Sainsbury’s ziet winst stijgen, maar verkoop slabakken

Sainsbury’s ziet winst stijgen, maar verkoop slabakken

De Britse supermarktketen Sainsbury’s heeft in het fiscale jaar 2013-2014 een winststijging van 16,3 % tot 898 miljoen pond (1,09 miljard euro) behaald, ondanks de “moeilijke retailomgeving” waarin de vergelijkbare omzet slechts 0,2 % steeg.

Discountketens veroorzaken prijzenoorlog

De keten moest het afgelopen fiscale jaar strijden tegen de opkomst van discounters als Aldi en Lidl, waardoor de grote Britse supermarktketens hun prijzen moesten verlagen. “We zullen altijd de prijzen van onze concurrenten evenaren, zoals we altijd al hebben gedaan”, zegt de CEO van Sainsbury, Justin King.

 

Hij liet echter ook verstaan dat het niet enkel om de prijs gaat, maar dat ook kwaliteit een grote rol speelt en dat Sainsbury’s op dat vlak goed heeft gescoord het afgelopen jaar. De verkoop van algemene producten steeg meer dan 2 keer sneller dan de verkoop van voedselproducten, maar ook de kledinglijn leverde 750 miljoen pond op (913 miljoen euro).

 

Het bedrijf blijft echter voorzichtig wat de toekomst betreft en waarschuwt dat de “omstandigheden in de voedselretailsector in de nabije toekomst een uitdaging zullen blijven vormen” en dat “klanten voorzichtig zullen blijven in hun uitgaven”. Investeerders lieten hun waardering voor de positieve cijfers in elk geval blijken door het aandeel van Sainsbury’s 1,92 % te laten stijgen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top