Sligro en Heineken gaan samen in horecalogistiek | RetailDetail

Sligro en Heineken gaan samen in horecalogistiek

Sligro en Heineken gaan samen in horecalogistiek
Sligro Food Group

Sligro en Heineken willen strategisch gaan samenwerken in de horecalogistiek voor bier en cider in Nederland.


Sligro wordt one stop shop partner

Voor Heineken zal Sligro de bestelling door de Nederlandse horeca van bier en cider gaan verwerken, opslaan en leveren. De groothandel in Veghel kan met de samenwerking fungeren als one stop shop partner voor drank, food en non food bestellingen van horecabedrijven. Heineken blijft zelf de leveringen van tankbier uitvoeren.
 

“We zien dat de Nederlandse horecamarkt verandert. Steeds meer ondernemers bestellen hun producten het liefst bij één leverancier. Door deze samenwerking is Heineken Nederland in staat om zich te richten op de kerncompetenties: het brouwen, verpakken, verkopen en bouwen van bier en cidermerken”, aldus Pascal Gilet, algemeen directeur Heineken Nederland.
 

De groothandelsomzet van Sligro zal door de samenwerking met zo’n 150 miljoen euro stijgen. Beide partijen gaan ervan uit dat er over de samenwerking en de verkoop van overige onderdelen van drankengroothandel Heineken aan Sligro Food Group overeenstemming wordt bereikt. Tot die verkoop van Heineken behoren de groothandelsactiviteiten van het overige food- en nonfood assortiment zoals frisdranken, waters, gedistilleerd, wijnen, thee en koffie. Bij de drankengroothandel werken in totaal rond 370 mensen. Het streven is om de aanstaande samenwerking, die geldt voor de komende vijftien jaar, dit najaar af te ronden.
 

Investeren in distributienetwerk

Sligro neemt na het afronden van de samenwerking de logistieke operatie over. De groothandel gaat voor de gecombineerde levering van food en dranken de komende jaren 80 tot 100 miljoen euro investeren in een geïntegreerd distributienetwerk. Voor online bestellingen wordt het vernieuwde bestelplatform Sligro.nl gebruikt. 


“Fantastisch dat twee toonaangevende spelers in de foodservice markt elkaar op deze wijze de hand willen geven. Dit is een grote strategische stap voor beide organisaties waarbij we duidelijk kiezen voor kwaliteit en een maximale service aan onze klanten. De mogelijkheid van totaalleveringen is daar een mooi voorbeeld van”, stelt  Koen Slippens, CEO Sligro Food Group. Beide partijen vergroten met de samenwerking hun klantenbestand. Heineken bezorgt op ongeveer 18.000 locaties, Sligro op circa 25.000. Een deel daarvan is al klant bij beide partijen.
 

Heineken Nederland heeft in Nederland 13 distributiecentra. Sligro telt 8 vestigingen met bezorgservice plus 3 zelfbedieningsvestigingen met bezorging naar klanten. De Veghelse onderneming heeft plannen voor de uitbreiding van foodservice in België. Ook wordt er gezocht naar een samenwerkingspartner voor haar noodlijdende supermarktformule Emté.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top