Slecht weer drukt Europese resultaten Heineken | RetailDetail

Slecht weer drukt Europese resultaten Heineken

Slecht weer drukt Europese resultaten Heineken
Shutterstock

Brouwerijgroep Heineken heeft in Europa de gevolgen gevoeld van de kwakkelzomer, waardoor vooral in Nederland en Frankrijk de verkoop teleurstellend was. In andere regio’s waren de resultaten wel beter.

Stabiele winst

In Europa daalde het verkochte volume dan ook met 2,8%: in Frankrijk en Nederland was dat te wijten aan een sterke vergelijkingsbasis en een slechte zomer. In Polen was er ook een terugval, nadat investeringen in marketing er werden teruggeschroefd. Italië ging dan weer tegen de trend in, want daar steeg de verkoop dankzij de lancering van enkele nieuwe producten. Op alle andere markten was er wel groei: in de regio Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa steeg het volume met 8,8%, terwijl dat op de Amerikaanse continenten 2,9% was. In Azië werd er zelfs 12,2% meer bier verkocht.

 

Over de eerste drie kwartalen heen haalde Heineken een nettowinst van 1,486 miljard euro. Een jaar eerder was dat slechts 1,239 miljard euro, maar toen schreef Heineken wel 233 miljoen euro af op zijn activiteiten in Congo. Zonder die afschrijving bleef de nettowinst dus vrijwel stabiel.

 

Inruilactie

Ondertussen lijkt een actie waarbij Heineken gratis biertjes uitdeelt niet echt een groot succes te worden. Klanten die in de supermarkt Heineken kopen, krijgen momenteel codes die ze in horecazaken kunnen omruilen tegen een biertje. Steeds meer uitbaters laten de actie echter voor wat ze is, omdat ze het allemaal te omslachtig vinden en ze er te weinig voor terugkrijgen.

 

Volgens Heineken zijn er nog steeds meer dan 2.000 zaken aangesloten bij de actie en is het normaal dat er in het eerste jaar afvallers zijn. Het geeft echter geen cijfers over het aantal afhakers en het aantal gratis biertjes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.