Sligro wil België veroveren

Sligro wil België veroveren

De Nederlandse Sligro Food Group maakte vanmorgen bij de aankondiging van zijn halfjaarresultaten bekend ook de overstap naar België te willen maken. De ambities zijn niet min: één van de drie grootste bedrijven worden in de foodservicesector.

Eerste stap: twee vestigingen

De eerste vestiging van Sligro in België moet volgend jaar de deuren openen, meer dan waarschijnlijk in Antwerpen. Ingewijden melden dat de onderhandelingen voor een pand van meer dan 3000 m² in de Scheldestad bijna afgerond zouden zijn, vernam de redactie van RetailDetail.

 

Een tweede Belgische vestiging is ook al gepland, al is nog niet geweten waar die zou moeten komen. In totaal gaat de groep voor zijn Belgische expansie dertig miljoen euro investeren in de komende drie tot vier jaar. De Belgische operatie moet al na drie jaar winst opleveren.

 

Sligro gaat ook in België zelfbediening en bezorging combineren, en gaat zo veel mogelijk gebruik maken van de Nederlandse kennis en infrastructuur. "We maken, daar waar mogelijk, gebruik van de centrale systemen en backoffice in Nederland, dat biedt veel synergiekansen. Daarnaast richten we voor het dagelijks bestuur een klein hoofdkantoor in België in waar met name de lokale commerciële activiteiten zullen plaatsvinden", meldt de groep in een persbericht.

 

In Nederland kampt Sligro met een tegenvallende groei: in de eerste zes maanden van 2015 ging de omzet van de groep met 1,1 procent omhoog, goed voor een totaal van 1,274 miljard euro. Uithangbord Emté kende een vergelijkbare groei van 0,7%, wat slechter was dan het marktgemiddelde. Met de lancering van een 3.0-versie wil Sligro die evolutie ombuigen, mogelijk past de expansie naar België ook in dat plaatje.

Tags: