Starbucks onthult ‘naamloos’ nieuw logo.

Starbucks onthult ‘naamloos’ nieuw logo.

Starbucks heeft een nieuw logo. Het is niet de eerste keer dat het bekende koffiemerk aanpassingen doet aan zijn embleem, wat niet wegneemt dat de verandering onmiddellijk felbesproken is. De vraag rijst vooral wat Starbucks aan het bekokstoven is.

Zal Starbucks een Gap doen?

Veel verandert eigenlijk niet aan het logo. Enkel is het frappant dat de inscriptie « Starbucks coffee » uit het logo wordt geschrapt, om plaats te ruimen voor een uitvergrote afbeelding van de kenmerkende zeemeermin. Bovendien kiest Starbucks resoluut voor de kleur groen.

 

Hoewel bloggers en commentators onmiddellijk de vergelijking met de grandioos mislukte logoverandering van Gap maken (« een Gap doen » is zo te zien reeds algemeen aanvaard marketing vocabularium geworden), is het hekele punt niet of consumenten het nieuwe logo mooi zullen vinden. De hamvraag is waarom Starbucks de tekst uit het logo heeft gewist.

De lokzang van diversificatie.

Het antwoord is simpel: om niet meer per se met koffie te worden geassocieerd. Dat het opschrift « Starbucks coffee » overboord wordt gegooid, kan alleen maar betekenen dat Starbucks anno 2011 zijn aanbod sterk gaat diversifieren. Rest nu nog de vraag « Naar wat »?

 

Welke Starbucks-producten kunnen we binnenkort over de toonbanken zien glijden? Hoe ver kan Starbucks van zijn wereldberoemde koffie afwijken? Hoe ver kan het merk zijn naambekendheid rekken?

 

Als koffie bovendien niet meer de exclusieve focus van het merk zal zijn, moeten ook de retailconcepten van de koffieproducent worden aangepast. Zullen naast de koffiebars van Starbucks binnenkort ook Starbucks-shops of restaurants verschijnen?

 

De zeemeermin kijkt mysterieus glimlachend toe. Alleen zij weet welke nietsvermoedende zeevaarders ze op de klippen zal lokken.
 

Starbucks heeft een nieuw logo. Het is niet de eerste keer dat het bekende koffiemerk aanpassingen doet aan zijn embleem, wat niet wegneemt dat de verandering onmiddellijk felbesproken is. De vraag rijst vooral wat Starbucks aan het bekokstoven is.

Zal Starbucks een Gap doen?

Veel verandert eigenlijk niet aan het logo. Enkel is het frappant dat de inscriptie « Starbucks coffee » uit het logo wordt geschrapt, om plaats te ruimen voor een uitvergrote afbeelding van de kenmerkende zeemeermin. Bovendien kiest Starbucks resoluut voor de kleur groen.

 

Hoewel bloggers en commentators onmiddellijk de vergelijking met de grandioos mislukte logoverandering van Gap maken (« een Gap doen » is zo te zien reeds algemeen aanvaard marketing vocabularium geworden), is het hekele punt niet of consumenten het nieuwe logo mooi zullen vinden. De hamvraag is waarom Starbucks de tekst uit het logo heeft gewist.

De lokzang van diversificatie.

Het antwoord is simpel: om niet meer per se met koffie te worden geassocieerd. Dat het opschrift « Starbucks coffee » overboord wordt gegooid, kan alleen maar betekenen dat Starbucks anno 2011 zijn aanbod sterk gaat diversifieren. Rest nu nog de vraag « Naar wat »?

 

Welke Starbucks-producten kunnen we binnenkort over de toonbanken zien glijden? Hoe ver kan Starbucks van zijn wereldberoemde koffie afwijken? Hoe ver kan het merk zijn naambekendheid rekken?

 

Als koffie bovendien niet meer de exclusieve focus van het merk zal zijn, moeten ook de retailconcepten van de koffieproducent worden aangepast. Zullen naast de koffiebars van Starbucks binnenkort ook Starbucks-shops of restaurants verschijnen?

 

De zeemeermin kijkt mysterieus glimlachend toe. Alleen zij weet welke nietsvermoedende zeevaarders ze op de klippen zal lokken.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top