Sociaal akkoord bereikt bij Plus | RetailDetail

Sociaal akkoord bereikt bij Plus

Sociaal akkoord bereikt bij Plus
WikiMedia

De vakbonden en de directie van supermarktketen Plus hebben een akkoord bereikt over een sociaal plan voor de distributiemedewerkers. Dat moest er komen nadat bekend raakte dat de vier regionale distributiecentra gecentraliseerd worden.

Maximaal werkbehoud

Plus werkt momenteel nog met vier regionale distributiecentra om alle vestigingen van de keten te bevoorraden, maar die worden binnen enkele jaren vervangen door een groot gemechaniseerd distributiecentrum in Tiel. Daarbij gaan er echter ook een aantal banen verloren.

 

Omdat het sociaal plan pas binnen drie jaar, wanneer het nieuwe centrum in gebruik wordt genomen, in werking zal treden, was het volgens de vakbonden een zware opdracht om tot een goed akkoord te komen. Langs de andere kant gaf het hen ook meer mogelijkheden om iedereen aan het werk te houden.

 

“Wij zijn ontzettend tevreden dat we in een relatief korte tijd dit akkoord met de vakbonden hebben kunnen bereiken. Het betekent namelijk snel duidelijkheid voor onze medewerkers werkzaam in onze distributiecentra. Met als uitgangspunt maximaal behoud van werkgelegenheid binnen dan wel buiten Plus, ligt er een goed plan voor de collega’s die geraakt worden door deze organisatiewijziging”, zegt directeur logistiek Rowell Versleijen.

 

Het nieuwe distributiecentrum van Plus wordt 41.000 m² groot, maar Plus heeft nog de optie om nog 80.000 m² uit te breiden. Er kunnen ongeveer 250 voltijdse medewerkers aan de slag. Momenteel heeft Plus 435 voltijdse banen in zijn distributiecentra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.