Starbucks onthult ‘naamloos’ nieuw logo.

Starbucks onthult ‘naamloos’ nieuw logo.

Starbucks heeft een nieuw logo. Het is niet de eerste keer dat het bekende koffiemerk aanpassingen doet aan zijn embleem, wat niet wegneemt dat de verandering onmiddellijk felbesproken is. De vraag rijst vooral wat Starbucks aan het bekokstoven is.

Zal Starbucks een Gap doen?

Veel verandert eigenlijk niet aan het logo. Enkel is het frappant dat de inscriptie « Starbucks coffee » uit het logo wordt geschrapt, om plaats te ruimen voor een uitvergrote afbeelding van de kenmerkende zeemeermin. Bovendien kiest Starbucks resoluut voor de kleur groen.

 

Hoewel bloggers en commentators onmiddellijk de vergelijking met de grandioos mislukte logoverandering van Gap maken (« een Gap doen » is zo te zien reeds algemeen aanvaard marketing vocabularium geworden), is het hekele punt niet of consumenten het nieuwe logo mooi zullen vinden. De hamvraag is waarom Starbucks de tekst uit het logo heeft gewist.

De lokzang van diversificatie.

Het antwoord is simpel: om niet meer per se met koffie te worden geassocieerd. Dat het opschrift « Starbucks coffee » overboord wordt gegooid, kan alleen maar betekenen dat Starbucks anno 2011 zijn aanbod sterk gaat diversifieren. Rest nu nog de vraag « Naar wat »?

 

Welke Starbucks-producten kunnen we binnenkort over de toonbanken zien glijden? Hoe ver kan Starbucks van zijn wereldberoemde koffie afwijken? Hoe ver kan het merk zijn naambekendheid rekken?

 

Als koffie bovendien niet meer de exclusieve focus van het merk zal zijn, moeten ook de retailconcepten van de koffieproducent worden aangepast. Zullen naast de koffiebars van Starbucks binnenkort ook Starbucks-shops of restaurants verschijnen?

 

De zeemeermin kijkt mysterieus glimlachend toe. Alleen zij weet welke nietsvermoedende zeevaarders ze op de klippen zal lokken.
 

Starbucks heeft een nieuw logo. Het is niet de eerste keer dat het bekende koffiemerk aanpassingen doet aan zijn embleem, wat niet wegneemt dat de verandering onmiddellijk felbesproken is. De vraag rijst vooral wat Starbucks aan het bekokstoven is.

Zal Starbucks een Gap doen?

Veel verandert eigenlijk niet aan het logo. Enkel is het frappant dat de inscriptie « Starbucks coffee » uit het logo wordt geschrapt, om plaats te ruimen voor een uitvergrote afbeelding van de kenmerkende zeemeermin. Bovendien kiest Starbucks resoluut voor de kleur groen.

 

Hoewel bloggers en commentators onmiddellijk de vergelijking met de grandioos mislukte logoverandering van Gap maken (« een Gap doen » is zo te zien reeds algemeen aanvaard marketing vocabularium geworden), is het hekele punt niet of consumenten het nieuwe logo mooi zullen vinden. De hamvraag is waarom Starbucks de tekst uit het logo heeft gewist.

De lokzang van diversificatie.

Het antwoord is simpel: om niet meer per se met koffie te worden geassocieerd. Dat het opschrift « Starbucks coffee » overboord wordt gegooid, kan alleen maar betekenen dat Starbucks anno 2011 zijn aanbod sterk gaat diversifieren. Rest nu nog de vraag « Naar wat »?

 

Welke Starbucks-producten kunnen we binnenkort over de toonbanken zien glijden? Hoe ver kan Starbucks van zijn wereldberoemde koffie afwijken? Hoe ver kan het merk zijn naambekendheid rekken?

 

Als koffie bovendien niet meer de exclusieve focus van het merk zal zijn, moeten ook de retailconcepten van de koffieproducent worden aangepast. Zullen naast de koffiebars van Starbucks binnenkort ook Starbucks-shops of restaurants verschijnen?

 

De zeemeermin kijkt mysterieus glimlachend toe. Alleen zij weet welke nietsvermoedende zeevaarders ze op de klippen zal lokken.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top