Sainsbury’s ziet winst stijgen, maar verkoop slabakken | RetailDetail

Sainsbury’s ziet winst stijgen, maar verkoop slabakken

Sainsbury’s ziet winst stijgen, maar verkoop slabakken

De Britse supermarktketen Sainsbury’s heeft in het fiscale jaar 2013-2014 een winststijging van 16,3 % tot 898 miljoen pond (1,09 miljard euro) behaald, ondanks de “moeilijke retailomgeving” waarin de vergelijkbare omzet slechts 0,2 % steeg.

Discountketens veroorzaken prijzenoorlog

De keten moest het afgelopen fiscale jaar strijden tegen de opkomst van discounters als Aldi en Lidl, waardoor de grote Britse supermarktketens hun prijzen moesten verlagen. “We zullen altijd de prijzen van onze concurrenten evenaren, zoals we altijd al hebben gedaan”, zegt de CEO van Sainsbury, Justin King.

 

Hij liet echter ook verstaan dat het niet enkel om de prijs gaat, maar dat ook kwaliteit een grote rol speelt en dat Sainsbury’s op dat vlak goed heeft gescoord het afgelopen jaar. De verkoop van algemene producten steeg meer dan 2 keer sneller dan de verkoop van voedselproducten, maar ook de kledinglijn leverde 750 miljoen pond op (913 miljoen euro).

 

Het bedrijf blijft echter voorzichtig wat de toekomst betreft en waarschuwt dat de “omstandigheden in de voedselretailsector in de nabije toekomst een uitdaging zullen blijven vormen” en dat “klanten voorzichtig zullen blijven in hun uitgaven”. Investeerders lieten hun waardering voor de positieve cijfers in elk geval blijken door het aandeel van Sainsbury’s 1,92 % te laten stijgen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.