Spar groeit in alle markten in “uitzonderlijk” 2017 | RetailDetail

Spar groeit in alle markten in “uitzonderlijk” 2017

Spar groeit in alle markten in “uitzonderlijk” 2017
Foto: Spar International

Spar surft mee op de toenemende populariteit van buurtwinkels: de zelfstandige supermarktgroep haalde vorig jaar een omzet van 34,5 miljard euro wereldwijd, goed voor een groei van 5,3 procent.

 

232 nieuwe winkels vorig jaar

De supermarktgroep Spar telt vandaag 12.777 winkels verspreid over 48 landen. Dat zijn 232 winkels meer dan vorig jaar, vooral dankzij de lancering in vijf nieuwe landen: Spar is sinds vorig jaar ook te vinden in Saoedi-Arabië, Pakistan, Qatar, Oekraïne en Belarus.


2017 was een uitzonderlijk groeijaar, zegt Tobias Wasmuht, CEO van Spar International. De in 2016 gelanceerde strategie ‘Spar: Better Together’ werpt zijn vruchten af, meent de topman, aangezien de groep nu aanzienlijke schaal- en synergievoordelen haalt uit de groeien internationale aanwezigheid en expansie.


Het leverde de groep van franchisesupermarkten 5,3 procent meer omzet (zonder wisselkoerseffecten) op en groei in alle markten waar de retailer actief is. “In twee jaar tijd hebben we 600 nieuwe winkels en 500.000 m² verkoopoppervlakte toegevoegd. Bijgevolg is de omzet met 3,2 miljard euro gestegen”, aldus Wasmuht.


Spar Natural rolt versneld uit

Doelgerichte expansie door in te zetten op meerdere winkelconcepten was een speerpunt voor 2017. Zo rolde de groep het Spar Natural-concept versneld uit in onder meer Spanje, Italië, India en Rusland. 


In Kroatië kreeg Spar een flinke duw in de rug door de overname van de supermarktketen Billa: het leverde er een groei van liefst 59 procent op. De regio Centraal- en Oost-Europa werd zo een koploper, goed voor een omzetstijging van 17 procent naar 5,2 miljard euro.


In Afrika en het Midden-Oosten versterkte Spar de aanwezigheid in 15 landen, wat een omzetgroei van 8,5 procent tot 5,7 miljard euro opleverde. Zuid-Afrika neemt daarbij wel 4,83 miljard euro voor zijn rekening. In Zuidoost-Azië is Spar nu in 6 landen actief, met vooral in Australië een opmerkelijke groei (14 procent) vorig jaar.


Buurtwinkels zijn weer in trek

In Europa zorgt de heropleving van de buurtwinkel voor groei, ziet Wasmuht, want vooral door de evolutie naar kleinere huishoudens, een verouderende bevolking en toenemende verstedelijking zijn kleinere winkels weer in trek. 


In de Eurozone realiseerde Spar in 2017 een omzet van 16,2 miljard euro, goed voor een groei van 4 procent. In Oostenrijk leverde een investering van 650 miljoen euro een stijging van 4,4 procent op, maar de sterkste groeiers waren Nederland (7,7 procent), Spanje (5,5 procent) en Ierland (4,8 procent).


De vooruitzichten voor 2018 en verder zijn dan ook positief, meent de topman: “Terwijl Spar internationaal groeit, creëren we een blijvende cirkel waarbij we die groei herinvesteren in nieuwe middelen die ons nog sterker en samen beter maken.”
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.