SlijtersUnie trekt naar rechtbank rond blurring

SlijtersUnie trekt naar rechtbank rond blurring
http://www.shutterstock.com/nl/pic-268284422/stock-photo-friendship-forever-selective-focus-on-three-shots-with-red-beverage-and-smiling-girls-in-blurry.html?src=8WFgln8MhrAksSvyULEoHA-1-19

De SlijtersUnie spant een kort geding aan tegen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten rond de verkoop van alcoholische dranken in winkels zoals kappers, boekhandels en kledingzaken. Volgens de SlijtersUnie kan dat zogenaamde 'blurring' niet.

Verouderde wet

De branchevereniging stelt dat de VNG de Drank- en Horecawet overtreedt met een pilootproject, waarbij het winkels toestaat om drank te verkopen, om zo meer klanten aan te trekken. Die zaken beschikken echter niet over de nodige vergunningen en andere vereisten.

 

Volgens de VNG is de huidige wet echter niet meer van deze tijd. “De wet stamt uit de jaren dertig en is niet meegegaan met de maatschappelijke ontwikkelingen”, aldus burgemeester Pieter Verhoeve van Oudewater in een interview met VNG Magazine. “Volgens de wet staan er waterdichte schotten tussen horeca, retail en slijterij, maar in de praktijk zijn de scheidslijnen diffuus.”

 

De SlijtersUnie spreekt dat echter tegen en zegt dat er doorheen de jaren voldoende wijzigingen zijn gebeurd om de wet met de tijd te laten meegaan. Bovendien vindt het dat de regering in de fout gaat door blurring toe te staan, terwijl het langs de andere kant probeert om jongeren minder alcohol te laten drinken.

 

Eerder spande de SlijtersUnie al een gelijkaardige rechtszaak aan tegen de gemeente Zwolle. Daar kreeg ze toen gelijk van de rechtbank.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Regering stelt richtlijnen rond gebruik ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’

16/10/2017

De FOD Economie heeft een lijst richtlijnen opgesteld rond het gebruik van de woorden ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’ in productbenamingen. Een aantal supermarktketens en merken hebben zich op dat vlak al aangepast na een eerdere ophef in maart.

Spaans voedingsbedrijf wil Continental Foods overnemen

13/10/2017

Het Spaanse voedingsbedrijf GB Foods wil volgende week een bod uitbrengen op het Belgische Continental Foods, dat eigenaar is van merken als Devos Lemmens, Aiki en Royco. Ook twee andere partijen zouden interesse tonen.

“BABM nu hét aanspreekpunt van merkfabrikanten”

13/10/2017

De Belgische merkfabrikantenvereniging BABM is voortaan het belangrijkste aanspreekpunt voor retailers en andere stakeholders, na de integratie van de belangenverenigingen BMA (Business Managers Association) en AFV (Algemene Fabrikanten Vereniging). 

Carrefour laat klanten boodschappen leveren met Merci Voisin

13/10/2017

Supermarktgroep Carrefour heeft in Frankrijk met Merci Voisin een nieuw platform gelanceerd, dat klanten toelaat online boodschappen aan huis te laten leveren tegen een vergoeding. Een Uber voor boodschappen, zeg maar.

Belgische werknemers AB InBev-brouwerijen leggen werk neer

13/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is vandaag een staking uitgebroken. De staking komt er nadat de gesprekken over een nieuwe cao voor de werknemers in het slop geraakten.

Filet Pur: Een duizelingwekkend hoge lat

13/10/2017

Discounters startten elk op hun manier een charmeoffensief, de ene met smaaktests, de andere met verwende varkens. Maar we mochten toch geen vlees meer eten? Hoe dat zit, lees je in het gegarandeerd glutenvrije weekoverzicht van RetailDetail Food!

Back to top