Slechtste jaar voor Asda sinds overname door Walmart

Slechtste jaar voor Asda sinds overname door Walmart

De Britse supermarktketen Asda heeft er een zwak jaar op zitten. En dat is een eufemisme: 2016 was zelfs het slechtste jaar sinds de overname door Walmart in 1999.

“Onder de verwachtingen”

De op twee na grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk zag zijn omzet vorig jaar met zo’n 5% terugvallen van 22,3 naar 21,6 miljard pond (omgerekend zo’n 24 miljard euro), terwijl de winst vóór belastingen een vijfde lager uitkwam op 791,7 miljoen pond of zo’n 900 miljoen euro. Meteen het slechtste resultaat sinds 1999, toen de Amerikaanse distributiereus Walmart de Britse keten overnam.

 

Walmart-veteraan Sean Clarke, die vorige zomer bij Asda Andy Clarke opvolgde als CEO en sindsdien een strategie voert van lagere prijzen, hogere kwaliteit en betere service, had het zelf over een prestatie die “onder de verwachtingen” bleef. Naar verklaringen is het niet ver zoeken: de Britten doen hun grote boodschappen almaar vaker online en kopen de rest in kleinere gemakswinkels (waarin Asda amper actief is). Ondertussen winnen Aldi en Lidl met hun discountprijzen almaar meer marktaandeel (en dat gaat vooral ten koste van Asda, dat ook van lage prijzen zijn 'core business' heeft gemaakt).

 

Toch lijkt het tij wat te keren: in de 12 weken tot 16 juli kreeg Asda er naar eigen zeggen 398.000 nieuwe klanten bij. En volgens marktonderzoeker Kantar lag de verkoop in dat kwartaal al 1% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt. Die bevat alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland een nieuwe categorie lanceren. Het gaat voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een Beauty Concept Store in Berlijn.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Back to top