Snacken: zeven grote uitdagingen

Snacken: zeven grote uitdagingen
Shutterstock

“Binnen vijf jaar zal het snackgebeuren verdubbeld zijn”, voorspelt foodservice expert Eddy Bovijn van Food in Mind. “De traditionele consumptie- en waardepatronen verschuiven.” Hij ziet zeven grote uitdagingen. 

1. Weet wie uw consument is


Als het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox één ding duidelijk maakt, dan is het wel dat ‘dè buitenshuisconsument’ niet meer bestaat. “We hebben vier verschillende snacktypes gedefinieerd in ons onderzoek. Voor de aanbieders zal het erop aankomen om goed te focussen op één of meer van deze snackprofielen”, stelt Eddy Bovijn.


“Vandaag zien we nog de dominantie van grote ketens als Exki, Lunch Garden of McDonald’s die zich vestigen op zogenaamde ‘prime locations’ waar veel passage is. Deze benadering is verleden tijd. De toekomst is aan een gediversifieerd aanbod, afgestemd op één of enkele specifieke doelgroepen en consumptiemomenten.” 


“De buitenhuisconsument is geen ‘eenheidsworst’. Hij wordt veeleisend maar blijft terzelfdertijd flexibel. Onderzoek van iVvox en Food in Mind (de 10 geboden van de consument) toont aan dat dezelfde consument naargelang de plaats van consumptie – bedrijfsomgeving, horeca of on the go –  er een verschillend consumptiepatroon op nahoudt en nadruk legt op andere parameters, duurzaam of niet. Voor éénzelfde consument kan op éénzelfde dag de aandacht voor bio, fairtrade of lokale voeding verschillen, afhankelijk van de gekozen locatie.”
 

2. De producent professionaliseert


Om bovengenoemde redenen zal de producent of leverancier verplicht worden om de eindgebruiker van de operator/aanbieder in kaart te brengen. In foodservice zal men category management gaan toepassen, net zoals dat in retail gebeurt. 


“Sales zal niet meer prospecteren binnen horeca of catering in het algemeen, maar veel selectiever gaan opereren, op subsegmentniveau. Zo kun je aangepaste producten en een aangepaste commerciële strategie gaan richten naar bijvoorbeeld daycare binnen de zorg, waarbij de begeleider van de patiënt ter plaatse consumeert. Of naar miniketens binnen de quickservice restauratie bijvoorbeeld, of naar impuls en on the go.” 
 

3. De gezondheidsparadox


Acht op de tien consumenten verkiezen gezonde voeding, maar vier op de tien zondigen wel. “Dat biedt kansen voor verse en ultraverse producten, met de focus op belangrijke variabelen als pure smaak, meer rauwe groenten, low carb, clean label, allergenen, calorieën…” 


Een aandachtspunt is ook dat vers en ultravers een hoog prijskaartje kennen op het vlak van logistiek. Productrotatie is belangrijk. Ultraverse producten zijn slechts vier dagen houdbaar. ‘Just in time’ leveringen zijn hier essentieel. 
 

4. Nice place to work


Goede medewerkers houden is een uitdaging voor bedrijfsleiders. Een aantrekkelijk en aangepast cateringaanbod is één van de factoren die de werknemerstevredenheid verhoogt. 56% heeft een koelkast op het werk. 40% laat af en toe iets brengen. Eén consument op acht brengt eten mee om op te warmen. Slechts 50% heeft een ruimte om te lunchen of een koffiecorner. Dat kan veel beter.


“De grootkeuken van vroeger is volgens ons achterhaald. De toekomst ligt bij modulaire concepten met koude en warme modules. Denk aan soepcorners, broodjes- of pastabars… Er liggen grote kansen voor wie met een sterk concept komt.” 
 

5. Potentieel voor vending


Als er een toestel aanwezig is, nemen zeven consumenten op tien wel eens een drank uit de automaat, en één op twee een snack. Op het gebied van vending loopt België sterk achter tegenover de buurlanden. “We zien nog een sterke groei mogelijk. Van traditionele automaten zien we een verschuiving naar ‘vending walls’ of zelfs echte ‘vendingrestaurants’ waar je snacks en maaltijden kan uithalen en opwarmen; of zelfs meenemen naar huis.”
 

6. Eatertainment


De concurrentiestrijd wordt gevoerd tussen heel uiteenlopende aanbieders. Naast de restaurantketens (La Place, The Foodmaker, Pizza Hut, Exki…) zijn er de bedrijfscateraars (Compass, Aramark, Sodexo…), de ‘on-the-go’ retailers (Delitraiteur, Shop & Go, Press Shop…) en de traditionele retailers (Carrefour, Delhaize, Colruyt…). In elk kanaal gelden andere argumenten.


Eten is niet enkel een functionele activiteit, een kwestie van voldoende calorieën in te nemen. Het is vooral ook een sociale activiteit. Het gaat om beleving, om sfeer. Een aangename sociale omgeving is belangrijk in de strijd om maagaandeel. Je hebt sterke argumenten nodig om de klanten te overtuigen om bij u te komen eten. “We zien dat verschillende restaurantconcepten zich vandaag in deze richting herpositioneren: Lunch Garden bijvoorbeeld, of McDonald’s.” 
 

7. Blurring


Retail wordt foodservice, foodservice wordt retail. Een eerste prik werd gegeven met de opkomst van de petrolstations. In partnership tussen petroleummaatschappijen en retailers werden nieuwe concepten uitgerold op A-locaties (langs snelwegen) of op perifere locaties (drukke invalswegen en industriezones). 


"Een volgende stap vinden we terug in het buitenland met concepten als AH to go van Albert Heijn in Nederland. Kijk ook naar wat Carrefour doet in Italië. Na de opening van een ‘market Gourmet’ in Milaan, kwam Carrefour begin 2017 met het concept ‘express Urban Life’: een conveniencewinkel met een eethoek, een sushitoog en een lounge bar. Dit is een duidelijk voorbeeld van de strijd om maagaandeel. Blurring: de strijd is begonnen…"

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev zoekt groei in Australië

26/09/2017

De Leuvense biergroep AB InBev heeft alweer een microbrouwerij overgenomen: ditmaal gaat het om 4 Pines uit Australië. De verkoopsom voor de brouwerij uit Sydney werd niet bekendgemaakt.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Back to top