Sligro en Heineken gaan samen in horecalogistiek

Sligro en Heineken gaan samen in horecalogistiek
Sligro Food Group

Sligro en Heineken willen strategisch gaan samenwerken in de horecalogistiek voor bier en cider in Nederland.


Sligro wordt one stop shop partner

Voor Heineken zal Sligro de bestelling door de Nederlandse horeca van bier en cider gaan verwerken, opslaan en leveren. De groothandel in Veghel kan met de samenwerking fungeren als one stop shop partner voor drank, food en non food bestellingen van horecabedrijven. Heineken blijft zelf de leveringen van tankbier uitvoeren.
 

“We zien dat de Nederlandse horecamarkt verandert. Steeds meer ondernemers bestellen hun producten het liefst bij één leverancier. Door deze samenwerking is Heineken Nederland in staat om zich te richten op de kerncompetenties: het brouwen, verpakken, verkopen en bouwen van bier en cidermerken”, aldus Pascal Gilet, algemeen directeur Heineken Nederland.
 

De groothandelsomzet van Sligro zal door de samenwerking met zo’n 150 miljoen euro stijgen. Beide partijen gaan ervan uit dat er over de samenwerking en de verkoop van overige onderdelen van drankengroothandel Heineken aan Sligro Food Group overeenstemming wordt bereikt. Tot die verkoop van Heineken behoren de groothandelsactiviteiten van het overige food- en nonfood assortiment zoals frisdranken, waters, gedistilleerd, wijnen, thee en koffie. Bij de drankengroothandel werken in totaal rond 370 mensen. Het streven is om de aanstaande samenwerking, die geldt voor de komende vijftien jaar, dit najaar af te ronden.
 

Investeren in distributienetwerk

Sligro neemt na het afronden van de samenwerking de logistieke operatie over. De groothandel gaat voor de gecombineerde levering van food en dranken de komende jaren 80 tot 100 miljoen euro investeren in een geïntegreerd distributienetwerk. Voor online bestellingen wordt het vernieuwde bestelplatform Sligro.nl gebruikt. 


“Fantastisch dat twee toonaangevende spelers in de foodservice markt elkaar op deze wijze de hand willen geven. Dit is een grote strategische stap voor beide organisaties waarbij we duidelijk kiezen voor kwaliteit en een maximale service aan onze klanten. De mogelijkheid van totaalleveringen is daar een mooi voorbeeld van”, stelt  Koen Slippens, CEO Sligro Food Group. Beide partijen vergroten met de samenwerking hun klantenbestand. Heineken bezorgt op ongeveer 18.000 locaties, Sligro op circa 25.000. Een deel daarvan is al klant bij beide partijen.
 

Heineken Nederland heeft in Nederland 13 distributiecentra. Sligro telt 8 vestigingen met bezorgservice plus 3 zelfbedieningsvestigingen met bezorging naar klanten. De Veghelse onderneming heeft plannen voor de uitbreiding van foodservice in België. Ook wordt er gezocht naar een samenwerkingspartner voor haar noodlijdende supermarktformule Emté.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top