Spa opent productielijn voor 100% natuurlijke limonades

Spa opent productielijn voor 100% natuurlijke limonades

Drankenproducent Spa gelooft in een toekomst voor natuurlijke limonades zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen. Daarom investeert het bedrijf 17,5 miljoen euro in een aseptische productielijn voor petflessen in de bottelarij van Spa Monopole. 

Afgeschermde productieomgeving

De nieuwe generatie koolzuurhoudende limonades van het merk Spa bevat voortaan geen bewaarmiddelen of kunstmatige kleurstoffen meer. Dat was al zo sinds 2012 voor Spa Citron en zal nu ook het geval zijn voor Spa Orange, Spa Lemon Cactus, Spa Apple, Spa Citrus Fruit, Spa Forest Fruit en Spa Grenadine.


Natuurlijke limonades bottelen is echter minder evident dan het lijkt: het vergt een aseptische productieomgeving waarbij de bottelinstallatie volledig afgeschermd en geïsoleerd is van de rest van de productie. De nieuwe installatie werd op 11 maart officieel ingewijd in aanwezigheid van Jean-Claude Marcourt, Waals vice-president en minister van Economie, Industrie en Innovatie.

 

Basis voor toekomstige innovaties

Het gaat niet alleen om een belangrijke financiële investering, maar ook om een grote technische uitdaging voor de groep Spadel, die honderdduizenden euro's heeft geïnvesteerd in de opleiding van de operatoren. Die inspanning is meer dan gerechtvaardigd volgens Marc du Bois, gedelegeerd bestuurder van Spadel.


“Wij zijn ervan overtuigd dat er een mooie toekomst is weggelegd voor limonades op basis van 100% natuurlijke ingrediënten en dat wij in dit marktsegment zullen kunnen blijven groeien. Het gamma past volledig in de globale strategie van de groep, namelijk een zo natuurlijk mogelijke productie in een voortdurend streven naar duurzame ontwikkeling. De nieuwe aseptische lijn bij Spa Monopole zal overigens een basis vormen voor toekomstige innovaties in onze dranken op basis van mineraalwater.”

 

Slachtoffer van suikertaks

Du Bois maakte van de gelegenheid gebruik om te wijzen op het grote succes van het gamma gearomatiseerde waters Spa Touch Of, die geen calorieën bevatten en toch - net als limonades - onder de Belgische gezondheidstaks vallen. “Dat is niet normaal”, vindt hij: “Deze producten zouden juist gepromoot moeten worden! In Tsjechië bijvoorbeeld heeft men het begrepen: daar drinkt men al meer gearomatiseerde waters dan gewoon mineraalwater.”


Ondanks die suikertaks blijft Spa investeren in het gamma Touch Of: in april komen er twee nieuwe smaken op de markt. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top