Starbucks onthult ‘naamloos’ nieuw logo. | RetailDetail

Starbucks onthult ‘naamloos’ nieuw logo.

Starbucks onthult ‘naamloos’ nieuw logo.

Starbucks heeft een nieuw logo. Het is niet de eerste keer dat het bekende koffiemerk aanpassingen doet aan zijn embleem, wat niet wegneemt dat de verandering onmiddellijk felbesproken is. De vraag rijst vooral wat Starbucks aan het bekokstoven is.

Zal Starbucks een Gap doen?

Veel verandert eigenlijk niet aan het logo. Enkel is het frappant dat de inscriptie « Starbucks coffee » uit het logo wordt geschrapt, om plaats te ruimen voor een uitvergrote afbeelding van de kenmerkende zeemeermin. Bovendien kiest Starbucks resoluut voor de kleur groen.

 

Hoewel bloggers en commentators onmiddellijk de vergelijking met de grandioos mislukte logoverandering van Gap maken (« een Gap doen » is zo te zien reeds algemeen aanvaard marketing vocabularium geworden), is het hekele punt niet of consumenten het nieuwe logo mooi zullen vinden. De hamvraag is waarom Starbucks de tekst uit het logo heeft gewist.

De lokzang van diversificatie.

Het antwoord is simpel: om niet meer per se met koffie te worden geassocieerd. Dat het opschrift « Starbucks coffee » overboord wordt gegooid, kan alleen maar betekenen dat Starbucks anno 2011 zijn aanbod sterk gaat diversifieren. Rest nu nog de vraag « Naar wat »?

 

Welke Starbucks-producten kunnen we binnenkort over de toonbanken zien glijden? Hoe ver kan Starbucks van zijn wereldberoemde koffie afwijken? Hoe ver kan het merk zijn naambekendheid rekken?

 

Als koffie bovendien niet meer de exclusieve focus van het merk zal zijn, moeten ook de retailconcepten van de koffieproducent worden aangepast. Zullen naast de koffiebars van Starbucks binnenkort ook Starbucks-shops of restaurants verschijnen?

 

De zeemeermin kijkt mysterieus glimlachend toe. Alleen zij weet welke nietsvermoedende zeevaarders ze op de klippen zal lokken.
 

Starbucks heeft een nieuw logo. Het is niet de eerste keer dat het bekende koffiemerk aanpassingen doet aan zijn embleem, wat niet wegneemt dat de verandering onmiddellijk felbesproken is. De vraag rijst vooral wat Starbucks aan het bekokstoven is.

Zal Starbucks een Gap doen?

Veel verandert eigenlijk niet aan het logo. Enkel is het frappant dat de inscriptie « Starbucks coffee » uit het logo wordt geschrapt, om plaats te ruimen voor een uitvergrote afbeelding van de kenmerkende zeemeermin. Bovendien kiest Starbucks resoluut voor de kleur groen.

 

Hoewel bloggers en commentators onmiddellijk de vergelijking met de grandioos mislukte logoverandering van Gap maken (« een Gap doen » is zo te zien reeds algemeen aanvaard marketing vocabularium geworden), is het hekele punt niet of consumenten het nieuwe logo mooi zullen vinden. De hamvraag is waarom Starbucks de tekst uit het logo heeft gewist.

De lokzang van diversificatie.

Het antwoord is simpel: om niet meer per se met koffie te worden geassocieerd. Dat het opschrift « Starbucks coffee » overboord wordt gegooid, kan alleen maar betekenen dat Starbucks anno 2011 zijn aanbod sterk gaat diversifieren. Rest nu nog de vraag « Naar wat »?

 

Welke Starbucks-producten kunnen we binnenkort over de toonbanken zien glijden? Hoe ver kan Starbucks van zijn wereldberoemde koffie afwijken? Hoe ver kan het merk zijn naambekendheid rekken?

 

Als koffie bovendien niet meer de exclusieve focus van het merk zal zijn, moeten ook de retailconcepten van de koffieproducent worden aangepast. Zullen naast de koffiebars van Starbucks binnenkort ook Starbucks-shops of restaurants verschijnen?

 

De zeemeermin kijkt mysterieus glimlachend toe. Alleen zij weet welke nietsvermoedende zeevaarders ze op de klippen zal lokken.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.