Starbucks “wil graag naar Gentse Korenmarkt”

Starbucks “wil graag naar Gentse Korenmarkt”

Op de hoek van de Donkersteeg met de Korenmarkt (waar zich tot voor kort een vestiging van The Foodmaker bevond), komt meer dan waarschijnlijk een filiaal van de Amerikaanse koffieketen Starbucks.

Dan toch in de Gentse binnenstad

De huidige Belgische Starbucks zijn gevestigd in de luchthaven van Zaventem (daar zijn er al drie), één in het Centraal Station in Antwerpen en deze zomer opent er nog één in het Centraal Station in Brussel. Toen begin maart bekend werd dat Starbucks zijn oog had laten vallen op Gent, dacht heel koffieminnend Gent dan ook meteen aan het Sint-Pietersstation. Maar Cedric Pauwels van Peak Communications hield de boot destijds af: “Of er ook een zal openen in het Sint-Pietersstation, staat nog niet vast. We zijn nog volop op zoek naar een centraal gelegen, interessante locatie in de binnenstad.”


Die locatie zou de keten van koffiebars nu dus gevonden hebben aan de Korenmarkt. Starbucks zelf wil nog niet bevestigen dat het zijn Gentse filiaal in het bewuste hoekpand met de Donkersteeg onderbrengt, maar geeft in De Gentenaar wel toe “graag op de Korenmarkt een filiaal te openen omdat daar een aantrekkelijke mix van studenten, toeristen en shoppers voorbijkomt”. Hoe dan ook zou de opening ten vroegste voor dit najaar gepland staan. Eerst opent deze zomer nog een Starbucks in het Centraal Station van Brussel.

Een zoveelste horecaketen

Met de Amerikaanse koffiegigant Starbucks krijgt de Korenmarkt er opnieuw een filiaal bij van een internationale horecaketen. Eerder al sloegen hamburgerketens McDonald's en Quick er hun tenten op, met in hun kielzorg nog Pizza Hut, Wok Away, Subway en Exqi.
Dat meer en meer (fast)foodmultinationals op en rond de Korenmarkt neerstrijken, valt niet bij elke Gentenaar in even goede aarde. De Korenmarkt verliest aan eigenheid, zeggen de enen. Liever een keten als buur dan een leegstaand winkelpand, klinkt het bij andere uitbaters.


In de krant geeft de Gentse schepen van Middenstand Mathias De Clercq toe dat pleinen en straten als de Korenmarkt en de Veldstraat vooral ketens aantrekken, “maar die internationale spelers zijn ook nodig om toeristen naar de meer authentieke zaken te leiden in de straatjes eromheen”, zo vindt de liberale schepen. “En, vergis u niet, daar hebben we er heel wat van. Bovendien wil ik extra focussen op de promotie van zaken met een typisch Gentse uitstraling in toeristische brochures, shoppingroutes uit stippelen en sfeergebieden creëren, zoals Oudburg, waar heel wat antiekzaken verrijzen, en de Vlaanderenstraat, waar high fashion-zaken zich groeperen.”

 

Op de hoek van de Donkersteeg met de Korenmarkt (waar zich tot voor kort een vestiging van The Foodmaker bevond), komt meer dan waarschijnlijk een filiaal van de Amerikaanse koffieketen Starbucks.

Dan toch in de Gentse binnenstad

De huidige Belgische Starbucks zijn gevestigd in de luchthaven van Zaventem (daar zijn er al drie), één in het Centraal Station in Antwerpen en deze zomer opent er nog één in het Centraal Station in Brussel. Toen begin maart bekend werd dat Starbucks zijn oog had laten vallen op Gent, dacht heel koffieminnend Gent dan ook meteen aan het Sint-Pietersstation. Maar Cedric Pauwels van Peak Communications hield de boot destijds af: “Of er ook een zal openen in het Sint-Pietersstation, staat nog niet vast. We zijn nog volop op zoek naar een centraal gelegen, interessante locatie in de binnenstad.”


Die locatie zou de keten van koffiebars nu dus gevonden hebben aan de Korenmarkt. Starbucks zelf wil nog niet bevestigen dat het zijn Gentse filiaal in het bewuste hoekpand met de Donkersteeg onderbrengt, maar geeft in De Gentenaar wel toe “graag op de Korenmarkt een filiaal te openen omdat daar een aantrekkelijke mix van studenten, toeristen en shoppers voorbijkomt”. Hoe dan ook zou de opening ten vroegste voor dit najaar gepland staan. Eerst opent deze zomer nog een Starbucks in het Centraal Station van Brussel.

Een zoveelste horecaketen

Met de Amerikaanse koffiegigant Starbucks krijgt de Korenmarkt er opnieuw een filiaal bij van een internationale horecaketen. Eerder al sloegen hamburgerketens McDonald's en Quick er hun tenten op, met in hun kielzorg nog Pizza Hut, Wok Away, Subway en Exqi.
Dat meer en meer (fast)foodmultinationals op en rond de Korenmarkt neerstrijken, valt niet bij elke Gentenaar in even goede aarde. De Korenmarkt verliest aan eigenheid, zeggen de enen. Liever een keten als buur dan een leegstaand winkelpand, klinkt het bij andere uitbaters.


In de krant geeft de Gentse schepen van Middenstand Mathias De Clercq toe dat pleinen en straten als de Korenmarkt en de Veldstraat vooral ketens aantrekken, “maar die internationale spelers zijn ook nodig om toeristen naar de meer authentieke zaken te leiden in de straatjes eromheen”, zo vindt de liberale schepen. “En, vergis u niet, daar hebben we er heel wat van. Bovendien wil ik extra focussen op de promotie van zaken met een typisch Gentse uitstraling in toeristische brochures, shoppingroutes uit stippelen en sfeergebieden creëren, zoals Oudburg, waar heel wat antiekzaken verrijzen, en de Vlaanderenstraat, waar high fashion-zaken zich groeperen.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top