Spa opent productielijn voor 100% natuurlijke limonades | RetailDetail

Spa opent productielijn voor 100% natuurlijke limonades

Spa opent productielijn voor 100% natuurlijke limonades

Drankenproducent Spa gelooft in een toekomst voor natuurlijke limonades zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen. Daarom investeert het bedrijf 17,5 miljoen euro in een aseptische productielijn voor petflessen in de bottelarij van Spa Monopole. 

Afgeschermde productieomgeving

De nieuwe generatie koolzuurhoudende limonades van het merk Spa bevat voortaan geen bewaarmiddelen of kunstmatige kleurstoffen meer. Dat was al zo sinds 2012 voor Spa Citron en zal nu ook het geval zijn voor Spa Orange, Spa Lemon Cactus, Spa Apple, Spa Citrus Fruit, Spa Forest Fruit en Spa Grenadine.


Natuurlijke limonades bottelen is echter minder evident dan het lijkt: het vergt een aseptische productieomgeving waarbij de bottelinstallatie volledig afgeschermd en geïsoleerd is van de rest van de productie. De nieuwe installatie werd op 11 maart officieel ingewijd in aanwezigheid van Jean-Claude Marcourt, Waals vice-president en minister van Economie, Industrie en Innovatie.

 

Basis voor toekomstige innovaties

Het gaat niet alleen om een belangrijke financiële investering, maar ook om een grote technische uitdaging voor de groep Spadel, die honderdduizenden euro's heeft geïnvesteerd in de opleiding van de operatoren. Die inspanning is meer dan gerechtvaardigd volgens Marc du Bois, gedelegeerd bestuurder van Spadel.


“Wij zijn ervan overtuigd dat er een mooie toekomst is weggelegd voor limonades op basis van 100% natuurlijke ingrediënten en dat wij in dit marktsegment zullen kunnen blijven groeien. Het gamma past volledig in de globale strategie van de groep, namelijk een zo natuurlijk mogelijke productie in een voortdurend streven naar duurzame ontwikkeling. De nieuwe aseptische lijn bij Spa Monopole zal overigens een basis vormen voor toekomstige innovaties in onze dranken op basis van mineraalwater.”

 

Slachtoffer van suikertaks

Du Bois maakte van de gelegenheid gebruik om te wijzen op het grote succes van het gamma gearomatiseerde waters Spa Touch Of, die geen calorieën bevatten en toch - net als limonades - onder de Belgische gezondheidstaks vallen. “Dat is niet normaal”, vindt hij: “Deze producten zouden juist gepromoot moeten worden! In Tsjechië bijvoorbeeld heeft men het begrepen: daar drinkt men al meer gearomatiseerde waters dan gewoon mineraalwater.”


Ondanks die suikertaks blijft Spa investeren in het gamma Touch Of: in april komen er twee nieuwe smaken op de markt. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top