STAP wil minimumprijs voor bier | RetailDetail

STAP wil minimumprijs voor bier

STAP wil minimumprijs voor bier

STAP, het Nederlands instituut voor alcoholbeleid, wil dat er een minimumprijs komt voor bier. Volgens STAP zou dat het alcoholmisbruik drastisch kunnen terugdringen, want bier is volgens de organisatie veel te goedkoop in Nederland.

Meer effect dan verhoging accijns

Die lage prijzen trekken volgens STAP jongeren en probleemdrinkers aan en zorgen voor alcoholisme, criminaliteit en ziekteverzuim. Een minimumprijs zou die problemen grotendeels kunnen oplossen. Om zijn stelling kracht bij te zetten, wijst STAP naar zes verschillende studies, die allemaal spreken over het positieve effect van een minimumprijs op bier.

 

Volgens de Europese regelgeving is een minimumprijs op bier echter niet toegestaan, tenzij er voldoende bewijs is dat zo’n regel een groter effect heeft op de volksgezondheid dan het verhogen van de accijnzen op alcohol. Hhogere accijnzen hebben ook een positief effect, maar winkeliers rekenen die niet altijd door: dat wordt met een minimumprijs opgelost. Die prijs moet worden berekend op basis van het alcoholpercentage, zegt de organisatie: een flesje pils zou daarbij 35 cent gaan kosten oftewel 8,50 euro voor een krat bier.

 

Ook in België is er momenteel een discussie aan de gang rond een strenger beleid voor de verkoop van alcohol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.