Sligro wil België veroveren | RetailDetail

Sligro wil België veroveren

Sligro wil België veroveren

De Nederlandse Sligro Food Group maakte vanmorgen bij de aankondiging van zijn halfjaarresultaten bekend ook de overstap naar België te willen maken. De ambities zijn niet min: één van de drie grootste bedrijven worden in de foodservicesector.

Eerste stap: twee vestigingen

De eerste vestiging van Sligro in België moet volgend jaar de deuren openen, meer dan waarschijnlijk in Antwerpen. Ingewijden melden dat de onderhandelingen voor een pand van meer dan 3000 m² in de Scheldestad bijna afgerond zouden zijn, vernam de redactie van RetailDetail.

 

Een tweede Belgische vestiging is ook al gepland, al is nog niet geweten waar die zou moeten komen. In totaal gaat de groep voor zijn Belgische expansie dertig miljoen euro investeren in de komende drie tot vier jaar. De Belgische operatie moet al na drie jaar winst opleveren.

 

Sligro gaat ook in België zelfbediening en bezorging combineren, en gaat zo veel mogelijk gebruik maken van de Nederlandse kennis en infrastructuur. "We maken, daar waar mogelijk, gebruik van de centrale systemen en backoffice in Nederland, dat biedt veel synergiekansen. Daarnaast richten we voor het dagelijks bestuur een klein hoofdkantoor in België in waar met name de lokale commerciële activiteiten zullen plaatsvinden", meldt de groep in een persbericht.

 

In Nederland kampt Sligro met een tegenvallende groei: in de eerste zes maanden van 2015 ging de omzet van de groep met 1,1 procent omhoog, goed voor een totaal van 1,274 miljard euro. Uithangbord Emté kende een vergelijkbare groei van 0,7%, wat slechter was dan het marktgemiddelde. Met de lancering van een 3.0-versie wil Sligro die evolutie ombuigen, mogelijk past de expansie naar België ook in dat plaatje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.