Schendt Ahold Delhaize eerlijke handelspraktijken?

Schendt Ahold Delhaize eerlijke handelspraktijken?

Als Ahold Delhaize prijsverlagingen met terugwerkende kracht wil doorvoeren, dan gaat de fusiegroep in tegen de gedragscode voor faire relaties tussen aanbieders en kopers in de agrovoedingsketen, zeggen fabrikantenverenigingen in België en Nederland. 

Inkoopvoorwaarden

Meteen na de afronding van de fusie is Ahold Delhaize gesprekken aangegaan met zijn honderd grootste leveranciers. De retailer wil de inkoopvoorwaarden herbekijken omdat de fabrikanten voortaan met één grotere partij samenwerken, wat efficiënter is dan met twee kleinere. Onder meer door beter inkopen wil de fusiegroep 500 miljoen euro besparen op drie jaar tijd. 

 

Verschillende fabrikanten hebben intussen details over deze gesprekken openbaar gemaakt, weliswaar off the record en anoniem. Ze laten weten dat ze de eisen van Ahold Delhaize zwaar overdreven vinden. Er zou sprake zijn van een verlaging van de inkoopvoorwaarden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2016. Ook zou Ahold Delhaize een afkoopsom vragen voor de prijsverschillen die de afgelopen jaren bestonden tussen Delhaize in België en Albert Heijn in Nederland. 

 

Ketenoverleg

Deze eisen zijn in strijd met de Code Eerlijke Handelspraktijken in Nederland, schrijft De Volkskrant. In die code staat onder meer dat contracten moeten worden gerespecteerd en dat prijsverlagingen niet met terugwerkende kracht mogen worden opgelegd. Maar de code heeft weinig effect, onder meer omdat fabrikanten doorgaans geen klacht durven indienen, volgens Philip den Ouden, voorzitter van de organisatie van de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie FNLI.

 

Ook de Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten BABM volgt de zaak, zegt CEO Walter Gelens. “Als het klopt dat Ahold Delhaize de condities retroactief wil aanpassen, dan druist dit in tegen de afspraken die de sector heeft gemaakt in het kader van The Supply Chain Initiative (een onderdeel van het ketenoverleg binnen de agrovoedingssector, nvdr).” Hij benadrukt dat hij geen informatie heeft over de individuele onderhandelingen tussen merkfabrikanten en Ahold Delhaize. Maar als fabrikanten inderdaad klacht indienen, dan kan de BABM de zaak aankaarten binnen het ketenoverleg. 

 

Overigens is ook de Boerenbond bezorgd over de onderhandelingen, schrijft het vakblad De Boerderij. Voedingsfabrikanten zullen de nieuwe voorwaarden immers doorrekenen naar hun leveranciers. Ahold Delhaize zelf zegt zich te houden aan de Europese gedragscode eerlijke handelspraktijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de Hypermarkt van Bierges aanvaardt Carrefour nu bij alle Hypermarkten en bij alle eigen Carrefour Markets herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen, om zo minder afval te hebben.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top