Staking bij Delhaize houdt aan

Staking bij Delhaize houdt aan

De staking bij Delhaize, die vrijdag van start ging, houdt ook op maandag nog verder aan. In totaal zouden negen supermarkten ook vandaag de deuren gesloten houden, wegens onvrede van de werknemers over de werkomstandigheden.

Overleg gepland

De staking bij Delhaize begon vrijdag bij vier filialen, maar breidde al snel uit naar vijftien winkels. Ook op zaterdag hield een aantal winkels de deuren gesloten, voornamelijk in Brussel en Waals-Brabant. In Vlaanderen sloot enkel de vestiging in Reet de deuren. Na het weekend zijn de problemen duidelijk nog niet opgelost, want bij negen vestigingen staan de klanten nog steeds voor een gesloten deur. Het gaat daarbij over zes Brusselse supermarkten, twee in Waals-Brabant en ééntje in Henegouwen.

 

"Sinds het begin van de stakingen zijn we constant in overleg geweest met de sociale partners", stelt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. "Er is ook structureel overleg gepland waarbij we hopen zo snel mogelijk tot een oplossing te komen zodat alle winkels opnieuw opengaan." Dat overleg moet er dinsdag komen, maar een aantal winkels wil tot die tijd duidelijk de druk niet van de ketel halen.

 

Herstructureringsplan

De stakingen zijn het gevolg van een herstructureringsplan uit 2014. Toen verdwenen er ongeveer 1.800 banen, waardoor heel wat winkels het sindsdien met tien tot vijftien personeelsleden minder moeten stellen. De stakende werknemers willen aankaarten dat het werk in de winkel daardoor niet goed kan gedaan worden.

 

"De dienst naar de klanten toe en het aanvullen van de rekken ondervinden daar de gevolgen van, wat ook een invloed heeft op de omzet. Een daling waarvoor de directie van Delhaize de werknemers verantwoordelijk houdt", zei Rosetta Scibilia, afgevaardigde van de vakbond CNE, op vrijdag. "We vrezen voor een nieuwe ramp in de vorm van een nieuw plan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

PepsiCo introduceert innovatieve vending machine in Home of Retail

22/03/2017

Met de introductie van ‘Hello Goodness’ kiest PepsiCo voor het co-creatieplatform Home of Retail als unieke locatie om de allernieuwste technologie op het gebied van 'vending machines' te koppelen aan de heersende gezondheidstrends onder consumenten. 

Vers en snacks zijn de groeimotoren in FMCG

22/03/2017

Verse voeding en zoetwaren en snacks waren vorig jaar samen verantwoordelijk voor 61% van de groei van de FMCG-markt in West-Europa, blijkt uit een nieuw rapport van Nielsen. Opmerkelijk: grote merkfabrikanten doen het minder goed. 

Kraft Heinz gaat investeren in duurzaamheid

22/03/2017

Het Amerikaanse voedingsconcern Kraft Heinz gaat 200 miljoen dollar (185 miljoen euro) investeren in duurzaamheid. Het programma rond maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt zo sterk uitgebreid.

Winkels Delhaize weer open na akkoord

22/03/2017

De vakbonden en de directie van supermarktketen Delhaize hebben een sociaal akkoord bereikt na de onderhandelingen van gisteren. Over de inhoud van het akkoord is weinig bekend, maar de winkels van de keten zijn vandaag in ieder geval allemaal terug geopend.

Hongarije wil af van ‘communistische’ ster Heineken

21/03/2017

De Hongaarse regering wil af van alle mogelijke verwijzingen en symbolen van het nazisme en het communisme en het gaat daar heel ver in. Zo moeten alle rode sterren verdwijnen, wat wel eens nare gevolgen kan hebben voor Heineken.

Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

20/03/2017

De twaalf grootste chocolade- en cacaobedrijven ter wereld gaan de strijd aan met de massale ontbossing in West-Afrikaanse landen. Dat hebben ze beloofd tijdens een bijeenkomst met de Britse prins Charles.

Back to top