Sprite Zero wordt gewoon Sprite in Nederland | RetailDetail

Sprite Zero wordt gewoon Sprite in Nederland

Sprite Zero wordt gewoon Sprite in Nederland

Coca-Cola gaat in Nederland stoppen met de verkoop van de normale Sprite. In de plaats daarvan zal de suiker- en calorievrije variant Sprite Zero in de toekomst door het leven gaan als normale Sprite. Dat is een wereldwijde primeur voor Coca-Cola.

 

Focus op gezonde varianten

De frisdrankproducent neemt dat besluit, omdat consumenten steeds verder weggaan van de typische suikerbommen, zoals de originele Sprite, en grijpen naar gezondere varianten. Coca-Cola kiest voor het proefproject voor Nederland, omdat het land volgens het bedrijf één van de meest gezondheidbewuste landen ter wereld is.

 

“Als het hier een succes wordt, staan er waarschijnlijk honderd andere landen klaar om hetzelfde te gaan doen”, zegt Richard Schlasberg, landenmanager Coca-Cola Nederland. De beslissing heeft niets te maken met een slechte verkoop van Sprite, dat het volgens Coca-Cola goed deed in 2015 en 2016.

 

Coca-Cola is de laatste jaren steeds meer aan het focussen op gezondere varianten van zijn frisdranken, met de Zero-versies en nieuwe frisdranken, zoals Finley, die ook minder suiker bevatten. “De klassieke Coca-Cola heeft ons veel gebracht en zal ook blijven bestaan, maar het is niet meer alleen de toekomst van ons bedrijf”, zegt Jaap Wassink, directeur van bottelaar Coca-Cola European Partners (CCEP) Nederland.

 

Frisdrankverkoop onder druk

De consumptie van frisdranken is in Nederland dan ook al enkele jaren aan het dalen. In 2011 dronk de gemiddelde Nederlander nog 102,6 liter frisdrank per jaar. In 2015 was dat nog maar 91,5 liter. CCEP Nederland haalt momenteel een derde van zijn omzet uit dranken met weinig of geen calorieën en dat gaat volgens het bedrijf enkel nog maar toenemen.

 

Coca-Cola wil tegen 2020 het aantal calorieën per 100 ml verkocht product terugdringen met 15 procent ten opzichte van 2012. Ook bij PepsiCo gaan ze in de toekomst minder suiker toevoegen aan de frisdranken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".