Snacken: zeven grote uitdagingen

Snacken: zeven grote uitdagingen
Shutterstock

“Binnen vijf jaar zal het snackgebeuren verdubbeld zijn”, voorspelt foodservice expert Eddy Bovijn van Food in Mind. “De traditionele consumptie- en waardepatronen verschuiven.” Hij ziet zeven grote uitdagingen. 

1. Weet wie uw consument is


Als het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox één ding duidelijk maakt, dan is het wel dat ‘dè buitenshuisconsument’ niet meer bestaat. “We hebben vier verschillende snacktypes gedefinieerd in ons onderzoek. Voor de aanbieders zal het erop aankomen om goed te focussen op één of meer van deze snackprofielen”, stelt Eddy Bovijn.


“Vandaag zien we nog de dominantie van grote ketens als Exki, Lunch Garden of McDonald’s die zich vestigen op zogenaamde ‘prime locations’ waar veel passage is. Deze benadering is verleden tijd. De toekomst is aan een gediversifieerd aanbod, afgestemd op één of enkele specifieke doelgroepen en consumptiemomenten.” 


“De buitenhuisconsument is geen ‘eenheidsworst’. Hij wordt veeleisend maar blijft terzelfdertijd flexibel. Onderzoek van iVvox en Food in Mind (de 10 geboden van de consument) toont aan dat dezelfde consument naargelang de plaats van consumptie – bedrijfsomgeving, horeca of on the go –  er een verschillend consumptiepatroon op nahoudt en nadruk legt op andere parameters, duurzaam of niet. Voor éénzelfde consument kan op éénzelfde dag de aandacht voor bio, fairtrade of lokale voeding verschillen, afhankelijk van de gekozen locatie.”
 

2. De producent professionaliseert


Om bovengenoemde redenen zal de producent of leverancier verplicht worden om de eindgebruiker van de operator/aanbieder in kaart te brengen. In foodservice zal men category management gaan toepassen, net zoals dat in retail gebeurt. 


“Sales zal niet meer prospecteren binnen horeca of catering in het algemeen, maar veel selectiever gaan opereren, op subsegmentniveau. Zo kun je aangepaste producten en een aangepaste commerciële strategie gaan richten naar bijvoorbeeld daycare binnen de zorg, waarbij de begeleider van de patiënt ter plaatse consumeert. Of naar miniketens binnen de quickservice restauratie bijvoorbeeld, of naar impuls en on the go.” 
 

3. De gezondheidsparadox


Acht op de tien consumenten verkiezen gezonde voeding, maar vier op de tien zondigen wel. “Dat biedt kansen voor verse en ultraverse producten, met de focus op belangrijke variabelen als pure smaak, meer rauwe groenten, low carb, clean label, allergenen, calorieën…” 


Een aandachtspunt is ook dat vers en ultravers een hoog prijskaartje kennen op het vlak van logistiek. Productrotatie is belangrijk. Ultraverse producten zijn slechts vier dagen houdbaar. ‘Just in time’ leveringen zijn hier essentieel. 
 

4. Nice place to work


Goede medewerkers houden is een uitdaging voor bedrijfsleiders. Een aantrekkelijk en aangepast cateringaanbod is één van de factoren die de werknemerstevredenheid verhoogt. 56% heeft een koelkast op het werk. 40% laat af en toe iets brengen. Eén consument op acht brengt eten mee om op te warmen. Slechts 50% heeft een ruimte om te lunchen of een koffiecorner. Dat kan veel beter.


“De grootkeuken van vroeger is volgens ons achterhaald. De toekomst ligt bij modulaire concepten met koude en warme modules. Denk aan soepcorners, broodjes- of pastabars… Er liggen grote kansen voor wie met een sterk concept komt.” 
 

5. Potentieel voor vending


Als er een toestel aanwezig is, nemen zeven consumenten op tien wel eens een drank uit de automaat, en één op twee een snack. Op het gebied van vending loopt België sterk achter tegenover de buurlanden. “We zien nog een sterke groei mogelijk. Van traditionele automaten zien we een verschuiving naar ‘vending walls’ of zelfs echte ‘vendingrestaurants’ waar je snacks en maaltijden kan uithalen en opwarmen; of zelfs meenemen naar huis.”
 

6. Eatertainment


De concurrentiestrijd wordt gevoerd tussen heel uiteenlopende aanbieders. Naast de restaurantketens (La Place, The Foodmaker, Pizza Hut, Exki…) zijn er de bedrijfscateraars (Compass, Aramark, Sodexo…), de ‘on-the-go’ retailers (Delitraiteur, Shop & Go, Press Shop…) en de traditionele retailers (Carrefour, Delhaize, Colruyt…). In elk kanaal gelden andere argumenten.


Eten is niet enkel een functionele activiteit, een kwestie van voldoende calorieën in te nemen. Het is vooral ook een sociale activiteit. Het gaat om beleving, om sfeer. Een aangename sociale omgeving is belangrijk in de strijd om maagaandeel. Je hebt sterke argumenten nodig om de klanten te overtuigen om bij u te komen eten. “We zien dat verschillende restaurantconcepten zich vandaag in deze richting herpositioneren: Lunch Garden bijvoorbeeld, of McDonald’s.” 
 

7. Blurring


Retail wordt foodservice, foodservice wordt retail. Een eerste prik werd gegeven met de opkomst van de petrolstations. In partnership tussen petroleummaatschappijen en retailers werden nieuwe concepten uitgerold op A-locaties (langs snelwegen) of op perifere locaties (drukke invalswegen en industriezones). 


"Een volgende stap vinden we terug in het buitenland met concepten als AH to go van Albert Heijn in Nederland. Kijk ook naar wat Carrefour doet in Italië. Na de opening van een ‘market Gourmet’ in Milaan, kwam Carrefour begin 2017 met het concept ‘express Urban Life’: een conveniencewinkel met een eethoek, een sushitoog en een lounge bar. Dit is een duidelijk voorbeeld van de strijd om maagaandeel. Blurring: de strijd is begonnen…"

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top