Snacken: zeven grote uitdagingen | RetailDetail

Snacken: zeven grote uitdagingen

Snacken: zeven grote uitdagingen
Shutterstock

“Binnen vijf jaar zal het snackgebeuren verdubbeld zijn”, voorspelt foodservice expert Eddy Bovijn van Food in Mind. “De traditionele consumptie- en waardepatronen verschuiven.” Hij ziet zeven grote uitdagingen. 

1. Weet wie uw consument is


Als het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox één ding duidelijk maakt, dan is het wel dat ‘dè buitenshuisconsument’ niet meer bestaat. “We hebben vier verschillende snacktypes gedefinieerd in ons onderzoek. Voor de aanbieders zal het erop aankomen om goed te focussen op één of meer van deze snackprofielen”, stelt Eddy Bovijn.


“Vandaag zien we nog de dominantie van grote ketens als Exki, Lunch Garden of McDonald’s die zich vestigen op zogenaamde ‘prime locations’ waar veel passage is. Deze benadering is verleden tijd. De toekomst is aan een gediversifieerd aanbod, afgestemd op één of enkele specifieke doelgroepen en consumptiemomenten.” 


“De buitenhuisconsument is geen ‘eenheidsworst’. Hij wordt veeleisend maar blijft terzelfdertijd flexibel. Onderzoek van iVvox en Food in Mind (de 10 geboden van de consument) toont aan dat dezelfde consument naargelang de plaats van consumptie – bedrijfsomgeving, horeca of on the go –  er een verschillend consumptiepatroon op nahoudt en nadruk legt op andere parameters, duurzaam of niet. Voor éénzelfde consument kan op éénzelfde dag de aandacht voor bio, fairtrade of lokale voeding verschillen, afhankelijk van de gekozen locatie.”
 

2. De producent professionaliseert


Om bovengenoemde redenen zal de producent of leverancier verplicht worden om de eindgebruiker van de operator/aanbieder in kaart te brengen. In foodservice zal men category management gaan toepassen, net zoals dat in retail gebeurt. 


“Sales zal niet meer prospecteren binnen horeca of catering in het algemeen, maar veel selectiever gaan opereren, op subsegmentniveau. Zo kun je aangepaste producten en een aangepaste commerciële strategie gaan richten naar bijvoorbeeld daycare binnen de zorg, waarbij de begeleider van de patiënt ter plaatse consumeert. Of naar miniketens binnen de quickservice restauratie bijvoorbeeld, of naar impuls en on the go.” 
 

3. De gezondheidsparadox


Acht op de tien consumenten verkiezen gezonde voeding, maar vier op de tien zondigen wel. “Dat biedt kansen voor verse en ultraverse producten, met de focus op belangrijke variabelen als pure smaak, meer rauwe groenten, low carb, clean label, allergenen, calorieën…” 


Een aandachtspunt is ook dat vers en ultravers een hoog prijskaartje kennen op het vlak van logistiek. Productrotatie is belangrijk. Ultraverse producten zijn slechts vier dagen houdbaar. ‘Just in time’ leveringen zijn hier essentieel. 
 

4. Nice place to work


Goede medewerkers houden is een uitdaging voor bedrijfsleiders. Een aantrekkelijk en aangepast cateringaanbod is één van de factoren die de werknemerstevredenheid verhoogt. 56% heeft een koelkast op het werk. 40% laat af en toe iets brengen. Eén consument op acht brengt eten mee om op te warmen. Slechts 50% heeft een ruimte om te lunchen of een koffiecorner. Dat kan veel beter.


“De grootkeuken van vroeger is volgens ons achterhaald. De toekomst ligt bij modulaire concepten met koude en warme modules. Denk aan soepcorners, broodjes- of pastabars… Er liggen grote kansen voor wie met een sterk concept komt.” 
 

5. Potentieel voor vending


Als er een toestel aanwezig is, nemen zeven consumenten op tien wel eens een drank uit de automaat, en één op twee een snack. Op het gebied van vending loopt België sterk achter tegenover de buurlanden. “We zien nog een sterke groei mogelijk. Van traditionele automaten zien we een verschuiving naar ‘vending walls’ of zelfs echte ‘vendingrestaurants’ waar je snacks en maaltijden kan uithalen en opwarmen; of zelfs meenemen naar huis.”
 

6. Eatertainment


De concurrentiestrijd wordt gevoerd tussen heel uiteenlopende aanbieders. Naast de restaurantketens (La Place, The Foodmaker, Pizza Hut, Exki…) zijn er de bedrijfscateraars (Compass, Aramark, Sodexo…), de ‘on-the-go’ retailers (Delitraiteur, Shop & Go, Press Shop…) en de traditionele retailers (Carrefour, Delhaize, Colruyt…). In elk kanaal gelden andere argumenten.


Eten is niet enkel een functionele activiteit, een kwestie van voldoende calorieën in te nemen. Het is vooral ook een sociale activiteit. Het gaat om beleving, om sfeer. Een aangename sociale omgeving is belangrijk in de strijd om maagaandeel. Je hebt sterke argumenten nodig om de klanten te overtuigen om bij u te komen eten. “We zien dat verschillende restaurantconcepten zich vandaag in deze richting herpositioneren: Lunch Garden bijvoorbeeld, of McDonald’s.” 
 

7. Blurring


Retail wordt foodservice, foodservice wordt retail. Een eerste prik werd gegeven met de opkomst van de petrolstations. In partnership tussen petroleummaatschappijen en retailers werden nieuwe concepten uitgerold op A-locaties (langs snelwegen) of op perifere locaties (drukke invalswegen en industriezones). 


"Een volgende stap vinden we terug in het buitenland met concepten als AH to go van Albert Heijn in Nederland. Kijk ook naar wat Carrefour doet in Italië. Na de opening van een ‘market Gourmet’ in Milaan, kwam Carrefour begin 2017 met het concept ‘express Urban Life’: een conveniencewinkel met een eethoek, een sushitoog en een lounge bar. Dit is een duidelijk voorbeeld van de strijd om maagaandeel. Blurring: de strijd is begonnen…"

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".