Slechtste jaar voor Asda sinds overname door Walmart

Slechtste jaar voor Asda sinds overname door Walmart

Slechtste jaar voor Asda sinds overname door Walmart

De Britse supermarktketen Asda heeft er een zwak jaar op zitten. En dat is een eufemisme: 2016 was zelfs het slechtste jaar sinds de overname door Walmart in 1999.

“Onder de verwachtingen”

De op twee na grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk zag zijn omzet vorig jaar met zo’n 5% terugvallen van 22,3 naar 21,6 miljard pond (omgerekend zo’n 24 miljard euro), terwijl de winst vóór belastingen een vijfde lager uitkwam op 791,7 miljoen pond of zo’n 900 miljoen euro. Meteen het slechtste resultaat sinds 1999, toen de Amerikaanse distributiereus Walmart de Britse keten overnam.

 

Walmart-veteraan Sean Clarke, die vorige zomer bij Asda Andy Clarke opvolgde als CEO en sindsdien een strategie voert van lagere prijzen, hogere kwaliteit en betere service, had het zelf over een prestatie die “onder de verwachtingen” bleef. Naar verklaringen is het niet ver zoeken: de Britten doen hun grote boodschappen almaar vaker online en kopen de rest in kleinere gemakswinkels (waarin Asda amper actief is). Ondertussen winnen Aldi en Lidl met hun discountprijzen almaar meer marktaandeel (en dat gaat vooral ten koste van Asda, dat ook van lage prijzen zijn 'core business' heeft gemaakt).

 

Toch lijkt het tij wat te keren: in de 12 weken tot 16 juli kreeg Asda er naar eigen zeggen 398.000 nieuwe klanten bij. En volgens marktonderzoeker Kantar lag de verkoop in dat kwartaal al 1% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.