Spar kopieert profiel City Store naar buurtwinkels | RetailDetail

Spar kopieert profiel City Store naar buurtwinkels

Spar kopieert profiel City Store naar buurtwinkels

Spar Holding wil het aantal Spar City Store-locaties eind 2017 verdubbelen naar vijftig stadswinkels, meldde commercieel directeur Susanne Kroon tijdens het derde Nationale Private Labelcongres deze week. De organisatie gaat het profiel van de stadswinkels kopiëren naar Spar-buurtwinkels.

Stadswinkel voor gemak

De huidige 25 stadswinkels stellen gemak voorop: hun assortiment is geschikt voor directe consumptie en voor meenemen. De winkels hebben ruime openingstijden en speciale mealdeals voor elk moment van de dag. Spar wil eind volgend jaar het aantal stadswinkels verdubbelen om de buurtwinkels te versterken en te bundelen tot Spar Buurt 3.0. Spar wil de uitrol van de Spar Buurt 3.0-formule versnellen door ieder jaar vijftien tot twintig winkels te openen.

 

“Winkels op goede locaties zijn belangrijk. Ze kennen een stijgende omzet en een goede margemix. De consument voelt meerwaarde voor zijn geld”, weet Kroon. De stadswinkels staan centraal bij de ombouw van buurt- naar gemakswinkel: “Alle Spar buurtwinkels krijgen het profiel van de stadswinkel. Momenteel is zo’n 11% van de klanten van de buurtwinkels goed voor 74% van de omzet. Dat betekent dat ook de andere 89% van de klanten Spar als relevant moet gaan zien.”

 

Ongeveer 60% van de omzet van de buurtwinkels komt inmiddels uit de kleine shoppertrip voor boodschapjes, de service en de oplossing voor de maaltijd. “Deze wordt gemaakt door zowel jongere als oudere klanten en steeds vaker zijn dit een- en tweepersoons huishoudens zonder kinderen. Spar zit met de buurtlocaties van gemiddeld 350 vierkante meter vvo al midden in de trend naar vergrijzing en kleinere huishoudens”, stelt Kroon.

 

Spar-merk vertelt verhaal

Ook een belangrijke vaststelling op het Private label-congres: het aandeel van het Spar-huismerk neemt geleidelijk toe en was eind 2015 25%. Het eigen merk draagt ook bij om Spar anders op de kaart te zetten: "We hebben in de zomer de hoogste omzet. Daarom zijn seizoens- en lokale producten belangrijk."

 

Lokale online propositie is eveneens van belang om het huismerk te versterken. Iedere Spar-ondernemer kan zelf het online assortiment bepalen, waarna de klant de bestelling kan afhalen of laten bezorgen. Deze service, die nu voor 115 Spar-winkels beschikbaar is, zal eind dit jaar landelijk zijn uitgerold.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.