Stakingsacties kosten Carrefour omzet | RetailDetail

Stakingsacties kosten Carrefour omzet

Stakingsacties kosten Carrefour omzet
Shutterstock.com

Carrefour heeft er een moeilijk eerste kwartaal op zitten, onder meer als gevolg van stakingsacties. Ook in België ging de omzet achteruit. Toch wordt vaart gemaakt met het aangekondigde transformatieplan.


Concurrentiedruk

Retailgroep Carrefour realiseerde in het eerste kwartaal van 2018 een omzet van 20,776 miljard euro, een daling met 2,4% (+0,4% op vergelijkbare basis). De retailer wijst op de sterke concurrentiedruk in haar belangrijkste markten, minder dynamische verkopen in Europa als gevolg van ongunstige weersomstandigheden, en ‘operationele verstoringen’ in Frankrijk en België – een mooie omschrijving voor de gevolgen van de stakingsacties na de aankondiging van het transformatieplan.
 

In België ging de omzet achteruit met 0,4% tot 1,022 miljard euro (-1,6% op vergelijkbare basis), als gevolg van de stakingen. In Frankrijk was er een lichte omzetgroei met 0,9%. De hypermarkten blijven er onder druk staan terwijl supermarkten en buurtwinkels groeien. Italië kampt met tegenvallende verkopen, terwijl Spanje, Polen en vooral Roemenië wel sterke cijfers neerzetten. Ook in Brazilië en China blijven de omzetten dalen.
 

In haar persbericht benadrukt Carrefour dat de eerste stappen van het transformatieplan nu gezet worden. In Frankrijk opende de retailer meer convenience stores en Drive afhaalpunten, ook werd de mobiele betaaltoepassing Carrefour Pay gelanceerd. Vanaf september worden vijf hypermarkten in franchise gegeven. De blockchaintechnologie zal naast gevogelte naar acht nieuwe productcategorieën worden uitgerold. Ook breidt Carrefour het aanbod producten zonder antibiotica uit tot eieren, zalm, kalfs- en varkensvlees in België, Polen en Spanje. Om de conversie naar meer bioproducten te versnellen ging de retailer een partnerschap aan met WWF.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.