Sligro wil België veroveren

Sligro wil België veroveren

De Nederlandse Sligro Food Group maakte vanmorgen bij de aankondiging van zijn halfjaarresultaten bekend ook de overstap naar België te willen maken. De ambities zijn niet min: één van de drie grootste bedrijven worden in de foodservicesector.

Eerste stap: twee vestigingen

De eerste vestiging van Sligro in België moet volgend jaar de deuren openen, meer dan waarschijnlijk in Antwerpen. Ingewijden melden dat de onderhandelingen voor een pand van meer dan 3000 m² in de Scheldestad bijna afgerond zouden zijn, vernam de redactie van RetailDetail.

 

Een tweede Belgische vestiging is ook al gepland, al is nog niet geweten waar die zou moeten komen. In totaal gaat de groep voor zijn Belgische expansie dertig miljoen euro investeren in de komende drie tot vier jaar. De Belgische operatie moet al na drie jaar winst opleveren.

 

Sligro gaat ook in België zelfbediening en bezorging combineren, en gaat zo veel mogelijk gebruik maken van de Nederlandse kennis en infrastructuur. "We maken, daar waar mogelijk, gebruik van de centrale systemen en backoffice in Nederland, dat biedt veel synergiekansen. Daarnaast richten we voor het dagelijks bestuur een klein hoofdkantoor in België in waar met name de lokale commerciële activiteiten zullen plaatsvinden", meldt de groep in een persbericht.

 

In Nederland kampt Sligro met een tegenvallende groei: in de eerste zes maanden van 2015 ging de omzet van de groep met 1,1 procent omhoog, goed voor een totaal van 1,274 miljard euro. Uithangbord Emté kende een vergelijkbare groei van 0,7%, wat slechter was dan het marktgemiddelde. Met de lancering van een 3.0-versie wil Sligro die evolutie ombuigen, mogelijk past de expansie naar België ook in dat plaatje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top