Spar België bloeit, Spar Nederland bloedt

Spar België bloeit, Spar Nederland bloedt

Spar International is vorig jaar met 4,1 procent gegroeid naar een omzetniveau van 32,2 miljard euro in 35 landen wereldwijd. In België en Nederland zijn de prestaties wel totaal verschillend: terwijl België groeit, heeft Nederland het moeilijk.

België tweemaal zo groot als Nederland

Het verschil tussen beide buurlanden is een opvallende constatering in het jaarverslag van Spar International over 2013: Spar België is vandaag qua omzet bijna tweemaal zo groot als Spar in Nederland. In Nederland, nochtans de bakermat van de Spar, daalde de Spar-omzet met liefst 3,25 procent naar 446 miljoen euro. In 2012 was de omzet procentueel nog verder gedaald (-6%), terwijl in 2011 de Spar-omzet met één procent daalde. Daarmee zit Spar Nederland al jarenlang in een dalende omzettrend.

 

In België hebben twee commerciële organisaties de Spar-licentie: de Colruyt Groep, die Spar Retail als dochterbedrijf heeft, en ruim 87 procent van de Spar-omzet in België vertegenwoordigt, en Lambrechts dat 66 Spar-ondernemers belevert. Met name de 69 grote Eurospar-supermarkten (onderdeel van Spar Retail, dat daarnaast ook nog 152 zelfstandig Spar-ondernemers belevert) hebben volgens de internationale Spar-organisatie bijgedragen aan een succesvol jaar voor Spar België, dat de totale omzet met 4,6 procent zag groeien naar een niveau van 879 miljoen euro.

 

België 13e in de ranglijst, Nederland 18e

Spar International roemt niettemin het online bestelsysteem dat Spar Nederland heeft opgezet en waarmee klanten hun bestellingen ook kunnen ophalen. Bovendien wijst het op een nieuw winkelconcept, Spar University, dat heel trendy social media inzet. Al blijft het ondanks deze innovaties een feit dat Spar in de zeer concurrentiële Nederlandse markt in een moeilijke positie zit.

 

Hoewel Spar in Nederland is ontstaan, vertegenwoordigt het land nog geen anderhalf procent van de 32,2 miljard euro die Spar wereldwijd omzet. Spar Nederland staat qua omzet op de 18e plaats in de ranglijst van belangrijkste Spar-landen. Daarmee eindigt het twee plaatsen hoger dan Duitsland, waar slechts 280 miljoen euro via de Spar-kassa's wordt afgerekend. België staat op de 13e plaats in deze rangschikking.

 

Grote groei in grote markten

De top-drie Sparlanden zijn achtereenvolgens Italië (3,48 miljard euro omzet), Zuid-Afrika (4,31 miljard euro) en de topper Spar Oostenrijk (5,8 miljard euro). Die top-2 van Spar tekenden ook nog eens voor een flinke omzetgroei in 2013 van 9,1 procent (Zuid-Afrika) en 4,3 procent (Oostenrijk).

 

De landen waar Spar het echt uitstekend doet, zijn de grote opkomende retailmarkten van China en Rusland. Daar groeide de Spar-omzet met respectievelijk 19 en 18 procent tot 1,4 miljard euro (China) en 1,34 miljoen euro (Rusland).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top