Spar University laat studenten de wachtrij skippen | RetailDetail

Spar University laat studenten de wachtrij skippen

Spar University laat studenten de wachtrij skippen
Foto: Spar University

Spar University, de gemakswinkels van Spar op universiteits- en hogeschoolterreinen, start een nieuw concept zonder kassa’s: met ‘Skippen’ skip je de wachtrij en betaal je met betaalapp Tikkie.

 

Eind 2018 in alle winkels

Het kassaloze concept Skippen start vanaf 4 april in de Spar University-vestiging op de Hogeschool Utrecht (HU). Studenten en medewerkers kunnen er winkelen en betalen zonder tussenkomst van een kassa. Eind 2018 wil Spar University het systeem in al haar winkels hebben uitgerold.


Daarmee gaat de keten van negen gemakswinkels nog een stap verder dan de 100% self-checkout waarmee het tot nu toe werkte. Spar University was in 2013 naar eigen zeggen de eerste ter wereld die winkels zonder caissières opende. Het ‘Skippen’ is voor het gemaksconcept dus “de tweede stap in de ontwikkeling van simpel, slim en snel shoppen”.


Het Skippen is een nieuwe functie in de app van Spar University, waarmee shoppers letterlijk en figuurlijk de kassa(rij) in de winkel ‘skippen’: klanten scannen producten met hun smartphone, die zo direct in het (digitale) winkelmandje komen, en rekenen vervolgens met de populaire mobiele betaaltoepassing Tikkie af.


Meer relevante aankoopdata

In de laatste checkout-stap in de winkel zit nog een klantbeloningssysteem verwerkt: na het skippen scannen klanten een QR-code bij het skip-beeldscherm in de winkel, waarna ze meteen zien of ze een ‘reward’ krijgen bij hun eerstvolgende bezoek, zoals een gratis koffie of lunch.


“De eenvoudige techniek en software die het Skippen mogelijk maakt is door een slimme koppeling van API’s tot stand gekomen”, aldus Spar University in een persbericht. Door het introduceren van Skippen, heeft Spar University meer relevante en dus persoonlijke aankoopdata over haar klanten. Zo kan het slimmere appdeals maken en de klant betere informatie geven over bijvoorbeeld allergenen, klinkt de redenering achter het concept. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”