Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland
Shutterstock

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Huismerken vaak goedkoop in België

Dalitx deed de analyse op basis van 27.836 referenties op de webshop op ah.be en ah.nl. Daaruit bleek dat slechts 15.234 referenties in beide landen te vinden zijn. 515 producten zijn enkel in België verkrijgbaar, veelal typisch Belgische producten, terwijl Nederlandse klanten de keuze hebben uit 12.087 extra producten.

 

Voor het assortiment dat in beide landen te vinden is, is er soms ook sprake van serieuze prijsverschillen. Toch hebben 10.603 of 69% van die producten in België en in Nederland dezelfde prijs. 7,4% is goedkoper in België, terwijl 23% (meer dan 3.500 producten) goedkoper is in Nederland.

 

In sommige gevallen zijn die prijsverschillen bijzonder opvallend: een flesje water van Chaudfontaine kost in Nederland slechts de helft van de prijs die in België wordt gevraagd. Ook bij een aantal pannen van Tefal liggen de prijzen tot een derde lager, wat al snel oploopt tot een prijsverschil van meer dan 15 euro.

 

Bij de producten die in België goedkoper zijn, zijn volgens Daltix opvallend veel huismerken te vinden. Het meest opvallende prijsverschil is te vinden bij AH Basic Wasverzachter Blauwe Frisheid die in Nederland 99 cent kost en in België slechts 29 cent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top