Snelle rotatie voorkomt voedselverlies

Snelle rotatie voorkomt voedselverlies

Om te vermijden dat producten hun houdbaarheidsdatum te snel overschrijden, kopen shoppers kleinere porties of zoeken ze naar datums die verderaf liggen. Dat ze naar achteraan op het schap reiken, maakt het probleem in de winkel wel alleen maar groter...

Plannen en vooruitzien

Kan de schikking in het schap helpen? "Dat mensen met een lange arm naar achteren in het rek reiken, is onvermijdelijk. 's Morgens zet je alles netjes op datum en tegen de middag staat het overhoop," vertellen Luc Govers en Suzy Henderickx van Carrefour Express Merksplas.

 

De voorraad beperken en zeer geregeld bijvullen is de boodschap. Je wil immers vermijden dat te veel datums dooreen staan of dat er lege plekken ontstaan. Desnoods moet je producten die hun vervaldatum naderen, afgeprijsd aanbieden om ze nog verkocht te krijgen. Niet alle supermarktuitbaters zien daar heil in.

 

"Wij brengen in de laatste dagen geen afprijsstickers aan," benadrukt Annick Van Laecke van Spar Aalter. "Onze centrale staat daar niet achter, omdat snelverkoop het versimago schaadt. Promoties doen we wel, om derving op termijn te voorkomen. We nemen sowieso nooit grote risico's met onze voorraden en dankzij de dagelijkse belevering valt het al bij al goed mee."

 

Winst en productiviteit

Ook de strategie van Delhaize is gericht op preventie en dus op een doordacht aankoopbeleid. "Minder afval is gewoon meer winst en meer productiviteit. De professionele feedback van Delhaize op wat wij inscannen, geeft ons een totaalbeeld van het verlies," licht Julien Schelck van de AD Delhaize in Gooik toe, "dat we rond 1% houden."

 

"Er zijn mensen die totaal niet met houdbaarheidsdata bezig zijn, en anderen die er helemaal op gefocust zijn," voegt Annick Van Laecke er nog aan toe. "Soms krijgen we een vraag over producten die op vervallen staan: kan ik dat nog eten? Het is moeilijk om daar algemeen over te communiceren, aangezien het voor elk product weer anders ligt." 

 

Smartphone kan helpen

Kan een app uitkomst bieden bij het afprijzen? "Het vergt energie en opvolging om daarvoor te zorgen, en de hoeveelheid overschotten is bij ons te beperkt om daar nog rendement uit te halen," oordeelt Roel Van Hove van Bioshop Schilde. "We plaatsen alles wat de vervaldatum nadert, op tijd in een afprijsstandje en zo gaat zo goed als alles nog weg."

 

Julien Schelck is geen voorstander: "Het lijkt me een verkeerd signaal! Afslagproducten moet je niet nog extra promoten. Je richt je beter op het voorkomen door goed aan te kopen. Dat mensen afgeprijsde producten kopen, wijst wel op een vertrouwen in de winkel, dat je met netheid en properheid dagelijks kunt verdienen."

 

Wat doen de centrales?


Voorlopig neemt Bioshop geen structurele maatregelen. "Tot op heden is dat bij mijn weten ook nog niet ter sprake gekomen," meldt Roel Van Hove. "Misschien moeten we op een van onze volgende vergaderingen eens wat ideeën uitwisselen om samen iets te ondernemen, zoals bijvoorbeeld via de gezamenlijke maandelijkse folder met acties."

 

Carrefour heeft een opvolgingssysteem voor voorraadbeheer, dat ondersteuning biedt om de voorraden goed te managen. "Recent heb ik op de regiomeeting vernomen – wat ik nog niet wist – dat Express-winkels er blijkbaar ook mee kunnen werken," aldus Luc Govers en Suzy Henderickx. "Dat wil ik op termijn zeker graag introduceren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top