Starbucks lijdt onder toegenomen concurrentie | RetailDetail

Starbucks lijdt onder toegenomen concurrentie

Starbucks lijdt onder toegenomen concurrentie

De omzet van de Amerikaanse koffieketen Starbucks is in het eerste kwartaal van 2016 met 9,4% gestegen naar 4,99 miljard dollar (4,4 miljard euro). Daarmee wist de keten de verwachtingen van de analisten echter niet te halen.

China steeds belangrijker

Die analisten hadden immers gerekend op een omzet van 5,03 miljard dollar (4,5 miljard euro). In de Verenigde Staten krijgt Starbucks steeds meer te maken met concurrentie van andere ketens, die beter weten hoe ze het succes van Starbucks kunnen kopiëren. Zo is het sinds kort bijvoorbeeld ook bij Dunkin’ Donuts mogelijk om online bestellingen door te geven. In China kon Starbucks dan weer wel zeer sterke resultaten voorleggen, met een omzetstijging van 18%.

 

In het eerste kwartaal werden er 350 nieuwe filialen geopend, wat het totaal nu op 23.921 brengt. Starbucks wil dit jaar 1800 nieuwe zaken openen en nog meer de focus leggen op de Chinese markt. Volgens CEO Howard Schultz wordt die in de toekomst mogelijk nog belangrijker dan de Amerikaanse markt.

 

De nettowinst ging in het eerste kwartaal overigens wel flink de hoogte in, van 495 miljoen dollar (440 miljoen euro) naar 575 miljoen dollar (510 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.