ziet winst stijgen, maar verkoop slabakken

De Britse supermarktketen Sainsbury’s heeft in het fiscale jaar 2013-2014 een winststijging van 16,3 % tot 898 miljoen pond (1,09 miljard euro) behaald, ondanks de “moeilijke retailomgeving” waarin de vergelijkbare omzet slechts 0,2 % steeg.

Discountketens veroorzaken prijzenoorlog

De keten moest het afgelopen fiscale jaar strijden tegen de opkomst van discounters als Aldi en Lidl, waardoor de grote Britse supermarktketens hun prijzen moesten verlagen. “We zullen altijd de prijzen van onze concurrenten evenaren, zoals we altijd al hebben gedaan”, zegt de CEO van Sainsbury, Justin King.

 

Hij liet echter ook verstaan dat het niet enkel om de prijs gaat, maar dat ook kwaliteit een grote rol speelt en dat Sainsbury’s op dat vlak goed heeft gescoord het afgelopen jaar. De verkoop van algemene producten steeg meer dan 2 keer sneller dan de verkoop van voedselproducten, maar ook de kledinglijn leverde 750 miljoen pond op (913 miljoen euro).

 

Het bedrijf blijft echter voorzichtig wat de toekomst betreft en waarschuwt dat de “omstandigheden in de voedselretailsector in de nabije toekomst een uitdaging zullen blijven vormen” en dat “klanten voorzichtig zullen blijven in hun uitgaven”. Investeerders lieten hun waardering voor de positieve cijfers in elk geval blijken door het aandeel van Sainsbury’s 1,92 % te laten stijgen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top