Spaanse sandwichbar "100 Montaditos" komt naar België | RetailDetail

Spaanse sandwichbar "100 Montaditos" komt naar België

Spaanse sandwichbar "100 Montaditos" komt naar België

De Spaanse sandwichbar 100 Montaditos opent eind volgende week in Luik zijn eerste Belgische vestiging. De keten, die zich vooral richt op jongeren, mikt op 40 sandwichbars in vijf jaar tijd.

Focus op studentensteden

100 Montaditos is een fastfoodbar met op de menukaart onder meer een honderdtal mini-sandwiches (vanaf 1 euro), slaatjes en snacks. "Snel en meer gevarieerd dan de bestaande ketens bieden wij een kwalitatief alternatief uit het zuiden, waarvan de menukaart werd aangepast aan de Belgische markt", klinkt het in een persbericht.

 

Toen de Spaanse franchiseketen in juni van dit jaar zijn komst naar België in het vooruitzicht stelde, liet Virgina Donado, algemeen directeur van de Restalia-groep, weten "gedurende de komende vijf jaar 40 restaurants te zullen openen in België".

 

Al begint projectverantwoordelijke Mike Van Dyck wel rustig: "We willen in België vijf restaurants openen in twee jaar", zegt hij. Daarbij ligt de focus op studentensteden als Brussel, Louvain-la-Neuve, Leuven en Gent. De eerste vestiging, in de Rue Pont d'Avroy in Luik, is alvast goed voor 14 banen.

 

Europese expansie

De formule 100 Montaditos werd dertien jaar geleden opgericht in Sevilla. De keten, eigendom van de groep Restalia, telt ondertussen meer dan 280 vestigingen in Spanje, Portugal, Italië, de Verenigde Staten, Mexico, Chili en Colombia. In dat laatste land tekende de groep half november nog een contract voor 25 extra sandwichbars.

 

België is dus pas het vierde Europese land waar 100 Montaditos van start gaat, maar zeker niet het laatste, als we Virginia Donado mogen geloven: "Europa verkrijgt een steeds groter gewicht in onze internationaliseringsstrategie. Het is onze bedoeling om in minstens zes Europese landen actief te zijn tegen 2016". Welke twee landen er nog bij komen, is niet bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.