Starbucks lijdt onder toegenomen concurrentie | RetailDetail

Starbucks lijdt onder toegenomen concurrentie

Starbucks lijdt onder toegenomen concurrentie

De omzet van de Amerikaanse koffieketen Starbucks is in het eerste kwartaal van 2016 met 9,4% gestegen naar 4,99 miljard dollar (4,4 miljard euro). Daarmee wist de keten de verwachtingen van de analisten echter niet te halen.

China steeds belangrijker

Die analisten hadden immers gerekend op een omzet van 5,03 miljard dollar (4,5 miljard euro). In de Verenigde Staten krijgt Starbucks steeds meer te maken met concurrentie van andere ketens, die beter weten hoe ze het succes van Starbucks kunnen kopiëren. Zo is het sinds kort bijvoorbeeld ook bij Dunkin’ Donuts mogelijk om online bestellingen door te geven. In China kon Starbucks dan weer wel zeer sterke resultaten voorleggen, met een omzetstijging van 18%.

 

In het eerste kwartaal werden er 350 nieuwe filialen geopend, wat het totaal nu op 23.921 brengt. Starbucks wil dit jaar 1800 nieuwe zaken openen en nog meer de focus leggen op de Chinese markt. Volgens CEO Howard Schultz wordt die in de toekomst mogelijk nog belangrijker dan de Amerikaanse markt.

 

De nettowinst ging in het eerste kwartaal overigens wel flink de hoogte in, van 495 miljoen dollar (440 miljoen euro) naar 575 miljoen dollar (510 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.