Staking op til bij Coca-Cola Belgium | RetailDetail

Staking op til bij Coca-Cola Belgium

Staking op til bij Coca-Cola Belgium
Shutterstock

Het gemeenschappelijk vakbondsfront bij Coca-Cola Belgium is niet tevreden met het banenverlies dat de drankenproducent vorige week aankondigde en dreigt daarom met acties.

Salamipolitiek

De vakbonden hebben een stakingsaanzegging gedaan die acties mogelijk maakt vanaf 6 november, maar mogelijk volgen er vroeger ook al acties. "We hebben onze buik vol van deze 'salamipolitiek'", zegt Marc Delvenne, vakbondssecretaris voor ACV Voeding en Diensten aan de VRT. "Coca-Cola kondigt quasi jaarlijks herstructureringen aan, waarbij het banenverlies in schijfjes opgedeeld wordt.”

 

Bij de vakbonden klinkt het dat het niet normaal is dat het bedrijf steevast miljoenen aan winst boekt, maar dat er toch met de regelmaat van de klok banen verdwijnen. Vorige week werd aangekondigd dat er 63 banen verdwijnen in België, verdeeld over de zeven verschillende vestigingen. In totaal verdwijnen er 79 functies, maar een aantal mensen krijgt binnen het bedrijf een nieuwe baan aangeboden. In heel Europa verdwijnen er zelfs 600 banen.

 

Het is in België al de tweede keer op korte tijd dat er banen op de tocht staan bij Coca-Cola: in juni werd ook al bekend gemaakt dat er tot 75 banen zouden verdwijnen bij Coca-Cola in Anderlecht. Daar is het tweede grootste onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van de groep gevestigd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.