Starbucks onthult ‘naamloos’ nieuw logo. | RetailDetail

Starbucks onthult ‘naamloos’ nieuw logo.

Starbucks onthult ‘naamloos’ nieuw logo.

Starbucks heeft een nieuw logo. Het is niet de eerste keer dat het bekende koffiemerk aanpassingen doet aan zijn embleem, wat niet wegneemt dat de verandering onmiddellijk felbesproken is. De vraag rijst vooral wat Starbucks aan het bekokstoven is.

Zal Starbucks een Gap doen?

Veel verandert eigenlijk niet aan het logo. Enkel is het frappant dat de inscriptie « Starbucks coffee » uit het logo wordt geschrapt, om plaats te ruimen voor een uitvergrote afbeelding van de kenmerkende zeemeermin. Bovendien kiest Starbucks resoluut voor de kleur groen.

 

Hoewel bloggers en commentators onmiddellijk de vergelijking met de grandioos mislukte logoverandering van Gap maken (« een Gap doen » is zo te zien reeds algemeen aanvaard marketing vocabularium geworden), is het hekele punt niet of consumenten het nieuwe logo mooi zullen vinden. De hamvraag is waarom Starbucks de tekst uit het logo heeft gewist.

De lokzang van diversificatie.

Het antwoord is simpel: om niet meer per se met koffie te worden geassocieerd. Dat het opschrift « Starbucks coffee » overboord wordt gegooid, kan alleen maar betekenen dat Starbucks anno 2011 zijn aanbod sterk gaat diversifieren. Rest nu nog de vraag « Naar wat »?

 

Welke Starbucks-producten kunnen we binnenkort over de toonbanken zien glijden? Hoe ver kan Starbucks van zijn wereldberoemde koffie afwijken? Hoe ver kan het merk zijn naambekendheid rekken?

 

Als koffie bovendien niet meer de exclusieve focus van het merk zal zijn, moeten ook de retailconcepten van de koffieproducent worden aangepast. Zullen naast de koffiebars van Starbucks binnenkort ook Starbucks-shops of restaurants verschijnen?

 

De zeemeermin kijkt mysterieus glimlachend toe. Alleen zij weet welke nietsvermoedende zeevaarders ze op de klippen zal lokken.
 

Starbucks heeft een nieuw logo. Het is niet de eerste keer dat het bekende koffiemerk aanpassingen doet aan zijn embleem, wat niet wegneemt dat de verandering onmiddellijk felbesproken is. De vraag rijst vooral wat Starbucks aan het bekokstoven is.

Zal Starbucks een Gap doen?

Veel verandert eigenlijk niet aan het logo. Enkel is het frappant dat de inscriptie « Starbucks coffee » uit het logo wordt geschrapt, om plaats te ruimen voor een uitvergrote afbeelding van de kenmerkende zeemeermin. Bovendien kiest Starbucks resoluut voor de kleur groen.

 

Hoewel bloggers en commentators onmiddellijk de vergelijking met de grandioos mislukte logoverandering van Gap maken (« een Gap doen » is zo te zien reeds algemeen aanvaard marketing vocabularium geworden), is het hekele punt niet of consumenten het nieuwe logo mooi zullen vinden. De hamvraag is waarom Starbucks de tekst uit het logo heeft gewist.

De lokzang van diversificatie.

Het antwoord is simpel: om niet meer per se met koffie te worden geassocieerd. Dat het opschrift « Starbucks coffee » overboord wordt gegooid, kan alleen maar betekenen dat Starbucks anno 2011 zijn aanbod sterk gaat diversifieren. Rest nu nog de vraag « Naar wat »?

 

Welke Starbucks-producten kunnen we binnenkort over de toonbanken zien glijden? Hoe ver kan Starbucks van zijn wereldberoemde koffie afwijken? Hoe ver kan het merk zijn naambekendheid rekken?

 

Als koffie bovendien niet meer de exclusieve focus van het merk zal zijn, moeten ook de retailconcepten van de koffieproducent worden aangepast. Zullen naast de koffiebars van Starbucks binnenkort ook Starbucks-shops of restaurants verschijnen?

 

De zeemeermin kijkt mysterieus glimlachend toe. Alleen zij weet welke nietsvermoedende zeevaarders ze op de klippen zal lokken.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.