Schauvliege wil statiegeld op flesjes en blikjes toch doordrukken | RetailDetail

Schauvliege wil statiegeld op flesjes en blikjes toch doordrukken

Schauvliege wil statiegeld op flesjes en blikjes toch doordrukken

Als leefmilieuminister Joke Schauvliege haar zin krijgt, betalen consumenten en producenten binnenkort veel meer voor drankflessen en blikjes. Met statiegeld en een producentenbijdrage wil ze zwerfvuil tegengaan.

 

"Retailers compenseren"

Mei moet niet alleen voor plasticafval een forse verbetering inluiden, ook blikjes krijgen ervan langs. Schauvliege wil immers statiegeld invoeren op blikjes en plastic flessen, die zowat de helft van het zwerfafval in ons land uitmaken. Ook de industrie zou moeten bijdragen, retailers zouden extra kosten moeten maken maar - maakt de minister zich sterk - moeten daarvoor gecompenseerd worden. 

 

De juiste hoogte van de bijdrages is nog niet geweten, maar volgens De Tijd is er sprake van 25 eurocent statiegeld per verpakking voor de consument (die hij terugkrijgt als hij zijn flessen of blikjes correct inlevert). Voor de industrie zou het gaan om 0,5 cent per blikje en 1,5 cent per flesje - maar dat zou echt om een niet-terugbetaalde taks gaan. Ook andere, niet-recycleerbare producten zouden een extra heffing kunnen verwachten.

 

Ook aan retailers zou het nieuwe systeem een flinke duit kosten: de dure sorteermachines en extra personeel zouden rond de 200 miljoen euro per jaar kosten, vreest de sector. Schauvliege belooft wel om de winkelketens daarvoor te vergoeden dankzij de producentenbijdrage en de statiegelden die niet terugbetaald moeten worden. 

 

Slecht nieuws voor zakken

Wat het nieuwe voorstel als gevolg heeft voor de blauwe PMD-zak, is nog onduidelijk. Die zou zo immers meer dan de helft van zijn inhoud kwijt raken. De minister denkt echter aan een verschuiving van de focus: in de plaats van flessen en blikjes zouden dan botervlootjes, harde plastic verpakkingen, plasticfolies en yoghurtpotjes in de blauwe zak mogen. Dat is evenwel nog niet voor meteen, want eerst moet de sorteertechnologie aangepast worden. 

 

Nog slechter nieuws is er voor de plastic wegwerpzak, want die zou nu ook in Vlaanderen verboden gaan worden. Daarmee volgt de gewestelijke overheid na een tijdje toch in de voetsporen van onder andere Brussel en Wallonië. Onlangs maakte Delhaize nog bekend om dit probleem al vrijwillig te gaan tackelen met behulp van katoenen zakken

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.