Sligro wil België veroveren

Sligro wil België veroveren

De Nederlandse Sligro Food Group maakte vanmorgen bij de aankondiging van zijn halfjaarresultaten bekend ook de overstap naar België te willen maken. De ambities zijn niet min: één van de drie grootste bedrijven worden in de foodservicesector.

Eerste stap: twee vestigingen

De eerste vestiging van Sligro in België moet volgend jaar de deuren openen, meer dan waarschijnlijk in Antwerpen. Ingewijden melden dat de onderhandelingen voor een pand van meer dan 3000 m² in de Scheldestad bijna afgerond zouden zijn, vernam de redactie van RetailDetail.

 

Een tweede Belgische vestiging is ook al gepland, al is nog niet geweten waar die zou moeten komen. In totaal gaat de groep voor zijn Belgische expansie dertig miljoen euro investeren in de komende drie tot vier jaar. De Belgische operatie moet al na drie jaar winst opleveren.

 

Sligro gaat ook in België zelfbediening en bezorging combineren, en gaat zo veel mogelijk gebruik maken van de Nederlandse kennis en infrastructuur. "We maken, daar waar mogelijk, gebruik van de centrale systemen en backoffice in Nederland, dat biedt veel synergiekansen. Daarnaast richten we voor het dagelijks bestuur een klein hoofdkantoor in België in waar met name de lokale commerciële activiteiten zullen plaatsvinden", meldt de groep in een persbericht.

 

In Nederland kampt Sligro met een tegenvallende groei: in de eerste zes maanden van 2015 ging de omzet van de groep met 1,1 procent omhoog, goed voor een totaal van 1,274 miljard euro. Uithangbord Emté kende een vergelijkbare groei van 0,7%, wat slechter was dan het marktgemiddelde. Met de lancering van een 3.0-versie wil Sligro die evolutie ombuigen, mogelijk past de expansie naar België ook in dat plaatje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top