Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland | RetailDetail

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland
Shutterstock

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Huismerken vaak goedkoop in België

Dalitx deed de analyse op basis van 27.836 referenties op de webshop op ah.be en ah.nl. Daaruit bleek dat slechts 15.234 referenties in beide landen te vinden zijn. 515 producten zijn enkel in België verkrijgbaar, veelal typisch Belgische producten, terwijl Nederlandse klanten de keuze hebben uit 12.087 extra producten.

 

Voor het assortiment dat in beide landen te vinden is, is er soms ook sprake van serieuze prijsverschillen. Toch hebben 10.603 of 69% van die producten in België en in Nederland dezelfde prijs. 7,4% is goedkoper in België, terwijl 23% (meer dan 3.500 producten) goedkoper is in Nederland.

 

In sommige gevallen zijn die prijsverschillen bijzonder opvallend: een flesje water van Chaudfontaine kost in Nederland slechts de helft van de prijs die in België wordt gevraagd. Ook bij een aantal pannen van Tefal liggen de prijzen tot een derde lager, wat al snel oploopt tot een prijsverschil van meer dan 15 euro.

 

Bij de producten die in België goedkoper zijn, zijn volgens Daltix opvallend veel huismerken te vinden. Het meest opvallende prijsverschil is te vinden bij AH Basic Wasverzachter Blauwe Frisheid die in Nederland 99 cent kost en in België slechts 29 cent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top