Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden | RetailDetail

Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden

Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden

De stad Leuven wil niet dat de vestiging van Albert Heijn aan de Vaartkom wordt gesloten of verkocht. Het stadsbestuur wil daarom tussenkomen in het fusieproces van de Nederlandse grutter met Delhaize.

 

Afstoten winkel maakt litteken

De Belgische Mededingingsautoriteit buigt zich op 8 maart over de voorgenomen fusie van Albert Heijn en Delhaize. Om te vermijden dat de combinatie een al te grote positie op de Belgische markt zou krijgen, zouden zoenoffers gebracht moeten worden. Volgens de vakbonden staat daarom de sluiting of de verkoop van acht eigen winkels van de Nederlandse warenhuisketen op het programma. Het gaat om die van Antwerpen Groenplaats, Antwerpen Kiel, Boortmeerbeek, Gent Overpoort, Leuven, Lokeren, Oudenaarde en Turnhout.


De stad Leuven hoopt het verkooppunt op het Engelse Plein aan de Vaartkom alvast te redden. Schepen van handel Eric Vanderheiden (CD&V) spreekt van een mogelijke verschraling van het winkelaanbod, zeker omdat Albert Heijn producten verkoopt die in andere winkels niet te vinden zijn. Voorts zou een sluiting nefast zijn voor de stadsontwikkeling in dat gebied. En de concentratie aan Albert Heijn-winkels is veel groter in het noorden van het land dan in het Leuvense.


De winkel in Leuven ging pas in 2015 open. Er werken 65 mensen.

 

Primeur voor procedure

De voorbije dagen werd een online petitie om de Leuvense winkel open te houden al gehandtekend door zowat 2.500 mensen.


Het Leuvense stadsbestuur wil daarom tussenkomen in de procedure bij de Belgische Mededingingsautoriteit. Daarvoor moet het wel kunnen aantonen dat het een belang heeft in de zaak. Het zou overigens de eerste keer zijn dat een gemeente in een dergelijke procedure tussenkomt.


 
Albert Heijn telt in totaal 38 winkels in Vlaanderen. Een aantal worden door de Nederlandse groep in eigen beheer uitgebaat, andere zijn in handen van zelfstandige franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.