Slechtste jaar voor Asda sinds overname door Walmart

Slechtste jaar voor Asda sinds overname door Walmart

Slechtste jaar voor Asda sinds overname door Walmart

De Britse supermarktketen Asda heeft er een zwak jaar op zitten. En dat is een eufemisme: 2016 was zelfs het slechtste jaar sinds de overname door Walmart in 1999.

“Onder de verwachtingen”

De op twee na grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk zag zijn omzet vorig jaar met zo’n 5% terugvallen van 22,3 naar 21,6 miljard pond (omgerekend zo’n 24 miljard euro), terwijl de winst vóór belastingen een vijfde lager uitkwam op 791,7 miljoen pond of zo’n 900 miljoen euro. Meteen het slechtste resultaat sinds 1999, toen de Amerikaanse distributiereus Walmart de Britse keten overnam.

 

Walmart-veteraan Sean Clarke, die vorige zomer bij Asda Andy Clarke opvolgde als CEO en sindsdien een strategie voert van lagere prijzen, hogere kwaliteit en betere service, had het zelf over een prestatie die “onder de verwachtingen” bleef. Naar verklaringen is het niet ver zoeken: de Britten doen hun grote boodschappen almaar vaker online en kopen de rest in kleinere gemakswinkels (waarin Asda amper actief is). Ondertussen winnen Aldi en Lidl met hun discountprijzen almaar meer marktaandeel (en dat gaat vooral ten koste van Asda, dat ook van lage prijzen zijn 'core business' heeft gemaakt).

 

Toch lijkt het tij wat te keren: in de 12 weken tot 16 juli kreeg Asda er naar eigen zeggen 398.000 nieuwe klanten bij. En volgens marktonderzoeker Kantar lag de verkoop in dat kwartaal al 1% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Back to top