Spar Good Food verbindt retail met horeca

Spar Good Food verbindt retail met horeca
Foto's RetailDetail

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

Geen strakke formule

Lambrechts ziet mogelijkheden in de verbinding tussen retail en horeca. Daarom lanceerde de centrale dit jaar een nieuwe extensie voor de Sparformule: Spar Good Food combineert een buurtsupermarkt met een horecagelegenheid waar klanten ter plaatse kunnen eten. Er zijn momenteel twee vestigingen: in Ieper (sinds mei) en in Rekem (sinds juli).


Spar Good Food is geen strakke formule, en dat lijkt ook een voorwaarde om dit project te doen lukken. De insteek op beide locaties is anders, in functie van de competentie van de ondernemers. In Ieper gaat het om een stadswinkel waar ondernemers Timo en Sophie op de verdieping boven de winkel een volwaardige bistro met bediening aan tafel hebben ingericht. Er staan klassieke brasseriegerechten en dagschotels op de kaart. In Rekem kozen ondernemers Lore en Thomas voor een Good Food Bar in zelfbediening met belegde broodjes, wraps, warme snacks, soepen, koude schotels, smoothies, fruitsalades…
 

Synergie

“Geen twee winkels zijn dezelfde. De ondernemers bepalen de uitvoering. Dit is een piste die we aftasten. We hebben nu twee volstrekt uiteenlopende voorbeeldwinkels, die we zullen evalueren. In elk geval biedt buitenhuisconsumptie een groot potentieel!”


De horecagelegenheid heeft steeds een apart afrekenpunt maar er is wel synergie met de winkel: producten uit de winkel kun je in de verbruikszaal aanbieden, en vice versa. De eerste twee Spar Good Food vestigingen zijn winkels met een horeca-annex, maar misschien kan in de toekomst ook de omgekeerde beweging werken: steeds meer horecaondernemers gaan met hun producten naar de klant. Ze hebben een afhaaldienst of ze leveren via koeriers. “Waarom zouden ze hun maaltijden niet gaan voorverpakken, en dat aanbod dan aanvullen met een foodassortiment?”
 

Meer beleving brengen

In elk geval blijft het potentieel voor de buurtwinkel interessant, is de overtuiging bij Lambrechts. “Als je naar de Nielsencijfers kijkt, dan zie je dat er maar twee segmenten groeien: de harddiscount en de proximiteit. Voor buurtwinkels is het wel van belang om onderscheidend te blijven. Het specialisme van de ondernemer speelt hier een hoofdrol. Met ons versplatform, dat ook kleine hoeveelheden levert op regelmatige tijdstippen, ondersteunen we hen. We stappen vaker naar onze winkeliers toe, om hen te demonstreren hoe ze meer beleving kunnen brengen.” 


Sinds enkele jaren gaat Lambrechts voluit voor de formules Spar en Spar Express. Spar positioneert zich als buurtsupermarkt, Spar Express profileert zich als de kleinere buurtsuperette of als de handige stadswinkel met een aanbod ‘on-the-go’. De centrale bedient nu zo’n 110 Sparwinkels en jaarlijks komen er daar enkele bij. 


“In 2017 openden we al winkels in Borgloon, Ieper, Rekem en Keerbergen,” vertelt commercieel directeur Manu Suffeleers. “Later dit jaar volgen nog verkooppunten in Beernem, Ottenburg en Spalbeek.” Naast die grote projecten vinden er verschillende remodelings plaats. En ook al ligt de focus op Spar, toch zijn er ook ondernemers die hun eigenheid wensen te behouden en die bijvoorbeeld het Supra- of Prima-uithangbord aan de gevel laten hangen. 
 

Ondernemers maken het verschil

De grote uitdagingen volgens Manu Suffeleers? “Het is harder vechten voor elke klant. Winkelformules lijken steeds meer op elkaar. Het zijn de ondernemers die het verschil moeten maken. Bovendien vraag ik me af hoe we de allochtone gemeenschap beter kunnen aanspreken. We hebben de oplossing niet, maar we denk er wel over na. Net als over e-commerce. Een webshop hebben we nu nog niet, maar ooit gaat die trein vertrekken en dan willen we klaar zijn.” 

 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6 procent gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was vooral te danken aan de overname van WhiteWave. Op vergelijkbare basis was de groei 4,7 procent.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Regering stelt richtlijnen rond gebruik ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’

16/10/2017

De FOD Economie heeft een lijst richtlijnen opgesteld rond het gebruik van de woorden ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’ in productbenamingen. Een aantal supermarktketens en merken hebben zich op dat vlak al aangepast na een eerdere ophef in maart.

Spaans voedingsbedrijf wil Continental Foods overnemen

13/10/2017

Het Spaanse voedingsbedrijf GB Foods wil volgende week een bod uitbrengen op het Belgische Continental Foods, dat eigenaar is van merken als Devos Lemmens, Aiki en Royco. Ook twee andere partijen zouden interesse tonen.

“BABM nu hét aanspreekpunt van merkfabrikanten”

13/10/2017

De Belgische merkfabrikantenvereniging BABM is voortaan het belangrijkste aanspreekpunt voor retailers en andere stakeholders, na de integratie van de belangenverenigingen BMA (Business Managers Association) en AFV (Algemene Fabrikanten Vereniging). 

Carrefour laat klanten boodschappen leveren met Merci Voisin

13/10/2017

Supermarktgroep Carrefour heeft in Frankrijk met Merci Voisin een nieuw platform gelanceerd, dat klanten toelaat online boodschappen aan huis te laten leveren tegen een vergoeding. Een Uber voor boodschappen, zeg maar.

Back to top