Sneller shoppen bij Carrefour Express ‘3 Minuti’

Sneller shoppen bij Carrefour Express ‘3 Minuti’
Foto: Carrefour Italia

Opnieuw verrast Carrefour met een originele stadswinkelformule: Carrefour Express 3 Minuti werd zopas geopend in het Italiaanse Genua. De winkel van amper 160 m² zet in op snacking en op diensten.

Voor toeristen

Op 4 juli gingen de deuren open van de ‘drieminutenwinkel’, die elke dag geopend is van 7u tot 23u. Klanten kunnen er aan een bedieningstoog terecht voor een vlug ontbijt met gebak en koffie, een korte lunchpauze, een snack of een kant-en-klare maaltijd. Daarnaast is er een ruim aanbod diensten: gratis Wi-Fi, het afdrukken van digitale foto’s, verkoop van telefoonkaarten, tickets voor het openbaar vervoer en voor toeristische attracties, en financiële diensten als prepaid betaalkaarten, geld afhalen en overschrijvingen. 

 

Afgaande op dit bijzondere aanbod, en op de ligging in het historische stadshart, lijkt Carrefour Italië met dit proximiteitsconcept in belangrijke mate te mikken op een zeer specifieke doelgroep: toeristen. 

 

Experimenteerdrang

Het is niet de eerste maal dat Carrefour experimenteert met varianten op haar stadswinkelconcepten. We hebben eerder al bericht over Carrefour Market Urbano, een format dat de drukke stadsmensen in Turijn niet alleen voorziet van sushi en Wi-Fi, maar hen ook de mogelijkheid biedt om vaklui te reserveren (elektriciens, loodgieters, slotenmakers, schoenherstellers…). In Milaan opende de retailer dan weer een Carrefour Express ‘Urban Life’: een hippe gemakswinkel die tegelijk ook een coworkingplek, een loungebar en een restaurant is. 

 

In Frankrijk opent de retailer nieuwe vestigingen van Carrefour Bon’App, een formule die focust op onmiddellijke consumptie met kant-en-klare producten voor elk moment van de dag, van het ontbijt tot het avondmaal. Ook Carrefour City innoveert in Parijs, met een bar en een mini-bibliotheek. En in het Belgische Ukkel toonde de retailer een Express van de nieuwe generatie, met lockers voor online bestellingen of herstellingen, een soepbar en een ruilbibliotheek. Stuk voor stuk zijn het interessante pogingen om aansluiting te vinden bij de uiteenlopende wensen van de onvoorspelbare hedendaagse klanten, die in elke wijk weer anders zijn. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top