Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden

Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden

De stad Leuven wil niet dat de vestiging van Albert Heijn aan de Vaartkom wordt gesloten of verkocht. Het stadsbestuur wil daarom tussenkomen in het fusieproces van de Nederlandse grutter met Delhaize.

 

Afstoten winkel maakt litteken

De Belgische Mededingingsautoriteit buigt zich op 8 maart over de voorgenomen fusie van Albert Heijn en Delhaize. Om te vermijden dat de combinatie een al te grote positie op de Belgische markt zou krijgen, zouden zoenoffers gebracht moeten worden. Volgens de vakbonden staat daarom de sluiting of de verkoop van acht eigen winkels van de Nederlandse warenhuisketen op het programma. Het gaat om die van Antwerpen Groenplaats, Antwerpen Kiel, Boortmeerbeek, Gent Overpoort, Leuven, Lokeren, Oudenaarde en Turnhout.


De stad Leuven hoopt het verkooppunt op het Engelse Plein aan de Vaartkom alvast te redden. Schepen van handel Eric Vanderheiden (CD&V) spreekt van een mogelijke verschraling van het winkelaanbod, zeker omdat Albert Heijn producten verkoopt die in andere winkels niet te vinden zijn. Voorts zou een sluiting nefast zijn voor de stadsontwikkeling in dat gebied. En de concentratie aan Albert Heijn-winkels is veel groter in het noorden van het land dan in het Leuvense.


De winkel in Leuven ging pas in 2015 open. Er werken 65 mensen.

 

Primeur voor procedure

De voorbije dagen werd een online petitie om de Leuvense winkel open te houden al gehandtekend door zowat 2.500 mensen.


Het Leuvense stadsbestuur wil daarom tussenkomen in de procedure bij de Belgische Mededingingsautoriteit. Daarvoor moet het wel kunnen aantonen dat het een belang heeft in de zaak. Het zou overigens de eerste keer zijn dat een gemeente in een dergelijke procedure tussenkomt.


 
Albert Heijn telt in totaal 38 winkels in Vlaanderen. Een aantal worden door de Nederlandse groep in eigen beheer uitgebaat, andere zijn in handen van zelfstandige franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top