Spontane staking bij Delhaize in Wallonië en Brussel | RetailDetail

Spontane staking bij Delhaize in Wallonië en Brussel

Spontane staking bij Delhaize in Wallonië en Brussel

Bij verschillende vestigingen van Delhaize in Wallonië en Brussel is vrijdag een spontane staking uitgebroken. De werknemers klagen dat er te weinig personeel in de winkels is, waardoor de rekken niet tijdig worden aangevuld.

Angst voor nieuwe herstructurering

De staking ging vanmorgen van start bij vier winkels in Brussel, maar al snel volgden ook andere filialen. Ondertussen hebben werknemers van bijna twintig vestigingen het werk neergelegd, waarvan een tiental in Wallonië. In Vlaanderen worden er momenteel nog geen acties gevoerd. De stakingen zijn het gevolg van de herstructurering bij Delhaize in 2014: toen verdwenen er ongeveer 1.800 banen, waardoor heel wat winkels het sindsdien met tien tot vijftien personeelsleden minder moeten stellen.

 

"De dienst naar de klanten toe en het aanvullen van de rekken ondervinden daar de gevolgen van, wat ook een invloed heeft op de omzet. Een daling waarvoor de directie van Delhaize de werknemers verantwoordelijk houdt", zegt Rosetta Scibilia, afgevaardigde van de vakbond CNE. "We vrezen voor een nieuwe ramp in de vorm van een nieuw plan."

 

Daarom wordt er nu gevraagd om meer vast personeel in dienst te nemen, in plaats van tijdelijke krachten of studenten. "Het personeel is het beu om goede werkkrachten op te leiden om ze daarna te zien vertrekken", zegt Jan De Weghe van de socialistische vakbond aan VRT Nieuws.

 

Delhaize zegt de actie te betreuren. "We betreuren dat onze klanten hun boodschappen niet kunnen doen in hun vertrouwde winkel. We hopen op een snelle herneming van de sociale dialoog”, aldus een woordvoerder van het supermarktbedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top