Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden

Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden

De stad Leuven wil niet dat de vestiging van Albert Heijn aan de Vaartkom wordt gesloten of verkocht. Het stadsbestuur wil daarom tussenkomen in het fusieproces van de Nederlandse grutter met Delhaize.

 

Afstoten winkel maakt litteken

De Belgische Mededingingsautoriteit buigt zich op 8 maart over de voorgenomen fusie van Albert Heijn en Delhaize. Om te vermijden dat de combinatie een al te grote positie op de Belgische markt zou krijgen, zouden zoenoffers gebracht moeten worden. Volgens de vakbonden staat daarom de sluiting of de verkoop van acht eigen winkels van de Nederlandse warenhuisketen op het programma. Het gaat om die van Antwerpen Groenplaats, Antwerpen Kiel, Boortmeerbeek, Gent Overpoort, Leuven, Lokeren, Oudenaarde en Turnhout.


De stad Leuven hoopt het verkooppunt op het Engelse Plein aan de Vaartkom alvast te redden. Schepen van handel Eric Vanderheiden (CD&V) spreekt van een mogelijke verschraling van het winkelaanbod, zeker omdat Albert Heijn producten verkoopt die in andere winkels niet te vinden zijn. Voorts zou een sluiting nefast zijn voor de stadsontwikkeling in dat gebied. En de concentratie aan Albert Heijn-winkels is veel groter in het noorden van het land dan in het Leuvense.


De winkel in Leuven ging pas in 2015 open. Er werken 65 mensen.

 

Primeur voor procedure

De voorbije dagen werd een online petitie om de Leuvense winkel open te houden al gehandtekend door zowat 2.500 mensen.


Het Leuvense stadsbestuur wil daarom tussenkomen in de procedure bij de Belgische Mededingingsautoriteit. Daarvoor moet het wel kunnen aantonen dat het een belang heeft in de zaak. Het zou overigens de eerste keer zijn dat een gemeente in een dergelijke procedure tussenkomt.


 
Albert Heijn telt in totaal 38 winkels in Vlaanderen. Een aantal worden door de Nederlandse groep in eigen beheer uitgebaat, andere zijn in handen van zelfstandige franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top