Slechtste jaar voor Asda sinds overname door Walmart

Slechtste jaar voor Asda sinds overname door Walmart

Slechtste jaar voor Asda sinds overname door Walmart

De Britse supermarktketen Asda heeft er een zwak jaar op zitten. En dat is een eufemisme: 2016 was zelfs het slechtste jaar sinds de overname door Walmart in 1999.

“Onder de verwachtingen”

De op twee na grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk zag zijn omzet vorig jaar met zo’n 5% terugvallen van 22,3 naar 21,6 miljard pond (omgerekend zo’n 24 miljard euro), terwijl de winst vóór belastingen een vijfde lager uitkwam op 791,7 miljoen pond of zo’n 900 miljoen euro. Meteen het slechtste resultaat sinds 1999, toen de Amerikaanse distributiereus Walmart de Britse keten overnam.

 

Walmart-veteraan Sean Clarke, die vorige zomer bij Asda Andy Clarke opvolgde als CEO en sindsdien een strategie voert van lagere prijzen, hogere kwaliteit en betere service, had het zelf over een prestatie die “onder de verwachtingen” bleef. Naar verklaringen is het niet ver zoeken: de Britten doen hun grote boodschappen almaar vaker online en kopen de rest in kleinere gemakswinkels (waarin Asda amper actief is). Ondertussen winnen Aldi en Lidl met hun discountprijzen almaar meer marktaandeel (en dat gaat vooral ten koste van Asda, dat ook van lage prijzen zijn 'core business' heeft gemaakt).

 

Toch lijkt het tij wat te keren: in de 12 weken tot 16 juli kreeg Asda er naar eigen zeggen 398.000 nieuwe klanten bij. En volgens marktonderzoeker Kantar lag de verkoop in dat kwartaal al 1% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.