Starbucks lijdt onder toegenomen concurrentie

Starbucks lijdt onder toegenomen concurrentie

De omzet van de Amerikaanse koffieketen Starbucks is in het eerste kwartaal van 2016 met 9,4% gestegen naar 4,99 miljard dollar (4,4 miljard euro). Daarmee wist de keten de verwachtingen van de analisten echter niet te halen.

China steeds belangrijker

Die analisten hadden immers gerekend op een omzet van 5,03 miljard dollar (4,5 miljard euro). In de Verenigde Staten krijgt Starbucks steeds meer te maken met concurrentie van andere ketens, die beter weten hoe ze het succes van Starbucks kunnen kopiëren. Zo is het sinds kort bijvoorbeeld ook bij Dunkin’ Donuts mogelijk om online bestellingen door te geven. In China kon Starbucks dan weer wel zeer sterke resultaten voorleggen, met een omzetstijging van 18%.

 

In het eerste kwartaal werden er 350 nieuwe filialen geopend, wat het totaal nu op 23.921 brengt. Starbucks wil dit jaar 1800 nieuwe zaken openen en nog meer de focus leggen op de Chinese markt. Volgens CEO Howard Schultz wordt die in de toekomst mogelijk nog belangrijker dan de Amerikaanse markt.

 

De nettowinst ging in het eerste kwartaal overigens wel flink de hoogte in, van 495 miljoen dollar (440 miljoen euro) naar 575 miljoen dollar (510 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top