Sligro officieel van plan Emté te verkopen | RetailDetail

Sligro officieel van plan Emté te verkopen

Sligro officieel van plan Emté te verkopen
Shutterstock

Bij de presentatie van de jaarcijfers van 2017 geeft Sligro Food Group voor het eerst officieel aan dat het op zoek is naar een overnemer of een partner voor de supermarkten van Emté. Dat proces moet dit jaar al afgerond zijn.

 

Dalend marktaandeel

Sligro had in het tweede kwartaal van 2017 een onderzoek uitgevoerd naar de beste oplossing voor Emté, de eigen supermarktketen die het maar niet op het juiste spoor krijgt. Toen werd een verkoop nog gezien als "een van de vele mogelijkheden", maar nu geeft Sligro aan echt op zoek te zijn naar een overnemer. “In de tweede jaarhelft hebben we breed in de markt onderzocht welke strategische alternatieven de meeste waarde creëren. Op basis van de bevindingen is besloten een formeel proces te starten gericht op het tot stand brengen van een partnership of verkoop”, staat er te lezen in het persbericht.

 

Dat zal waarschijnlijk als muziek in de oren klinken bij Jumbo, dat al langer heeft aangegeven om interesse te hebben in een overname van Emté. Het heeft op dat vlak zelfs al een keer een eerste bod uitgebracht. Dat Sligro besluit om Emté te verkopen, is geen verrassing: ook in 2017 was er immers weinig vooruitgang, waardoor het marktaandeel verder daalde naar 2,5%. Er was wel sprake van een kleine vergelijkbare omzetgroei van 0,2%, tegenover een daling van 1,4% een jaar geleden.

 

Groothandels blijven groeien

Dan doen de groothandels van Sligro het een stuk beter: hun marktaandeel in Nederland steeg naar 24,4% en in België naar 3,4%. In beide landen deed het op basis van autonome groei beter dan de markt.

 

De omzet van Sligro Food Group groeide in 2017 met 5,6% naar 2,97 miljard euro, waarvan 2,1% autonome omzetgroei. De EBITDA steeg daarbij met 11,3% naar 174 miljoen euro en de nettowinst met 9,9% naar 81 miljoen euro. Die sterke groei was wel te danken aan de eenmalige inkomsten van de verkoop van de bier- en cideractiviteiten aan Heineken. Zonder die verkoop steeg de nettowinst met 0,6% naar 74 miljoen euro. De totale bedrijfskosten stegen ook met 55 miljoen euro naar 617 miljoen euro, vooral vanwege hogere kosten bij de nieuwste formule van Emté.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.