Spa opent productielijn voor 100% natuurlijke limonades

Spa opent productielijn voor 100% natuurlijke limonades

Drankenproducent Spa gelooft in een toekomst voor natuurlijke limonades zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen. Daarom investeert het bedrijf 17,5 miljoen euro in een aseptische productielijn voor petflessen in de bottelarij van Spa Monopole. 

Afgeschermde productieomgeving

De nieuwe generatie koolzuurhoudende limonades van het merk Spa bevat voortaan geen bewaarmiddelen of kunstmatige kleurstoffen meer. Dat was al zo sinds 2012 voor Spa Citron en zal nu ook het geval zijn voor Spa Orange, Spa Lemon Cactus, Spa Apple, Spa Citrus Fruit, Spa Forest Fruit en Spa Grenadine.


Natuurlijke limonades bottelen is echter minder evident dan het lijkt: het vergt een aseptische productieomgeving waarbij de bottelinstallatie volledig afgeschermd en geïsoleerd is van de rest van de productie. De nieuwe installatie werd op 11 maart officieel ingewijd in aanwezigheid van Jean-Claude Marcourt, Waals vice-president en minister van Economie, Industrie en Innovatie.

 

Basis voor toekomstige innovaties

Het gaat niet alleen om een belangrijke financiële investering, maar ook om een grote technische uitdaging voor de groep Spadel, die honderdduizenden euro's heeft geïnvesteerd in de opleiding van de operatoren. Die inspanning is meer dan gerechtvaardigd volgens Marc du Bois, gedelegeerd bestuurder van Spadel.


“Wij zijn ervan overtuigd dat er een mooie toekomst is weggelegd voor limonades op basis van 100% natuurlijke ingrediënten en dat wij in dit marktsegment zullen kunnen blijven groeien. Het gamma past volledig in de globale strategie van de groep, namelijk een zo natuurlijk mogelijke productie in een voortdurend streven naar duurzame ontwikkeling. De nieuwe aseptische lijn bij Spa Monopole zal overigens een basis vormen voor toekomstige innovaties in onze dranken op basis van mineraalwater.”

 

Slachtoffer van suikertaks

Du Bois maakte van de gelegenheid gebruik om te wijzen op het grote succes van het gamma gearomatiseerde waters Spa Touch Of, die geen calorieën bevatten en toch - net als limonades - onder de Belgische gezondheidstaks vallen. “Dat is niet normaal”, vindt hij: “Deze producten zouden juist gepromoot moeten worden! In Tsjechië bijvoorbeeld heeft men het begrepen: daar drinkt men al meer gearomatiseerde waters dan gewoon mineraalwater.”


Ondanks die suikertaks blijft Spa investeren in het gamma Touch Of: in april komen er twee nieuwe smaken op de markt. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fastfoodketen Five Guys geeft Antwerpen Belgische primeur

18/12/2017

Op de De Keyserlei in Antwerpen opent binnenkort de eerste Belgische vestiging van de Amerikaanse fastfoodketen Five Guys. De huurovereenkomst voor het pand is ondertekend, de opening volgt begin volgend jaar.

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Toch stijgt de druk op de Halse supermarktketen.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Back to top